Etiketteriktdigitalt-lärande
Läst 1994 ggr
2015-08-08 21:44

Ta inte bort pusslet- Komplettera med surfplattan!

Förskolläraren Anna Lundholm berättar hur arbetet med surfplattor kan främja barns nyfikenhet och utforskarglädje. Men också hur det såg ut när hon som nyutbildad förskollärare började arbeta året 2012:

- När barnen fick tillåtelse att använda den stationära datorn reglerade man tiden med en äggklocka, säger hon. Det fick mig att fundera på om det inte fanns andra, mer pedagogiska sätt, att jobba med digital teknik i förskolan.

Hon ger ett exempel då barnen använde en spel-app som gick ut på att vara läkare och lösa olika kroppsmysterier. Genom att lösa uppgifterna lärde sig barnen nya begrepp som exempelvis ”benpipor”, ”gips” och ”skelett”. De var också själva delaktiga i utforskandet av den nya kunskapen.

Barnen kopplade det de lärde sig i spelet till sina egna kroppar, pekade, pratade och frågade. När de spelat klart hämtade de doktorslådan för att göra om samma mysterium i verkligheten. De hade fått ny kunskap som de sedan kunde införliva i sina lekar.

En annan fördel Anna Lundholm ser är att undervisningen enklare kan individualiseras med hjälp av surfplattan. Hon ger ett exempel på hur man kan arbeta med lästräning och alfabetet.

Vissa barn behöver se bilder, andra se bokstäverna och några höra ljud. Vissa kan bli hjälpta av alla dessa olika delar. Det gäller att vara lyhörd för vilka inlärningssätt som passar just det barn du jobbar med. Här kan exempelvis en bokstavs-app skapa variation och ge alternativ.

Hur ser det ut på era förskolor? Har barnen (och ni) tillgång till surfplattor och hur använder ni dem?

2015-09-25 22:38

Lyfter upp denna tråd! 🙂