Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Specialpedagogik

Barn med ADHD lär bäst när de får röra på sig!

2015-08-09 20:00 #0 av: Loris M

Insatserna kring barn med ADHD handlar ofta om att dämpa barnens hyperaktivitet. Några forskare vid University of Central Florida, menar att det är kontraproduktivt. 

"Barnen skulle memorera en följd av siffror och bokstäver, för att sedan gruppera siffrorna och bokstäverna i rätt ordning. Uppgiften var framtagen för att studera arbetsminnet, den hjärnfunktion som används vid inlärning. Ju mer barnen med adhd-diagnos rörde på sig under testet desto bättre presterade de. Barnen som inte hade en diagnos men som också rörde på sig under undersökningen presterade sämre än de som satt stilla."

Studien är från 2015 men relativt liten. Det var 52 barn som deltog i studien och 29 av dem var diagnostiserade med ADHD. Men jag tycker ändå att studiens kunskapsbidrag är både stor och viktig - Det är inte i första hand barnens hyperaktivitet som ska dämpas utan lärmiljöer anpassas och ändras. Liksom lärarnas inställning till hur barnen lär. Barnen lär på många olika sätt. Alla kan inte lära sig genom att sitta still och lyssna koncentrerat på läraren. Där är vi i förskolan mycket mer kreativa är skolan. Visserligen går det inte att göra direkta jämförelser då skolan med kunskapsmål ställer andra krav på lärare än förskolepedagoger. Men skolan har inte heller förändrats något radikalt (knappt något egentligen) under de senaste decennier. Samtidigt har barnens livsvillkor ändrats väldigt mycket och det har gjort stora framsteg när det gäller forskning om barns lärande. 

Vill du läsa hela studien så kan du hämta den via den här länken. Det skulle även vara intressant att höra vad ni tänker kring studien eller kring det jag skrivit. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-09 20:16 #1 av: Magi-cat

#0 Intressant förstås!...Undervisningen borde vara mer anpassad så den blir bäst för varje individ....

"recent models that conceptualize excess motor activity as a compensatory mechanism that facilitates neurocognitive functioning in children with ADHD"

Jag har läst något om det där att ADHD-barnens hjärnor fungerar just så, att de är alerta om de rör på sig, medan andra distraheras av rörelse. Ska se om jag kan hitta det...

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.