Annons:
Etikettföräldrasamverkan
Läst 5645 ggr
Loris M
2015-08-12 19:11

Utvecklingssamtal och föräldrar

Många som tittar in är föräldrar så jag tycker att det skulle vara roligt att höra era åsikter om utvecklingssamtal. Enligt Förskolans läroplan ska arbetslaget: 

"….föra fortlöpande samtal med barnens vårdnadshavare om barnens trivsel, utveckling och lärande både i och utanför förskolan samt genomföra utvecklingssamtal minst en gång varje år" (s. 13)

Det finns väldigt mycket forskning om utvecklingssamtal. Det mesta handlar om Pedagoger och deras uppfattningar om utvecklingssamtalet och deras förståelse av uppdraget. Samt hur barnen konstrueras i pedagogernas tal. D.v.s hur ser Pedagoger på barnen, deras lärande, förmågor, kunskaper, vilken bild är det "önskvärda" barnet framträder i samtalet m.m. När det gäller forskning om föräldrarnas uppfattningar om utvecklingssamtalet finns det knappt något. 

Så mina frågor till alla föräldrar (även Pedagoger förstås om ni är föräldrar också) är: 

- Vad tycker du om utvecklingssamtal som fenomen? Är det nödvändigt med utvecklingssamtal varje år/termin?

- Vad är ett bra utvecklingssamtal för dig? Vad vill du som förälder att utvecklingssamtalet ska innehålla?

- Tycker du att ditt barn ska vara med? Varför?

- Tycker du att du som förälder har kunnat vara aktiv i samtalet och även påverka innehållet? 

- Vad har du för erfarenheter av utvecklingssamtal? (Bra/mindre bra)

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-12 19:23
#1

Nu kan jag bara referera hur jag själv tyckte utvecklingssamtal var… Hemskt!(skriver anonymt då jag skäms över att jag inte kan med saker som liknar utvecklingssamtal)

Jag hade ångest varje gång jag skulle ha det, jag fick mest höra vad som var dåligt och vad jag var dålig på. Inte upplyftande alls.
Jag har än i denna dag svårt att ha utvecklingssamtal på jobbet.

Ja det kan väl vara bra att få veta hur saker gå, men vet inte om det ska vara nödvändigt att yngre barn ska vara med. Kanske där vid 12 år så kanske det är mer lämpligt då det är betyg involverade.

Loris M
2015-08-12 19:28
#2

#1 Jag hade ångest varje gång jag skulle ha det, jag fick mest höra vad som var dåligt och vad jag var dålig på

Hoppas inte att du menar i förskolan och att det var när du var barn (1-5 år)?! Hemskt och obegripligt i så fall! Men du kanske menar skolan?

Anonym
Anonym
2015-08-12 19:32
#3

#2 jag menar sedan förskolan och upp till 9:an
Jag fick nämligen gå med en kille som mobbade mig från förskolan till 9:an. Och lärarna skyllde redan i förskolan på att jag uppmuntrade han till att jaga mig och retas.(jag började i förskolan som 6 åring)
Och dom fortsatte skylla på mig fast jag inte gjorde något. Bara fanns egentligen

Loris M
2015-08-12 19:42
#4

#3 Okej, då förstår jag. Du menar förskoleklass. Året innan man börjar i ettan. Förskola är det som lite slarvigt kallas för dagis ibland 🙂

Tråkigt med lärare som inte förstår och uppmärksammar när något barn/elev inte mår bra. Så dumt av läraren att säga att du uppmuntrade den där killen.  😡 Utvecklingssamtal ska inte handla om hur dålig man är oavsett om det är i skolan eller förskolan. Jag har också erfarenhet som förälder av mindre bra utvecklingssamtal där fokus var på barnet och mindre på lärare och vad hen kan göra och bidra med för att skapa en trivsam miljö. Tråkigt!

Anonym
Anonym
2015-08-12 19:57
#5

#4 ja det kanske heter så nu. ;)

Jo men hade jäkliga problem i skolan. Inte att jag var kass, men jag fick sitta och ha specialsvenska /specialengelska och så i mindre grupper. Problemet var bara att jag var dålig på att stava på dessa språk, men jag kunde ju engelska ganska felfritt redan i 5:an… så när jag kom in på gymnasiet trodde jag ju att jag var en ren idiot. Så därför tycker jag som sagt att barn inte ska vara med för tidigt.

Loris M
2015-08-12 20:06
#6

#5 Då förstår jag lite bättre. I förskolan har man inte samma krav som i skolan när det gäller betyg och förskolebarn ska inte prestera på samma sätt. Därför tror jag inte (och hoppas innerligt) att det någonsin kan bli så illa som i skolan. De gånger som jag som förskollärare haft barn på utvecklingssamtal har de fått komma in en stund och visa föräldrarna om det var något speciellt, kanske en teckning eller om det var något tema vi arbetat med, om de ville berätta något o.s.v.

Annons:
Horrorpops
2015-08-19 21:32
#7

Jag tycker att utvecklingssamtal är bra.
Nu har jag bara varit med om förskolesamtalen, och dom har varit till stor hjälp, dels genom att bekräfta det som jag själv vet, men också för att pedagogerna har kunnat peka på saker som jag själv inte lagt märke till, både bra och dåliga saker.

Min son är ganska sen med talet, och trots att han är 4½ så pratar han inte rent, och dom flesta som inte känner honom har svårt att förstå vad han säger. (vi har logopedhjälp)
Pedagogerna har varit väldigt uppmuntrande och hjälpt oss att se hans framsteg när vi blivit hemmablinda. Och kommit med tips och råd om hur vi kan hjälpa honom.
Dom har även haft ett nära samarbete med vår logoped, och en specialpedagog som jobbat med honom.

Jag anser absolut att jag har kunnat vara aktiv i samtalet och fått ta upp sådant som jag ansett vara viktigt.
Och samtalen har alltid lagts i samband med hämtning så jag har kunnat smita in bakvägen och prata med pedagogerna medans sonen varit med sina vänner.

Så allt som allt kan jag bara säga positiva saker om utvecklingssamtal.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Loris M
2015-08-19 21:52
#8

#7 Vad roligt att du har så positiva upplevelse och stöttande Pedagoger. Det finns väldigt mycket som de kan göra på förskolan när det gäller olika språklekar som är roliga för alla barn men som för ditt barn även innebär en bra träning. Jag har också bara positiva upplevelser när det gäller samarbete med logopeder och specialpedagoger kring barn som behövt stöd i sin språkutveckling. Det blir ju så bra för barnet när alla inklusive föräldrar samarbetar och bidrar.

OberonsMatte
2015-08-20 12:44
#9

Hur är egentligen ett bra utvecklingssamtal upplagt nuförtiden?

Jag upplever att jag är gammaldags som tycker att det enskilda utvecklingssamtalet i första hand ska handla om det enskilda barnet och hur det fungerar enskilt och i grupp med oss vuxna och med  andra barn. Vad det gör, vad det är intresserat av, hur leken fungerar och med vem/vilka, hur det hanterar och reagerar vid eventuella konflikter, hur det fungerar vid de dagliga rutinsituationerna. Sånt man inte pratar om på t.ex. gemensamma föräldramöten.

En av mina tidigare chefer tyckte att vi enbart skulle prata om verksamheten,  barnets lärande och framför allt de lärandeaktiviteter vi erbjuder barnen (och med lärande var det enbart saker som t.ex. utvecklingen av det matematiska tänkandet som var "bra", iallafall upplevde jag det så).

Jag vet inte om jag missförstod min förra chef, men det kändes som att hennes typ av utvecklingssamtal bara gick ut på att framhäva oss själva och verksamheten, och inte prata så mycket om själva barnet.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-08-20 18:21
#10

#9 Hur är egentligen ett bra utvecklingssamtal upplagt nuförtiden?

Ja, det är ju det jag tycker är så roligt att veta hur alla tänker kring. Jag tror att det kan skilja sig väldigt mycket mellan Pedagoger, men även mellan hur föräldrar och Pedagoger resonerar. Att de kanske t.o.m. kan ha olika förväntningar.

Ang. din chef så tror jag inte att du missuppfattat henne. Jag vet att vi också hade sådana diskussioner speciellt efter att läroplanen reviderades. Då blev det så tydligt att det inte är barnen som ska utvärderas utan verksamheten. Så då handlar det inte om vad barnet kan/inte kan utan mest om vad vi på förskolan gör för att barnen ska utveckla olika förmågor och kunskaper. Då blev det också lite känsligt och många var rädda att bedöma barnen när man skriver utvecklingsplaner. Vi hade ett underlag, ett utvecklingsplan och jag var alltid noga med att skriva vad barnen är intresserad av och sen blev det mycket om verksamheten, d.v.s. vad kan vi göra för att ta tillvara ditt barns intressen och stödja barnets utveckling och lärande utifrån det.

Sen är det självklart så att många föräldrar vill höra om just sitt barn, hur barnet är, hur det leker, samspelar, om det har några kompisar… och det lämnade jag alltid utrymme för under samtalet, men inget jag skrev ner.

OberonsMatte
2015-08-20 18:30
#11

#10 "Sen är det självklart så att många föräldrar vill höra om just sitt barn, hur barnet är, hur det leker, samspelar, om det har några kompisar… och det lämnade jag alltid utrymme för under samtalet, men inget jag skrev ner. "

Men hur kan dessa saker vara så oviktiga att de inte ens skrivs ner?

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-08-20 18:35
#12

#11 De är inte oviktiga, men det blir så lätt att hamna i fällan att sitta och beskriva barnet och barnets personliga egenskaper. Jag vet något år som en tidning gick ut och krävde ut utvecklingsplaner och sedan publicerade i tidningar vissa meningar. Det kunde stå okoncentrerad, långsam, har svårt att få kompisar, distanslös…. det är inte det man ska syssla med som pedagog.

OberonsMatte
2015-08-20 18:53
#13

#12 Men vem ska syssla med att se hur barnet fungerar socialt i en grupp? Föräldrarna är inte där, så det är ju bara vi Pedagoger som kan sätta in det stöd som ett barn eventuellt behöver redan på ett tidigt stadium, men först måste vi ju våga se det.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Ria74
2015-08-20 19:24
#14

Nu har vi inte hunnit ha utvecklingssamtal än, men det jag vill veta är ju om mitt barn. Hur hon utvecklas, fungerar i gruppen, vilka hon leker med, hur hon äter osv. Jag har mycket mindre intresse för hur verksamheten i stort fungerar, det pratar vi ju om på alla föräldramöten. Vi får dessutom nyhetsbrev varje månad om vad som händer och sker på förskolan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Horrorpops
2015-08-20 20:28
#15

Håller med #14, Utvecklingssamtalen anser jag ska handla om hur det individuella barnet utvecklas, och vad h*n är bra och mindre bra på, samt hur man kan stötta och uppmuntra just det barnet. 
Verksamheten och vad som händer får vi ju så mycket information om på andra sätt.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Loris M
2015-08-20 21:56
#16

#13 Självklart är det Pedagoger som ska ansvara för och följa upp hur barnen utvecklas socialt. Det jag menar när jag skriver att vi inte ska syssla med "det" så menar jag de bedömningar och kategoriseringar av barnet och det som barnet är (enligt oss) mindre bra på och som jag ger exempel på ovan. Om barnet behöver stöd av något slag så ska ju föräldrar informeras om det. Jag menar inte något annat. 

Jag kan också förstå att föräldrar vill höra om sitt barn och att det är barnet som ska vara i centrum för samtalet. Men man kan alltid relatera det till verksamheten. Vad gör barnet, vad det är intresserat av just nu, vad gör vi för att barnet ska utvecklas ännu mer och lära?  m.m. Alltså det handlar om barnet hela tiden. Och verksamheten. Man behöver inte välja antigen eller.

Loris M
2015-08-27 20:10
#17

Tydligen har man nu på sina håll diskuterat om utvecklingssamtal ska vara individuella? Det står tydligt i skollagen och läroplanen att Pedagoger ska genomföra utvecklingssamtal minst en gång per år. Men eftersom det inte står uttryckligen att samtalet ska vara individuellt så menar en del att det lika gärna kan tolkas som att utvecklingssamtalen kan vara i grupp också. 🤔 

Märkligt tycker jag! Som tur är, både Skolinspektionen och Skolverket är tveksamma till det här och menar att man måste tänka på barnens integritet. 

Läs mer här!

OberonsMatte
2015-08-27 21:04
#18

#17 Ja, det förvånar mig inte ett dugg att en del anser att utvecklingssamtalen lika gärna kan genomföras i grupp. Den här märkliga föreställningen om att allt ska handla om vad verksamheten erbjuder i form av lärande och att man aldrig får titta närmare på (eller ännu värre diskutera) ett enskilt barn börjar gå lite för långt nu tycker jag.

Jag tror att det kommer komma en motreaktion så småningom när man inser vikten av att även det enskilda barnet uppmärksammas. På den här inslagna vägen är risken stor att många barn inte får det stöd de hade behövt redan i förskolan och det kan visa sig senare i livet (inte minst i skolan).

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-08-27 21:48
#19

#18 Som förälder skulle jag inte uppskatta att ha ett gruppsamtal och som pedagog vet jag inte hur jag skulle hantera det. Att sitta och prata om enbart verksamheten kan man göra på föräldramöten. Att prata om enskilda barn bland alla föräldrar känns väldigt fel.

OberonsMatte
2015-08-27 22:38
#20

#19 Ja, jag förstår inte alls hur de har tänkt. Att ha utvecklingssamtalet i grupp är ju som upplagt för individuella jämförelser  och sånt ska man ju undvika!

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Loris M
2015-11-27 14:48
#21

Eftersom många av er är föräldrar vill jag gärna ha fler tankar kring era upplevelser av utvecklingssamtal. Jag har upplevt när jag jobbat att föräldrar är överlag positiva till utvecklingssamtal. Med tanke på att föräldrar träffar pedagogerna varje dag så skulle man kunna tycka att  utvecklingssamtalet är överflödigt. Men så verkar det inte vara, utan snarare tvärtom.

Ändå blir det svårt att definiera på vilket sätt skiljer sig det här samtalet från informella samtal (spontana möten, samtal i hallen m.m.). Har ni några tankar om det?

Ria74
2015-11-27 15:58
#22

#21 Jag känner att på ett utvecklingssamtal är vi där för att prata om min dotter. Pedagogen har tid att svara på eventuella frågor och jag känner inte att jag tar upp tiden för pedagogen med "oviktiga" frågor. Jag tyckte det var trevligt, informativt och en positiv upplevelse på vårt första utvecklingssamtal.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: