Etiketteriktdigitalt-lärande
8/12/15, 9:08 PM

Digitala verktyg i förskolan

Kommer skriva en C-uppsats om det.
Men vad inom det kan man ruta in sig lite extra på? Att lägga fokus på? Annars är det ju superbrett 🙂 Har ni tips på artiklar med är det välkommet 👍

8/12/15, 9:13 PM

Ja, det är väldigt brett vilket är också bra tycker jag. Då har du ju många möjligheter. Har du tänkt inrikta dig på Pedagoger eller barn? Har du tänkt på några specifika digitala verktyg eller mera generellt?

8/12/15, 9:15 PM

#1 Hmm så långt tänkte jag inte kring pedagogerna eller barnen  :) Men är väl mest vilken nytta barnen har av de digitala verktygen i förskolan.
Specifikt digitalt verktyg eller inte, spelar ingen större roll, intresserad av det mesta inom ämnet :)

8/12/15, 9:38 PM

#2 Fast du måste ju börja med och bestämma inriktning, men det verkar som att det är barnen du tänker främst på ;)  Om vi säger att det är barn och deras lärande och vad de lär sig (vilken nytta) så är det fortfarande brett och för ospecificerat. Sen är det alltid bra att tänka när man skriver uppsatser: Vad är problemet? Om du skriver om vad barnen lär sig och vilken nytta de har så ska du helst ha något mer också.

Det som jag skulle tycka är roligt att undersöka är hur barn samspelar när de spelar spel på datorn eller surfplattan. Det finns forskning exempelvis som visat att varje barn som sitter runt dator har sin roll. En styr musen, en leder spelet, en är bra på att läsa. Det kan man ställa i relation till att på vissa förskolor har barnen begränsat tid  vid datorn och sitter ensamma eller två för att Pedagoger tror att de annars stör varandra.

Man kan också titta på vilka kompetenser krävs av barn för att kunna delta kring datorspel eller liknande.

Hur påverkas kamratkulturer av digitaliseringen? os.v.

Om man tänker på Pedagoger så finns det mycket intressant där också. Framförallt deras inställning till IKT och hur det påverkar barnens lärande? Deras föreställningar om digitala medier och hur de faktiskt använder det (och om de gör det) som ett verktyg för lärande. Eller blir det som en belöning när barnen får sitta själva och spela? Eller är pedagogerna med? Vilka appar, program används? Får barnen spela icke pedagogiska spel? Har de tillgång till IKT hela tiden eller begränsas det…… det finns hur mycket som helst.

8/12/15, 9:42 PM

#3 Massa intressant att fundera över hmm… 👍
Men det med kamratskap där, kanske man kan ha om barnens fysiska kontakt och lekar med varandra har påverkats sedan det blivit mer och mer digitalt på förskolan? Eller tänker jag galet nu? =)

8/12/15, 9:44 PM

Ett tips är också att gå in på avhandlingar.se och leta efter forskning om det. I slutet av avhandlingar brukar forskare alltid ha en rubrik som heter "Vidare forskning" där de kommer med många idéer om andra forskningsfrågor. Då kan du få både tips och inspiration.

8/12/15, 9:45 PM

#5 Åh tack! visste inte ens om den sidan 👍

8/12/15, 9:52 PM

#4 Nej då! Det är så jag tänker. 🙂 Du vet att det finns olika kamratkulturer och roller. Sen kan man ju undra om något ändras inom dessa grupper och i deras relationer när leken flyttas till surfplattor istället. Ändras roller exempelvis (det vet jag inte utan spekulerar, har inte sett någon forskning om det) p.g.a. att det krävs kanske andra kompetenser när man använder digitala medier än när man leker "mamma, pappa, barn"?

8/12/15, 9:55 PM

#7 Ja det har vi läst lite om 🙂
Hmm förstår precis hur du tänker, nu fick jag massor att fundera över! :)

8/13/15, 11:50 AM

Vi har haft sk smartboards i förskolan(förskoleklass för er säkert?;)) Och där har barnen haft jättekul medan de lärt sig skriva, räkna, spela osv… Sen har vi även haft små datorer där barnen fått öva sig på att skriva och printa allt möjligt. Jättebra för barn som inte ännu har bra penngrepp eller är ointresserade av penna och papper. :)

8/13/15, 11:57 AM

#9 Smartboards är bra, har vi fått testa på i en av våra kurser att använda det :) Kopplade bland annat datorn till det, så kundede flytta symboler mm direkt på smartboarden så att säga :)

8/13/15, 11:59 AM

#10 jag vet vad du menar. Jag älskade att ha smartboard speciellt när vi gjorde uppgifter. Det avdramatiserade "jag kan inte" eftersom nyfikenheten och roligheter med att få kladda på datorn tog över.

8/13/15, 12:08 PM

#11 Verkligen 🙂 Hoppas att fler förskolor införskaffar smartboards, tror det hade gjort väldig nytta för många 🙂

8/13/15, 1:02 PM

Vi hade också smartboard där jag jobbade och en gång gick jag ut på nätet och letade upp barnens hem via Google Earth. De satt helt förstummade när de såg sina egna hem med fönster och gardiner och allt. 😃