Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 3817 ggr
Loris M
2015-08-16 11:10

Mobilförbud på förskolan

Många förskolor har infört mobilförbud för föräldrar vid lämning och hämtning och på en del öppna förskolor har man totalt mobilförbud. Många föräldrar sitter nämligen koncentrerat med sina mobiler istället för att engagera sig i sina barn. En förskola i Norge har satt upp följande skylt: ""Du ska nu ha dagens viktigaste möte. Var vänlig att stänga av telefonen. Ditt barn väntar på dig"". 🙂

Vad tycker du? Är det rätt av förskolorna att införa mobilförbud eller uppmana föräldrar till att lägga ifrån sig mobilen?

Kommentera gärna!

Annons:
[Älskamig]
2015-08-16 11:12
#1

Ja, jag tycker det är viktigt att folk fokuserar på sina barn. Speciellt när de hämtar barnen på förskolan! Det är ofta en stund som kan vara riktad tid och uppmärksamhet för barnen, innan man åker hem och stressar med annat. Då ska inte telefoner vara på uppmärksamhet!

Magi-cat
2015-08-16 11:22
#2

Synd att det ska behövas, men om så är fallet…så JA!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Daehyun_cheesecake
2015-08-16 11:26
#3

Svaret borde vara självklart! JA, klart man ska lägga undan sin mobil! Vad kan vara intressantare och viktigare än sitt eget barn??

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Tusen
2015-08-16 11:29
#4

Självklart! Förstår inte att föräldrar ens gör valet att ta mobilen framför sitt eget barn. En skrämmande utveckling! Stackars barn. 😭

OberonsMatte
2015-08-16 11:32
#5

Jag skulle aldrig sätta upp en sån skylt själv, men jag tycker att det hör till allmän hyfs att inte hålla på med mobilen när man umgås med andra människor (stora som små).

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-08-16 11:35
#6

Skönt att många tycker det. 🙂Tyvärr är det inte helt ovanligt att föräldern dröjer sig kvar (har jag varit med om många gånger) utanför grinden och pratar när barnet som leker på gården utan framgång försöker kalla på förälderns uppmärksamhet. Eller att de kommer in och hämtar men säger hej varken till oss eller barnet utan bara fortsätter med pratandet. Det är som de skriver i en av artiklarna ovan, barnen borde inte behöva konkurrera med mobiltelefoner.

Annons:
Kyllan56
2015-08-16 11:35
#7

Att man inte kan stänga av sin mobil den lilla stund det tar att hämta och lämna sitt barn är fruktansvärt sorgligt. Barn växer upp med tron att mobiltelefonen är viktigare än de. För barn drar sina slutsatser enbart på det som de kan se och höra. 

Att behöva förbud på förskolor - vilket är ett måste - visar att något gått snett i samhället! Det är väl även många av dessa föräldrar som inte kan låta bli mobilen när de kör, vilket man ofta ser i trafiken.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

OberonsMatte
2015-08-16 11:43
#8

Angående mobiler i förskolan tycker jag även att pedagogerna själva på vissa förskolor fipplar för mycket med sina privata mobiler. Att mobiler möjliggör att att man alltid kan nå varandra innebär inte att man behöver ha kontakt med vänner, bekanta och familjemedlemmar femtifjorton gånger per dag under arbetstid.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-08-16 12:24
#9

#8 Det där trodde jag var självklart. Visste inte att det finns Pedagoger som håller på med mobiler. 😮Det får man göra på sin rast eller när man inte jobbar. Märkligt!

OberonsMatte
2015-08-16 12:31
#10

#9 Det är vanligare än du tror!

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2015-08-19 20:51
#11

Absolut! Anser att man kan låta bli mobilen den stunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Horrorpops
2015-08-19 21:01
#12

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att det ska behövas, men SJÄLVKLART så ska det vara mobilfritt när man hämtar och lämnar sitt barn.
Hur ska pedagogerna annars kunna berätta om det är något viktigt som hänt under dagen? Och hur ska barnen kunna berätta vad dom vill berätta, om föräldrarna bara pillar med sin telefon?

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Loris M
2015-08-19 21:06
#13

#12 Ja, men framförallt för barnens skull. Man har kanske längtat efter sina föräldrar och varit på förskolan i 8-9 timmar, då vill man se när man springer fram att mamma eller vem det nu är som hämtar, har längtat lika mycket.

Annons:
Horrorpops
2015-08-19 21:19
#14

#13 hehe min son är bara på förskolan 4 timmar om 4 dagar i veckan och det tycker han är på tok för lite, så han brukar alltid säga till mig att jag kommer för tidigt :)
Tar det som ett väldigt bra betyg att han trivs på förskolan.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[NeferNefer]
2015-08-19 21:20
#15

Jag håller med, självklart ska det vara mobilfritt!

Tyvärr har jag vid hämtning sett en pedagog som var ensam ute med barnen, och som satt med ryggen mot barnen och fipplade med sin mobil … 😮Helt oförsvarbart. Men hen fattade inte alls vad jag ville ha sagt. "Vad då, jag är ju här ute, jag märker om någon slår sig!" (låter som en tonåring, men hen var utbildad och dessutom över femtio och borde verkligen veta bättre).

Loris M
2015-08-19 21:28
#16

#14 Ja, så brukar det också vara. 😃

#15 Helt sanslöst!! 😮Hennes jobb är väl inte att se till att ingen slår sig, utan att vara med barnen och utmana dem i deras lärande. Du borde ha gått till förskolechefen. Det skulle jag har gjort.

[NeferNefer]
2015-08-19 23:00
#17

#16: Tyvärr var det hen som var chefen … men hen misskötte sig så kapitalt så till slut fick hen se sig om efter en ny arbetsplats. Tack och lov.

Loris M
2015-08-20 08:17
#18

#17 Tragiskt, men chefer har chefer. Jag har själv drivit en fråga (som förälder) en gång ända till kommunens högsta chefer just för att jag fick inget gensvar från chefen. Som förälder har man många gånger större makt att påverka än som pedagog när det gäller ledning, organisation…

[NeferNefer]
2015-08-20 09:07
#19

Precis, och i såna här fall är det tur att föräldrar blir lyssnade på.

Lojs
2015-08-20 16:34
#20

För att svara på första frågan så tycker jag sällan ett förbud är en bra lösning. Mycket bättre att prata om saken och få fram alla sidor i frågan. De som gör så här kanske inte inser hur det kan kännas för barnet och det kanske är ett återkommande tema i deras liv. Ett förbud löser bara det synliga problemet där och då, genom att prata igenom saken, till exempel på föräldramöten kanske man kan få förståelse och en mer genomgående lösning.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Loris M
2015-08-20 17:00
#21

#20 Jag tror att det blir mera effektfullt med ett förbud. Ett föräldramöte brukar man ha ett eller två ggr/år och då kommer inte ens alla föräldrar. När de gått därifrån har de kanske redan glömt bort uppmaningen. De som sätter upp skyltar har förhoppningsvis informerat föräldrarna om varför. Skylten blir en ständig påminnelse när föräldrarna hämtar barnen. Det tycker jag är bra. Ett förbud i det här fallet innebär inte ett förbud i ordets egentliga mening. Föräldrar får göra hur de vill i alla fall.

Jag tycker inte faktiskt att det kan  finnas så många sidor här. Jag vet att vi har blivit beroende av våra mobiler men det är inte försvarbart att inte ta sig tid den korta stunden som det ofta tar vid hämtning att uppmärksamma sitt barn och fråga hur dagen varit.

Lojs
2015-08-20 18:40
#22

#21 i så fall tycker jag det skulle vara bättre med en skylt som säger typ "kom ihåg att…" eller som den norska skylten som hänvisas till i #0,  istället för en förbudsskylt efter ett samtal om saken.
Som sagt, jag tycker sällan ett förbud är en bra lösning, särskilt när det kommer till ett sånt här problem när den stunden vid hämtning/lämning knappast lär vara enda stunden på dagen när det här är ett problem.
Det är väl knappast någon som faktiskt vill ignorera sitt barn i en viktig stund på dagen, det lär finnas en rad olika orsaker till att det blir så. 

Jag försvarar alltså inte beteendet i sig egentligen, jag anser bara att förbud ofta är en dålig väg att gå.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Thiah]
2015-08-21 05:19
#23

Joels dagis har en liknande skylt som det norska dagiset. Tycker det är bra att påminna föräldrarna om det. :)

Magi-cat
2015-08-21 07:00
#24

Det hjälper ju tydligen inte att hoppas på det sunda förnuftet, så ett "förbud" (vilket ju inte är ett förbud i lagens mening) verkar vara ett rakt och bra budskap. Kanske det får någon att tänka till?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2015-08-21 09:29
#25

På vårt dagis råder mobilförbud. De berättar om det vid varje föräldramöte så alla vet att det är så och varför. Såvitt jag vet har ingen ifrågasatt det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

imsuchadiva
2015-08-21 15:44
#26

Det ör verkligen sorligt att se dagens föräldrar. Annat var det vara för 10-15 år sedan..

Haku
2015-08-21 15:48
#27

#26 alltid har det väl varit något för 10-15 år sedan hade man något annat och klaga på, allt var inte bättre förr det är bara annorlunda idag och sen känns det ju ganska självklart med vissa saker men uppenbarligen är det inte alla som ser det som så självklart och om dem förbättrar sig efter man förklarat det så är det väl bra.

Annons:
Magi-cat
2015-10-26 12:55
#28

Nog är det för sorgligt…

Barnmorskor varnar nu för att mobilanvändningen går ut över de nyfödda barnen och amningen/matningen och den så oändligt viktiga anknytningen….

"En mammas ögonkontakt med barnet och att ge barnet sin fulla uppmärksamhet är enligt barnmorskorna viktigt av främst tre orsaker: att man som förälder måste lära sig att läsa av barnens signaler, att förälder och barn ska få en bra kontakt och för att lära känna sitt barn."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21641524.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2015-10-26 14:25
#29

#28 Ja det är det…

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

OberonsMatte
2015-10-28 19:37
#30

#28 Jag tror att det överdrivna mobilanvändandet (mobilberoendet) kommer att bli "ute", och är förhoppningsvis redan på god väg att bli det. Det måste liksom komma en motreaktion snart, för så här är det inte vettigt att vuxna människor beter sig. Förvånar mig inte ett dugg att det kommer larm om att barnen drabbas.

Sajtvärd Katter iFokus

Jaguar_
2015-10-29 07:27
#31

Det sorgligaste är att skärmar har gjorts till ett måste. För barn och vuxna. Kolla bara på tv-reklamen. Om du är ute och fiskar- surfplatta….om du är på semester…surfplatta….om du ha middag med vänner…surfplatta….om du är på fället eller Everest och klättrar för att komma till toppen…surfplatta….Alltid uppkopplad! Om det inte är surfplatta så ska de va en mobil. Alla matas in att vi ska vara framför skärmar för att hålla kontakt, hålla oss uppdaterade osv…Det är rent sjukt tycker jag.

De finns de som är så inne i deras mobiler/surfplatta att de är redo att (under en middag med bestämmelse om att man ska låta den ligga tills middagen är över…och denna middagen är skitdyr) plocka upp mobilen för att kolla fb. Och får därför betala en svindyr nota, men är beredd att göra detta för sitt beroende av skärmar.

Så det är inte konstigt att dessa skyltar måste upp, men vad händer när de går ut genom dörren med sitt barn tror ni? Jo mobilen åker upp direkt och barn gör som sina föräldrar. De ser att mobilen/surfplattan är viktig i livet och kommer därför göra samma när de får tag i en. Och i dagens läge så har ju en nyfödd en platta i näven direkt när den kommer ut. Ingen social kontakt längre.

Ja, ni märker nog jag är en stor motståndare till denna framtid med skärmar och de kommer jag alltid vara. Mitt barn ska inte få en surfplatta i näven. Jag har regler och även regler för mig själv när jag är ensam hemma eller viktigast av allt, när jag är på besök eller ha besök. INGEN skärm ska hoppa fram. Mobilen ligger i jackfickan och den kommer enbart fram om det ringer eller om jag ska visa något snabbt, som en bild. Samma sak med min sambos dotter som fått en surfplatta av sin mamma. Den ligger kvar i bilen och kommer inte innanför dörren vid besök hos andra. Och ska absolut inte användas om vi har besök hemma. Tyvärr ha man väl sett på barn som använder surfplattor mycket inte klarar av att leka tillsammans längre. Trist.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Thiah]
2015-10-29 07:59
#32

Fast plattor och surfing är inte enbart abJ ondo.Jag läser t.ex. mycket mer böcker nu när jag slipper släpa dem. Sonen utvecklar sin finmotorik och sin abstrakta förmåga med pedagogiska spel. Däremot är det också viktigt att kunna sätta bort dem. Vi har t.ex. ofta radio på och sonen kan leka i timmar med bilar medan jag gör annat. tex

Magi-cat
2015-10-29 08:06
#33

Nej, det är verkligen inte enbart av ondo! Det finns en massa uppenbara fördelar.
Grejen här är att vuxna blir så beroende av mobilen (och belöningssystemet) att de inte ser sina barn, och det är allvarligt….När närhet till och ögonkontakt med barnet i de mest viktiga ögonblick går förlorade för det eviga blippandet, det är då barnmorskorna slår larm….

Kanske barnen som växer upp nu  blir bättre på att sätta bort dem, som du säger Thia…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jaguar_
2015-10-29 12:44
#34

Jag har inte sagt det är enbart ondo, men det är för mycket av det.  Mena jag spenderade min senaste jul med två föräldrar som satt med sina mobiler och tre ungar som höll på med sina surfplattor…Den julen var rutten.

Vet inte om jag håller med om finmotorik där, men jag har ju inte precis testat alla spel som finns. Tror man snarare utvecklar bättre finmotorik om man sitter och pusslar i verkligheten än på en surfplatta. Det är jättebra med tänkarspel osv men det finns en värld utanför en skärm och den ska man inte glömma. Bästa är gör båda men mest verklighet.

Och som denna tråden handlar om Förbud på dagis mot mobiler…Helt rätt. Man har inte setts på hela dagen. Det borde vara pussar och kramar och jag ha saknat dig när man hämtar. Berättelser vad de gjort under dagen. Inte mobil i näven, klä på dig så vi kommer hem nångång och slut. Samma gäller på BB. Men det är sjukt att man måste sätta upp förbud för mobiler/surfplattor till vuxna människor…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Magi-cat
2015-10-29 14:22
#35

#34 Håller med om att det är för mycket. Barnen kommer i kläm så pedagoger och barnmorskor reagerar.
Det sitter säkert långt inne innan man ens börjar diskutera förbud, men till slut såg de väl ingen annan utväg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: