Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Yrkesprofession

Hur reagerar ni på familjer med annan religion?

2015-08-21 09:48 #0 av: Anonym

Hur reagerar ni som pedagoger på personer med annorlunda religion? Hur reagerar de andra pedagogerna i arbetslaget och föräldrar?

Själv är jag sedare/hedning dvs att jag tror på det som kallas asatron (och anledningen jag är anonym är för att jag inte kommit ut än). Jag har nu ett barn under året som ju om ett år eller så kommer att starta på förskolan och jag vill pejla av lite vad hon kommer att mötas av då hon säger att det var så fint väder på utflykten för att hon blotat (offrat) till Tor.

Nu kommer jag ju inte att tvinga henom att blota, men hen kanske vill testa så det kan ju komma upp.

Även om många säkert vill försvara sig vill jag gärna att ni är ärliga för det finns nog en möjlighet att skippa förskolan även om det skulle vara synd för henoms skull på ett annat sätt (men att hånas för ens/ens familjs religion är ju inte heller bra).

Anmäl
2015-08-21 12:55 #1 av: TjockaBerta

Intressant fråga. Jag följer :)

Anmäl
2015-08-21 13:48 #2 av: OberonsMatte

Jag kan inte tänka mig att din tro skulle utgöra något större problem än andra religioner. Vi i förskolan bemöter allas tro med respekt och det är något vi även arbetar aktivt med att förmedla till barnen.

Om det är något när det gäller t.ex. kost eller aktiviteter som vi behöver ta hänsyn till p.g.a. ett barns religion gör vi naturligtvis det, så det är viktigt att föräldern berättar om det finns något som är viktigt för oss att tänka på (både i vardagen och vid traditionella högtider).

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-21 14:29 #3 av: Anonym

#2 Ta inte det här fel nu men bara för att man ska bete sig på ett speciellt sätt på ett jobb så betyder det inte att folk gör det.

Som tur är så har kristendomen stulit i princip alla högtider från tidigare religioner så de flesta högtider är på liknande tider och ofta ganska lika.

Anmäl
2015-08-21 15:02 #4 av: OberonsMatte

#3 Hur befarar du att du och ditt barn ska bli bemötta? Hur skulle det yttra sig?

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-21 15:18 #5 av: Anonym

#4 Det mest troliga är nog nedlåtande beteende och/eller kommentarer och negativt prat bakom ryggen.

En fråga också, jag läste inne i rengbågstråden att man ska arbeta mot en könsnorm eller vad man ska kalla det. Arbetas det mot en kristenhetsnorm också? (tex firas jul, påsk, allahelgona etc på förskolor, Frågar man om sankt Nikulaus/tomten kom på julafton osv?)

Anmäl
2015-08-21 15:38 #6 av: Loris M

#0 Nu svarar inte jag utifrån vad "böcker" och läroplanen säger hur man ska göra, utan helt och hållet utifrån min egen uppfattning och erfarenhet efter alla år i förskolan. Jag kan inte se hur din tro skulle påverka barnets förskolevistelse. Precis som #2 skriver finns det något som ditt barns pedagoger behöver känna till så är det bra att du informerar dem så det inte blir fel. 

Men annars tänker jag egentligen att det finns inget behov av att "komma ut" om du själv inte vill och tycker att det är viktigt. Jag har aldrig jobbat på en förskola där alla har samma religiös uppfattning och jag tror att det är så för de flesta. Vi är vana med olika religioner/tron. Har bara positiva upplevelser av hur det pratats om det mellan pedagoger och hur man bemött barnet. Att någon kanske sen pratar bakom ryggen eller när de kommer hem, kan man ju inte förhindra. men så länge man är på sin arbetsplats så ska man vara professionell. 

När jag tänker på barnen vi haft som hade en "annorlunda" tro/religion så har vi kanske främst reagerat med nyfikenhet. Allt ska ske på föräldrarnas villkor. Vill man inte prata om sin tro så är det okej. Jag har också haft föräldrar som varit i barngruppen och velat berätta om sin tro och sin kultur. 

#5 Det där med Jul, Påsk m.m. kan det vara olika på olika förskolor men de flesta uppmärksammar dessa högtider. Inte för kristendomens skull utan för att det är mera en tradition. När vi haft barn med annan religiös bakgrund så har vi uppmärksammat det också om det var okej för föräldrarna. Man kanske pratar om hur man firar just den högtiden o.s.v. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-21 15:49 #7 av: Anonym

#6 Tack det var mer folks egna erfarenheter jag var ute efter.

jag tänkte mest att i Sverige så är det ju antingen patriarktiska religioner el ateism som gäller.

Traditionerna med att fira vintersolståndet (nu kallat jul), vårdagsjämning (nu kallat påsk, som flyttar sig lite däremot). Är ju som tur är hedniskt i grunden så det är ju inte så jättestora skillnader men det finns ju en hel del kristna delar i det men att prata om hur man själv firar det, då kan ju de andra barnen bli lite småavis att man firar hela två dagar tidigare Cooljag minns ju hur man tyckte sånt var viktigt då man var liten (och fick höra att i England så firade man jul en hel dag efter).

Anmäl
2015-08-21 15:59 #8 av: Loris M

#7 Ja, det har jag också erfarit. Barnen är ju fördomsfria, de blir mest nyfikna på det som är annorlunda. Jag vet när vi hade barn som inte var kristna och om det ibland visade sig att de hade fler högtider eller firade på något annat sätt så var de andra barnen lite avis, precis som du skriver. Glad

När det gäller vuxna, så är vi inte fördomsfria på samma sätt som barn. Men det är därför det finns en massa olika regler, riktlinjer, dokument och lagar som ser till att vi gör rätt. Så jag tycker nog inte att du har något att oroa dig över. Skulle det mot förmodan visa sig att ditt barns pedagoger är ovanligt konstiga och oprofessionella så finns det som sagt en massa olika riktlinjer som du kan åberopa. 

Anmäl
2015-08-21 15:59 #9 av: Thiah

#5 jag hoppas du misstolkat det för en enda könsnorm kan man ju inte jobba emot!

Å tyvärr är väl läroplanen(finska iaf) väldigt uppbyggd med kristendomen i tanken. Jag försöker alltid tona ner allt religiöst för jag tycker personligen inte att det har på förskolan att göra. Men visst firar vi påsk,jul osv...

Skulle personligen gärna jobba med familjer som är öppna muslimer, asatroende (vet inte hur man säger), judar, buddhister mfl för att kunna få in även något av det i förskolan.

Jobbat med en muslim men hon ville knappt prata om ramadan fast barnen var väldigt nyfikna och intresserade.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2015-08-21 16:08 #10 av: Anonym

#9 Som jag förstod det så ska man arbeta mot den rådande könsnormen (att killar inte gråter, att tjejer inte är "jobbiga" och busar etc) Men jag kan ha fel.

Förhoppningsvis så är inte svensk läroplan så kristen (jag vet inte, jag jobbar ju inte med det). Inte för att kristendom är fel, jag vill bara inte att mitt barn ska bli kristen (eller sedare, jude, muslim, buddhist etc) för att hen blivit invand i den religionen utan för att det är henoms val. Tex så kommer jag inte ta det för givet att mitt barn kommer att vilja blota. Det är jag som är sedare/hedning inte barnet.

Vanligtvis kallas det sedare eller hedning (för att ta tillbaka ordet, likt bög eller att mörkhyade i USA kallar varandra nigger). Asatro är ett ord påkommet av kristna och baserar sig på kristna synsätt.

Anmäl
2015-08-21 16:16 #11 av: Thiah

#10 då har du tolkat regnbågstråden fel. Barn ska vara barn och de ska vara som de är utifrån dem och inte kön. Men tyvärr jobbar inte alla mot det ännu :(

Och jag håller med dig angående religion. Jag vill att min Joel väljer själv utan inblandning utifrån.

Ska komma ihåg sedare och hedning för framtiden.

Anmäl
2015-08-21 16:25 #12 av: Anonym

#11 Jag tror vi missförstår varandra, jag förstår det som att

Vill flickor vara busiga får dom det, vill dom inte det så får dom det. Vill en pojke ha rosa klänning får han det, vill han inte det så får han det. Det är som jag förstår det (väldigt förenklat).

Det kan hända att sedare/hedningar i Finland kallar sig något annat däremot. Det säkraste är nog att fråga.

Anmäl
2015-08-21 18:46 #13 av: Loris M

#11 #12 Jag tror också att ni missförstår varandra när ni egentligen menar samma sak. Glad

När det gäller kristendomen så kan jag inte tycka att finns något överhuvudtaget i förskolans läroplan som skulle kunna ha rötter i den. Det enda som man kan tycka har med tradition och Sverige som ett kristet land att göra är det här: 

"I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa /.../ Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar " (s. 6), även om det här kan tolkas på många sätt som så mycket annat i läroplanen. 

När det sen gäller människors lika värde så är det mera tydligt:

"Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling. Inget barn ska i förskolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling" (s. 4, min understrykning)

Vill du läsa förskolans läroplan i sin helhet kan du trycka på det understuckna ordet i denna mening. Det är ett tunt men väldigt innehållsrikt dokument. 

Anmäl
2015-08-21 20:16 #14 av: Thiah

#13 precis vi menar samma sak i #11 och #12.
För mig är det inte något negativt men jag har kanske missat någon del.

Anmäl
2015-08-27 21:25 #15 av: OlgaMaria

#10 Måste bara fråga, fast det är lite off-topic, men hedning är ju ett "kristet" eller egentligen judiskt ord precis som asatroende. Hedning är ett bibliskt ord och är vad judarna kallade alla som inte var judar. Och hedning har ju ingenting med de fornnordiska gudarna att göra, utan syftar på alla som har någon annan gud (eller ingen gud) än den judisk/kristna guden. Sedare vet jag inte vad det syftar på? Men kan ju tycka att asatroende är ett lite mer beskrivande ord för en tro på de fornnordiska gudarna?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-08-27 21:44 #16 av: Anonym

#15 Uttrycket sedare finns ju också så man måste inte kalla sig hedning. Vissa kallar sig hedning däremot.

Det används som sagt som ett sätt att "ta tillbaka ordet" eller vad man vill kalla det som tex bög el nigga i USA

Själv har jag väldigt nyss gått över till forn sed så därför vet jag inte om jag kommer att kalla mig hedning el sedare

Anmäl
2015-08-30 14:31 #17 av: [NeferNefer]

#16: Ordet "sedare" har jag aldrig hört förut. Var har du hört det? "Sejdare" har jag hört, är det det du menar, möjligen? Funderar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-08-30 15:11 #18 av: OberonsMatte

#17 Sedare och sejdare har vad jag förstår samma tro, men med lite olika inriktningar.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-08-30 15:15 #19 av: [NeferNefer]

Okej, det var helt nytt för mig.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-08-30 15:19 #20 av: Anonym

#17 Inne på forum för sedare/hedningar har jag läst sedare och även inne på samfundet forn seds hemsida om jag minns rätt.

Sejdare är väl, om jag förstått det rätt en typ av schaman eller vad man kan kalla det. Så, om jag förstått det rätt så kan man vara sedare utan att vara sejdare men även vara båda. Men jag kan ha helt fel där. Jag har aldrig hört talas om uttrycket sejdare för de som hör till forn sed specifikt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.