Etikettyrkesprofession
8/22/15, 11:47 AM

Vilka egenskaper bör en förskollärare ha?

I april 1918 samlades några kvinnor i Stockholm och bildade "Svenska Fröbelförbundet" som är den allra första nationella sammanslutningen för förskolepedagoger. En systerorganisation från USA med Kate Douglas Wiggins i spetsen, skickade en hälsning och presenterade några grunddrag som en förskollärare bör ha (1):

"Hon bör ha en ängelns tålamod, Rafaels och Michelangelos konstnärstalang, en Rousseaus pedagogiska blick, en Andersens berättartalang, en Jules Vernes fantasi, en Edisons uppfinnargeni, en jättes kraft och hälsa. Ändå fler egenskaper bör hon ha, bör också vara av en arkitekt, snickare, målare, lite av varje hantverkare, god husmor, socialpolitiker, lite läkare och sjuksköterska, lite själasörjare och lite jurist. men framförallt ska hon vara MÄNNISKA, en varm kärleksfull människa som äger förståelse och deltagande för både stora och små.

Och den som har den rätta kärleken till sin sak och viljan att utveckla sig vidare, ska icke låta avskräcka sig av alla dessa fordringar. Man växer med sin uppgift." (s.15 )

Hur ser det ut idag? Har något ändrats sedan 1918 när det gäller förskollärarens önskvärda egenskaper? 🙂

Källa:

(1) Engdahl, I. & Ärleman Hagsér, E. (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber

8/22/15, 12:23 PM

Ja, ett yrke man numera också bör ha i bakfickan är ju Datatekniker…😉

Förutom datakunskaper är förmågan att kunna uttrycka sig i skrift något som står högt upp på listan tycker jag, dvs förmågan att t.ex. skriva dokument som ser professionella ut.

8/22/15, 12:31 PM

Man bör också ha självklara ledaregenskaper samtidigt som man är en fena på att samarbeta.

8/22/15, 12:43 PM

Andra önskvärda egenskaper är att vara naturligt öppen och social, samtidigt som man är en reflekterande, eftertänksam och iakttagande person.

8/26/15, 10:14 PM

Ja, att vara datakunnig var nog inte så viktigt 1918. 😃Håller med dig  om annat också och framförallt allt dokumenterande som vuxit fram allt mer under de senaste åren. Tycker ändå att formuleringen i citatet ovan är läcker på något sätt. Det flesta av förmågorna behövs idag också.

8/26/15, 11:10 PM

#4 Ja, jag håller med om att beskrivningen från 1918 till stor del gäller än, även om vi idag beskriver dessa egenskaper/förmågor med andra ord, och det är verkligen fascinerande!

Den stora skillnaden är bara att det tillkommit ytterligare egenskaper och förmågor. Man ska helt enkelt vara en supermänniska! (inte så konstigt kanske att yrket känns övermäktigt ibland..😉)

8/27/15, 9:56 AM

Ja, men det känns ju också lite roligt att vara en supermänniska. 😉När när någon listar upp alla egenskaper och förmågor så blir det ju så synligt. Jag vet inte hur många gånger vi pratat i arbetslaget och undrat var gränsen går. Hur långt sträcker sig vår kompetens och befogenhet. Att man bland får bli socialarbetare, kurator m.m.