Etikettövrigt
2015-08-23 18:27

Födelsedagar på förskolan

Brukar ni uppmärksamma barnens födelsedagar på förskolan? Hur gör ni det?

Bild från: www.publicdomainpictures.net/

Vi har alltid uppmärksammat barnen på något sätt för att de ska få känna sig lite speciella och sedda just den dagen. Sättet har varierat genom åren, mest beroende på att vi fått nya insikter, nya idéer, gjort uppskattningar vad barnen verkar tycka mest om….

Det har varit allt från att sitta på "guldkudden" och få maten serverad på fin tallriken och bestämma vad samlingen ska handla om, till att få en bild, berättelse eller liknande inramat eller en bok.

OberonsMatte
2015-08-24 12:27

Jag tycker absolut att man ska uppmärksamma barnens födelsedagar. Att bli ett år äldre har stor betydelse för ett barn och själva födelsedagen ger ett naturligt tillfälle för hela gruppen att visa sin uppskattning till ett enskilt barn.

På vilket sätt man väljer att göra detta kan se väldigt olika ut och jag genom åren  varit med om följande varianter:

1. Inte uppmärksamma detta alls på något särskilt sätt i gruppen.

2. Sjunga "Ja må hon/han leva" på samlingen.

3. Istället för vanlig samling ha "födelsedagssamling" där födelsedagsbarnet uppmärksammas på flera sätt genom t.ex. en födelsedagskrona och genom att vara med och hålla i samlingen (låta övriga barn dra sångkort eller få göra extra många uppgifter själv).

4.  Mellanmålskalas och överlåta till föräldrarna att ta med det som ska ätas.

5. Mellanmålskalas och be föräldrarna ta med pengar så att en pedagog och födelsedagsbarnet kan gå och handla det som ska ätas.

6. Förskolan bjuder på ett standard-födelsedagskalas med t.ex. glass, strössel och saft.

Till detta tillkommer ofta ytterligare arrangemang och förberedelser som ballonger och serpentiner, födelsedagsljus, bordsflagga och minnessaker som barnet får (t.ex. grattiskort som en pedagog har gjort, en födelsedagskrona, medalj eller annat som en pedagog har gjort eller ibland köpt).

Barnets bild kan även sättas upp i en särskild födelsedagsram på avdelningen eller i hallen.

Jag har numera en väldigt klar uppfattning om vilka sätt jag tycker är bra och även vilka sätt jag tycker är direkt dåliga…

Sajtvärd Katter iFokus

2015-08-24 12:57

#1 Alla varianter du skriver har även vi haft i samma eller liknande form. Förutom nr, 5. Jag kan tänka mig att det var något ni gjorde för ett antal år sedan? Tänker dels på pengar, nu skulle säkert de flesta tycka att det är en dålig idé. Men även att att gå själv med ett barn. Vet inte hur det är hos er, men för några år sedan fick vi strikta direktiv att vi aldrig får gå iväg med barnen själva, oavsett hur många barn det handlar om. det ska alltid vara minst två Pedagoger. Men även att det är svårt med dagens stora barngrupper att avvara en pedagog att gå iväg.

OberonsMatte
2015-08-24 22:18

#2 Ja, modell 4 och 5 (där föräldrarna var inblandade) har jag inte själv varit med och utformat, utan upplevt på andra avdelningar och på en förskola där jag bara  var placerad under kort tid.

Jag har haft ganska många kalas-diskussioner med kollegor och jag tycker alltså inte att födelsedagsfirande på förskolan ska hänga på enskilda föräldrars ekonomi och/eller grad av engagemang. Likaväl som det finns föräldrar som kommer med prinsesstårtor och nybakade bullar finns det föräldrar som helt enkelt inte har med sig något alls (eller kommer med ett glasspaket först två veckor senare).  När jag påtalade detta för chefen för få till en förändring av födelsedagsrutinen,  sa hon "men vad då…livet är inte rättvist!" Det glömmer jag aldrig och jag blir upprörd över det än idag när jag tänker på det!

På min avdelning hade vi standard-kalas länge (lika för alla) med födelsedagskrona som barnet fick ta med sig hem. När socker-debatten dök upp insåg vi det onödiga i att fira med socker (vilket ibland kunde ske flera ggr i veckan). Födelsebarnet själv gick dessutom ofta direkt hem för att äta ännu mer tårta eller glass med familj och släktingar.

När vi ändrade till födelsedags-samling (istället för kalas) var vi lite oroliga för hur denna förändring skulle tas emot av barnen, så vi blev faktiskt lite häpna när vi insåg att den faktiskt verkade uppskattas ännu mer än den där glassen hade gjort. Inget barn kommenterade någonsin att det inte blev någon glass och då hade vi ändå barn från 1-6 år i gruppen.

Sajtvärd Katter iFokus