Annons:
Etikettforskning
Läst 5203 ggr
Loris M
2015-08-27 21:02

Mindre barngrupper - bättre kvalitet! Eller?

"Barn lär sig och utvecklas bättre i mindre grupper. Trots det är förskollärarnas kompetens viktigare för kvaliteten än barnantalet. Det menar forskare från Göteborgs universitet."

"Resultatet visar inte alltför förvånande att tiden för varje barn blir mindre ju större barngruppen är. De intervjuade förskollärarna tycker att det är svårt att möta varje barns behov och intressen i en stor grupp. /…/Mindre grupper ger alltså bättre möjligheter att arbeta utifrån läroplanens intentioner. För att lösa problemen med för stora barngrupper delar förskollärarna in barnen i mindre, mer åldershomogena grupper. Men det sker i realiteten inte i särskilt stor utsträckning. Trots att förskollärarna ofta talar om indelningen i undergrupper som något som pågår hela dagen visar forskargruppen i Göteborgs studie att det i praktiken handlar om mellan 0,5 och 2 timmar om dagen, vanligtvis på förmiddagen. " 

"För de intervjuade förskollärarna tycks slutsatsen vara enkel, stora barngrupper är negativt och små barngrupper leder per automatik till större möjligheter att leva upp till läroplanen och därmed bedriva en verksamhet av hög kvalitet. Men enligt forskargruppen är sambandet inte fullt så enkelt…."

Källa

Annons:
OberonsMatte
2015-08-29 12:48
#1

För mig är det självklart att mindre grupper ger bättre förutsättningar för hög kvalitet i förskolan. En viktig faktor för kvalitet och arbetsro handlar inte minst om antalet relationer som barnen själva ska förhålla sig till och hantera.

Att blanda in den enskilda pedagogens kompetens är provocerande tycker jag. Det krävs mod för att som enskild pedagog ställa sig upp och säga att barnantalet är övermäktigt. Oavsett hur arbetsförhållandena ser ut i en grupp finns det alltid ängsliga personer som säger att de "klarar" vad som helst i rädsla för att själva annars framstå som inkompetenta. Det är ett stort problem tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-09-07 11:50
#2

Hittade den här tråden och  retar upp mig igen… Är det ingen annan som blir provocerad av forskarnas slutsats eller instämmer ni i den?

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-09-08 09:51
#3

#2 Ja, de blandar in kompetens och verkar mena att det är ändå det som är avgörande för barnens lärande. Till viss del kan jag hålla med om det, men jag tycker inte heller att det är rätt att blanda in kompetensen här. För på något sätt underminerar man gruppstorlekens betydelse. 

"Fast allra viktigast, menar forskarna, är att förskollärarna har kompetens att fokusera på ett medvetet lärande i stället för ett omedvetet. Något som ibland brister. Vid nio av de tolv förskolorna i intervjustudien reflekterade förskollärarna först efteråt om ifall att aktiviteterna som barnen deltagit i bidragit till deras lärande, och i så fall hur"

Även om det stämmer och är avgörande så handlar det inte om det. Oavsett hur duktig och kompetent man är så kan man inte ha hur många barn som helst. Om alla ska komma fram, synas och lära sig något. Forskarna är nog också kritiska till att Pedagoger inte delar in barnen i små grupper i större utsträckning är de gör.

OberonsMatte
2015-09-08 11:37
#4

#3 Och anledningen till att man inte kan dela in barnen i mindre grupper i större utsträckning är att det i realiteten ofta är en ganska liten del av dagen som alla Pedagoger har tid i barngrupp samtidigt.

När alla är på plats är det ofta många praktiska sysslor som ska skötas som dukning, matupplägg, disk, blöjbyten, torka bord och sopa, tvätt och bäddning och beställningar, förutom alla olika möten som ska läggas in i schemat och inte minst pedagogernas raster och enskilda planeringstid. Den faktiska pedagogtätheten är inte alltid så som det ser ut på pappret.

Att pedagogernas kompetens och pedagogiska medvetenhet innebär högre kvalitet är jag med på, men om man förutsätter att den finns, är mindre barngrupper knappast något som gör kvaliteten sämre, tvärtom! Kompetens och mindre barngrupper är den absolut bästa lösningen. Är kompetensen låg blir "skadan" mindre om barnantalet är lågt.

Låg kompetens och stora barngrupper är en förödande kombination.

Sajtvärd Katter iFokus

LinaLj
2015-09-08 12:26
#5

Jag arbetar ju inte inom förskolan men jag kan ju bidra med erfarenheten som min kusin har. Min kusin har en liten flicka på 4år som går på dagis. Hon har förut gått i en stor dagis grupp med runt 30 barn och 2 Pedagoger om jag minns rätt. Men i våras så bytte de till en Montessori förskola där det är grupper om 14 barn på 2 Pedagoger. Min kusin blev helt förundrad över förändringen hos sin dotter. Från att ha varit trött, mammig och bara velat åka hem när de hämtade henne och sedan knappt orkat äta kvällsmat hemma så är hon nu glad och pigg och vill visa föräldrarna saker som de gjort på dagis under dagen och hon orkar leka när hon kommer hem. Hon har dessutom börjat ta till sig mer av det de lär sig på dagis och delar med sig av kunskapen till andra. När jag var där i helgen så skällde hon på mig för att jag inte sitter ordentligt på stolen. Hon är helt enkelt ett gladare barn, det är till och med så att jag ser skillnaden. Sedan om det bara är storleken på barngrupperna eller om det har med de pedagogiska skillnaderna kan man ju diskutera men jag tror absolut att storleken på barngruppen spelar in.

OberonsMatte
2015-09-08 12:39
#6

#5 Ja, stora barngrupper är tröttande att vistas i (inte minst för barnen som inte har någon rast).

Barns lärande är dessutom något som pågår hela tiden, inte bara under särskilda stunder på dagen och även då är det viktigt att det finns lyhörda och medvetna Pedagoger som har tid att uppfatta vad som sker. I en stor barngrupp är det oundvikligt att man missar intressanta saker som man kan spinna vidare på.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Loris M
2015-09-08 13:48
#7

#3 Visst är det så! Vi pratade ofta om just det och att det är egentligen under relativt kort tid på dagen som alla som jobbar på en avdelning är med. Det är som du säger en massa praktiska saker som ska göras och sedan möten, samtal m.m. 

Forskare verkar ha missat att reflektera över varför Pedagoger inte delar in barnen i små grupper. Projektet är inte avslutat än så man får ju hoppas att de kommer underfund med det också. 😕

#5 Jag är nästan säker på att din kusins flicka känner av förändringar och mår bättre av att vistas i en mindre barngrupp. Jag brukade vara helt slut efter en arbetsdag och ville helst stänga av alla ljud när jag kom hem. Det är utmattande. Om man sedan tänker att många barn har längre dagar än vi som jobbar, så är det helt klart att de blir jätte trötta.  För att inte tala om alla relationer och interaktionen med så många barn som de får vara med under en enda dag.

StillaSinnet
2015-09-10 19:51
#8

När jag satt med Skolforskningsinstitutet för att arbeta fram vad vi saknar forskning inom och vad som är våra hinder för bra kvalité i förskolan i Sverige hamnade vi på tidsbrist som gemensam nämnare ständigt. Tidsbrist, - och nyanlända flyktingar. Där behöver vi utveckling och stöd i Sverige. Det innebär att vi behöver både färre barn i grupperna men också att v får behålla vår personaltäthet så det blir färre barn per personal. 

Vi behöver också få verktyg för att frigöra reflektionstid och planeringstid på schemat. Ligger den tiden och flyter -ta det när ni får tid- så blir det inte gjort i samma utsträckning som när det är schemalagt. man har inte hjärta att fråga stressade kollegor om det är ok att man ställ sig en planeringstimme. och varför ska just JAG få den? Någon annan kanske behöver den bättre? Så visar vi så stor hänsyn att ingen törs göra anspråk på stunden. Har jag planering 8-10 så är den tiden helig. Vi sätter in vikarie så jag får ut min planering om någon skulle vara borta från arbetslaget och så ska det vara! Det minskar stressen och det visar att vi tar vårt arbete på allvar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: