Etiketterledningorganisation
2015-08-28 17:40

Är du chefens favorit?

Att vara chefens favorit är inte alltid fördelaktigt. Det menar Mattias Lundberg, psykolog och författare till boken "12 typer av arbetsgrupper – och vad de säger till psykologen".

"Det är dags för personalmöte och chefen slår sig ner bredvid dig. Knappt hinner mötet börja innan lovorden kommer: ”Linda lyfter verkligen den här förskolan med sitt pedagogiska tillvägagångssätt. Senaste uteprojektet var en succé. Ni andra borde lära er av henne!” Du märker kollegornas blickar och känner dig minst sagt obekväm. /…/ Hur arbetskamraterna upplever favoriserandet beror oftast på deras relation till den som upphöjs. Är favoriten en i gänget så förändras inte stämningen. Alla vet att problemet är chefens beteende. Men om favoriten tycker att den är lite förmer än andra kan arbetsklimatet förändras."

Tidningen Förskolan tipsar hur du kan undanbe chefens favorisering. 😉

Artikelns genomgående tema är att favorisering samt att lyfta fram en persons insatser inför hela gruppen är fel och ett problem som man ska ta upp med chefen. Jag kan inte låta bli att undra om inte det här är lite för typiskt för förskolan och för ett kvinnodominerat yrke - alla är lika duktiga och alla gör ett bra jobb. Ingen ska behöva känna sig mindre duktig eller mindre värd.. Ungefär så! Det står också: "…. den som blivit favoriserad bör förklara hur hen känner. Säga att hen uppskattar beröm, men känner sig obekväm vid enbart positiv feedback.". Är det verkligen så illa att få beröm inför alla? För här har de ju bestämt att man ska känna sig obekväm när man får beröm inför alla precis som om det var väldens mest naturliga och enda reaktion. 🤔

Vad har du för tankar kring beröm och favorisering och har du blivit "utsatt" för det?

OberonsMatte
2015-08-29 12:17

"Det är dags för personalmöte och chefen slår sig ner bredvid dig. Knappt hinner mötet börja innan lovorden kommer: ”Linda lyfter verkligen den här förskolan med sitt pedagogiska tillvägagångssätt. Senaste uteprojektet var en succé. Ni andra borde lära er av henne!” Du märker kollegornas blickar och känner dig minst sagt obekväm."

Ja, vem skulle inte känna sig obekväm i det läget? Jag har inget emot att jag själv eller andra får beröm och att enskilda insatser lyfts fram, men man ska aldrig jämföra insatser och därigenom ge indirekt kritik,  vilket den här chefen tydligt gör ("ni andra borde lära er av henne!"). Den sortens prat är väldigt opsykologiskt och leder knappast till att övriga Medarbetare höjer sig.

Sajtvärd Katter iFokus

2015-08-29 17:20

#1 Exemplet var ju kanske lite överdrivet men jag förstår hur du tänker. Man kan berömma på olika sätt och framförallt borde man som chef klara av att lyfta någon utan att sänka någon annan. Jag är inte emot beröm i grupp om det görs på rätt sätt. Jag tror att vi är lite rädda att någon ska känna sig mindre värd och därför väljer det säkra framför det osäkra. Men är det så att man berömmer alltid samma person så är det kanske bättre att låta bli.