Etikettinfo-från-admin
2015-08-29 08:30

Vad vill ni läsa om?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sajten är relativt ny och likaså alla medlemmar och besökare. Jag vet inte riktigt vad ni helst vill diskutera och vad ni tycker är intressant. Därför skulle det vara roligt om ni ville skriva nedan vad ni vill läsa om eller veta mer om, så skriver jag en artikel om det. Eller…. så kan ni själva starta trådar om det ni vill diskutera, vilket är ännu roligare. 😉Tack!

Bild från: http://www.publicdomainpictures.net/

OberonsMatte
2015-08-29 14:20

Jag vill läsa om allt som har med förskolan att göra! Förskolan är egentligen något som alla kan ha både åsikter och insikter om, oavsett om det är i egenskap av pedagog, förälder, förskollärarstudent eller bara som människa och samhällsmedborgare. En del har kanske t.o.m. egna barndomserfarenheter av förskolans värld. Alla tankar, erfarenheter och funderingar skulle vara lika intressanta att få ta del av.

Sajtvärd Katter iFokus

2015-08-29 17:14

#1 Bra sagt! 👍

2015-11-30 18:25

Finns det något som ni vill läsa och veta mer om? Nu tänker jag både på er som jobbar i förskolan men även er som är föräldrar eller bara allmänt intresserade.

Jag kan tänka mig om man inte jobbar i förskolan så kan det finnas mycket man inte har insyn i och kanske även undrar över. Berätta gärna vad ni tänker på så skriver jag en artikel om det! 🙂

2015-12-01 14:29

Det står redan så mycket intressant och informativt på den här sajten, så det är svårt att önska något mer. 🙂(Och jag är som sagt inte pedagog, men läser ändå.)

En sak jag tänkte på en dag var fria förskolor. Jag läste om en förskola som haft änglatema, sjungit änglasånger osv. Inget ont i det, det var en kyrklig förskola och jag vet det finns t.ex. muslimska också. Finns det några begränsningar när det gäller att bilda förskolor? Skulle man kunna bilda en häxförskola t.ex.? Om inte, varför inte.

Som sagt, vad gäller för fria förskolor?

2016-02-08 07:27

Några ämnen jag tänkte på vid läsning av en annan tråd:

Tar ni upp och förhåller er till  begrepp som introvert/extravert och det numera ofta använda HSP? Behandlas i så fall barnen i förhållande till respektive "fack" de hamnar i?

Det talas ofta om plats i syskonskaran och endabarn som att det skulle definiera hur man är.  Vad har modern pedagogisk forskning kommit fram till och uppmärksammas det i praktisk pedagogik i förskolan?

2016-02-08 10:45

Intressanta ämnen! När det gäller begrepp du nämner så är det nog mest inom psykologin som man tar upp detta. Inom pedagogisk forskning har man inte behandlat varken HSP, syskonplacering, eller specifikt "introverta" (vad jag vet). Men det ser ut som att det har blivit mera fokus på personlighet och biologiska egenskaper på sista tiden. Även anknytningsteorin har kommit tillbaka.

Barnen ska inte behandlas på något speciellt sätt även när de har någon mer erkänd diagnos, som ex. ADHD. Då blir det så lätt att allt barnen gör tolkas utifrån diagnosen. Så klart, att miljön måste anpassas och att det uppstår svårigheter som inte är så vanliga hos andra barn. Men alla barn behöver stöd någon gång. Någon kanske behöver stöd i sin språkliga utveckling och någon med att ta på sig skorna.

2016-02-08 10:51

#6 Tack för intressant svar! 🌺

"Men det ser ut som att det har blivit mera fokus på personlighet och biologiska egenskaper på sista tiden"

Det var lite åt det hållet jag tänkte.

"Även anknytningsteorin har kommit tillbaka. "
Varför? 🤔 Jag som trodde den var "ute".

"Jag ser det lite så och jag hoppas att det här med HSP inte blir ännu en stämpel. Det är vi vuxna som sätter upp ramar hela tiden och därför känns det lite orättvist med alla dessa diagnoser och personlighetstyper."

Precis. ❤️ Tack igen!

2016-02-08 10:56

Tack själv för att du tog upp det. ❤️Det är absolut värt att diskutera vidare och starta en tråd om det. (hinner inte just nu, sitter på jobbet)

Jo, anknytningsteorin är "ute" men den har börjat koma tillbaka, bl.a. genom engagerade föräldrar, bloggare m.fl. Jag undrar också varför.

tlover
2016-02-09 22:47

Nu finns det säkert men lite idéer jag får är tex

"Skillnader mellan olika förskolor" (tex ur och skur och språkförskola)

"Skillnaden mellan förskola och dagmamma"

l'm back

2016-02-10 12:03

#9 Jag har skrivit artiklar om olika pedagogiska inriktningar, Reggio Emilia och Montessori hittills och har på gång Waldorfpedagogiken. Så ditt förslag är jättebra! Språkförskolor m.fl. kan vara artiklar i samma serie.

Ang. Dagmamma vs förskola, tror ja att det blir bäst att starta en tråd om det. Du får gärna göra det, om du vill. Eller så gör jag det när jag får en stund över.

2016-07-31 09:39

Lite mer om Piaget vore intressant. 🙂😊

2016-08-04 19:09

Piaget är alltid intressant att diskutera och läsa om. Just nu är jag helt slut efter flera veckors semestern (konstigt nog) men jag får ta tag i det här så småningom. 🙂