Annons:
Etiketterskapandeestetiska-uttrycksformer
Läst 9749 ggr
Loris M
2015-08-30 18:26

Mindfulness och yoga i förskolan

Ni kanske minns rubriker för något år sedan när man uppmärksammade i media Östermalmsskolan i Stockholm och att det förekom yoga som inslag i undervisningen? En privat person anmälde skolan till Skolinspektionen och menade att skolan har brutit mot skollagen som slår fast att undervisningen ska vara icke-konfessionell. 

Man kunde läsa bl.a. :

Säg nej till yoga i skolan

Yoga i skolan anmäld

Skolinspektionen slog dock fast att:

"… yogan vid Östermalmsskolan har utövats på ett sådant sätt att fokus har legat på hälsa och välbefinnande, utan inslag av bekännelsekaraktär. Skolinspektionen bedömer därför att Stockholms kommun har följt bestämmelserna om att utbildningen ska vara icke-konfessionell. "

Under ungefär samma tid hade även jag yoga med mina förskolebarn och måste säga att jag blev förvånad när det här kom upp. Yoga behöver inte ha något med religion överhuvudtaget att göra och jag såg det som en jätte skön stund där vi fick koppla av. Som inspiration använde jag Ylva Ellnebys bok. Det var mest enkla övningar och rörelser som att man skulle göra ormen, kon, tigern…. Barnen uppskattade det jätte mycket och vi brukade ha en yoga stund före eller efter lunchen. Jag såg  det här också som ett sätt för barnen att slappna av, att återhämta krafter och stressa ner. För barn kan också vara stressade, inte bara vi vuxna. 

Har ni haft yoga och mindfulness på förskolan och vad anser ni om det?

Annons:
Magi-cat
2015-08-31 10:16
#1

Okunnighet och rädsla ligger bakom att yoga och mindfulness skulle vara något som barnen måste "skyddas" ifrån.

Både yoga och mindfulness ger avstressande effekter och det är verkligen något som alla har nytta av.

Det behöver givetvis inte ha något med tillbedjan och religiositet att göra! Om så vore fallet skulle det förstås vara fel, men så är det inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2015-08-31 16:18
#2

Jag har ingen egen erfarenhet av yoga, men tycker att det verkar intressant. I den stressade tillvaro både barn och vuxna lever i mår alla bra av att stanna upp och öva sig i både avslappning och mindfulness.

Kanske borde man kalla det något annat än "yoga" åtminstone när man utövar det i förskolan? Själva ordet yoga är ju ändå förknippat med religiösa inslag och kan vara känsligt för familjer med uttalad annan religion.

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
2015-08-31 16:40
#3

#2 Jag tycker det blir lite konstigt om man måste döpa om det. Bättre att upplysa då om vad det verkligen är och vara tydlig med att det inte har religiösa inslag.

Forskningen intresserar sig numera för yoga vid t.ex. ryggbesvär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2015-08-31 22:10
#4

Hur skulle man kunna lägga upp en yoga/mindfulness-stund för förskolebarn? Vid vilken ålder kan det vara lämpligt att börja?

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-09-01 09:00
#5

#4 Jag hade yoga med 3-5- åringar. Som jag skriver i #0 utgick jag mest från Ylvas bok. Jag berättade för barnen att det kallas för yoga men gick inte in närmare på yogas ursprung eller betydelse. Berättade bara att tanken är att vi ska slappna av i kroppen och må bättre. För barnen var det mest som gympa fast i ett lugnare tempo.

tlover
2015-09-01 10:11
#6

Jag såg nyss nyhetsmorgons inslag om barnyoga och jag (som inte före visste att det fanns) hoppas att dom kommer att ha det i den förskola min dotter kommer att gå i. Medveten närvaro är ju jätteviktigt och yoga är ju betydligt enklare för ett barn än att sitta och meditera en timme eller så 🙂

l'm back

Annons:
Loris M
2015-09-01 10:59
#7

#6 Synd att jag missade det! Du kan ju alltid föreslå det för ditt barns Pedagoger. 🙂

Hittade ett gammalt klipp från Nyhetsmorgon om barnyoga. Det är ungefär så jag gjorde med mina förskolebarn. 

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2194823

…och så ett klipp från Youtube för de som vill testa.

https://www.youtube.com/watch?v=2S_xofUy_fU

Loris M
2015-09-04 20:59
#8

Tydligen är det Barnyogadagen precis idag! Det hade jag ingen aning om. Fick veta det precis när jag läste på en annan sajt

Det erbjöds gratis yoga för både förskolor och skolor runt om i Sverige.

http://www.barnyogadagen.se/

Loris M
2015-09-06 19:10
#9

Ville tipsa er som är intresserade av yoga, mindfulness och meditation att läsa en jätte bra och väldigt informationsrik tråd på Oförklarade fenomen. I inlägg #20 skriver Magi-cat om en stor studie i Storbritannien där 6000 skolungdomar ska få lektioner i mindfulness. Syftet är att se om mindfulness kan minska psykisk ohälsa hos barn. 

Att man kan både förebygga och lindra psykisk ohälsa hos vuxna genom mindfulness vet man ju redan. Det är inte ovanligt att man får mindfulness via företagshälsa vid exempelvis utmattningssyndrom istället för att medicineras. Det tycker jag är jätte bra. Jag kommer själv att börja en kurs i mindfulness nästa vecka. Ser fram emot det!

StillaSinnet
2015-09-06 20:41
#10

När jag började med mindfulness i januari så köpte jag in Mindfulnesscenters skiva för de yngsta barnen och passade på att introducera medan det var få barn på förskolan under mellandagarna fram till trettonhelgen. Det var bara två barn första gången och sedan ökade det på ju fler som kom tillbaka. När alla hade varit med några gånger började jag byta spår på skivan och vi provade sittande resor. Några tyckte det var bättre och andra tyckte det var sämre. Under en period fick de välja vilken de ville vara med på så jag körde två. Några valde att vara med på båda. Det blev dock lite rörigt när de kom och gick och det störde stämningen. Jag har gått tillbaka till enbart ett spår nu men vi provade något som på skivan hette Rörelseavslappning och liknade yogarörelserna i solhälsningen en hel del. 

Först DÅ började jag själv googla på yogapositioner och började leta youtubeklipp för att lära mig mer. Ju mer jag lärde mig desto bättre mådde jag och under sommaren har jag jobbat på bra både på egen hand hemma och i klasser så nu i höst var jag mogen att våga kalla rörelserna för yoga även på förskolan. Både jag och barnen har stått på händer och huvud ute på gården och de vill visa sina konster för alla som hälsar på. De står mot väggarna inne och de är så mjuka och går ner i brygga hur enkelt som helst! Jag förundras över deras enorma rörelseförmåga och vill absolut att de tar vara på den smidighet de har i sin kropp, så de slipper göra som jag: gå och dra ihop leder och muskler tills det smärtat och vakna först vid 46år ålder för att börja tänja och mjuka upp så det knastrar och knakar. 

Yoga kommer från Hinduismen och i förskolor och skolor från man inte bedriva religiösa riter. Ta bort alla hinduistiska termer, inget namaste på slutet osv, så blir det enbart rörelser som barnen har nytta och glädje av. Barnyoga kan också ha andra namn på positionerna. Barnet kan heta stenen. Bryggan kan heta bron osv. På det viset kan man lätt bygga yogasagor och kompisövningar som ödlan som solar på stenen. 

Just nu försöker jag få ihop tillräckligt många intresserade Pedagoger i min kommun och närliggande kommuner så att vi kan samordna fortbildning där vi kan utbilda några barnyogainstruktörer per kommun, som i sin tur kan lära sina arbetskamrater vidare 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-06 21:30
#11

#10 Spännande! Tack för att du berättar och delar med dig av dina barnyoga erfarenheter. Har föräldrar varit positiva eller eller har det ifrågasatts?

StillaSinnet
2015-09-06 21:36
#12

#11 ingen har ifrågasatt något men flera föräldrar har märkt på barnen att vi kör avslappning och andningsteknik och då visat positiv respons.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

OberonsMatte
2015-09-06 21:39
#13

#10 Spännande, intressant och inspirerande att läsa hur du har gjort. Vilken åldersgrupp har det handlat om?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
StillaSinnet
2015-09-06 22:31
#14

#13 det är alla som vill och som inte sover efter lunchen. Den yngsta är 2.5 år och just nu är de äldsta är 5 år men några hinner fylla 6 år i vår innan de går över till förskoleklassen. :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-09-07 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Idag kom vår nya utrustning!!!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

OberonsMatte
2015-09-07 10:08
#16

#15 Ser jättefint ut! Att det är mattor ser jag, men vad är det i de små påsarna?

Sajtvärd Katter iFokus

StillaSinnet
2015-09-07 13:03
#17

Påsarna är ögonkuddar i silke med lavendeldoft. De svalkar, tynger ner och ger absolut mörker vid avslappning. Dessutom påminner de barnen om att ligga på rygg och ligga stilla för annars ramlar de av. Jag testade av mattor och kuddar nu efter lunch och reaktionerna var olika. Någon gillade i te lukten medan någon annan älskade den och utbrast; om jag var bebis skulle jag vilja ha en sån hemma när jag ska sova!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2015-09-07 13:11
#18

#15 Härligt! 

När jag jobbade med yoga så hade jag en snål chef 🤐så vi fick inte köpa vad vi ville. Till avslappning använde jag stenar (vanliga lite större dekorationsstenar) som barnen fick lägga på pannan eller magen. Det funkade det också. 😃

StillaSinnet
2015-09-07 16:41
#19

#18 Vi får vår årsbudget men den räcker inte så långt. Detta inköp var möjligt pga de lärarstudenter jag haft eftersom avdelningen för betalt när jag är deras metodiklärare under praktiken. Annars hade nog inte vi heller fått pengar till det.

Yogagrossisten erbjöd paketpris på 12 mattor med öljetter och hängare för 1795.- totalt med moms vilket är fantastiskt billigt! 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2015-09-10 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#20

Nu är ställningen på plats 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
2015-09-10 20:01
#21

#20 Åh.. vad jag blir avundsjuk! Så underbart och vilka fina kort till barnen! 😍Hade jag arbetat kvar på förskolan så skulle jag utan tvekan tjata till mig yogamattor och annan utrustning.

OberonsMatte
2015-09-10 22:55
#22

#20 Jättefint! Kan man köpa bilder eller hitta dem på nätet någonstans?

Sajtvärd Katter iFokus

StillaSinnet
2015-09-11 07:39
#23

#22 det finns att köpa men det finns att ladda hem via en FB-grupp. Tror det var Marias lekrum på facebook som vi hämtade dem 🙂Gratis är gott!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-01-03 11:40
#24

Länkar till Yoga och meditation och ett mycket roligt och spännande kortlek med bilder på olika yogapositioner och tillhörande beskrivande text.  

http://yogaochmeditation.ifokus.se/discussions/5688e8eb8e0e744865000bfb-yogapotatisar

Tride
2016-01-05 16:16
#25

Rent allmänbildande måste man väl ändå kunna upplysa om var yoga och mindfulness har sitt ursprung? Inte som ritual och inför små barn, förstås, men för äldre - både ungdom och vuxna. 

Materialet här för barnen ser fantastisk ut. I synnerhet kortleken! Vilket härligt sätt att undervisa!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

StillaSinnet
2016-01-05 20:21
#26

#25 unga och vuxna (nu talar vi utanför skolan i klass på yogaskolor, gymnastikföreningar, gym osv) är det ganska varierande. Vissa vill ha yogan en timme i veckan enbart som en mjukform av rörelse för sin kropp, typ pilates eller som långsammare workout. De bryr sig inte ett dugg om yogans filosofi utan nöjer sig med att känna hur bra kroppen mår av yogapassen och hur skön avslappningen efteråt är. Andra vill veta mer och söker sig då till de former av yogan där man även har teori, berättar vad rörelserna, låsen, andning osv heter på Sanskrit (indiska språket).  Jag för min del vill leva yoga 24 timmar om dygnet.  Yoga är mycket, mycket mer än stunden på mattan. Jag vill påstå att en som tränar och utövar asanas (positioner) ofta ändå inte tillbringar mer än 10% av yogan på mattan. Resten finns mer i allt övrigt hela dagarna. 

Teori, sanskrit, lås osv är inget vi lär elever i skolan. Där nöjer vi oss med vår likabehandlingsplan, våra demokratiska grunder i skollagen och använder yoga som en form av rörelse där vi hittar strategier och verktyg för att finna ett lugn i vardagens stresscykel. 

Viktigt är att skilja filosofi från religion. 

kram

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tride
2016-01-05 23:18
#27

#26 Ja. Eftersom jag själv länge intresserat mig för Indien med dess olika kulturella traditioner och betingelser tror jag att jag förstår jag vad du menar. 👋

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Aleya
2016-01-06 20:06
#28

Detta tycker jag borde bli obligatoriskt i skolan, förskola.

När jag var liten hade vi massage i skolan, men det varade bara några få gånger.

Men jag tror att dagens barn behöver detta och att det skulle vara ett plus i deras utveckling. Hell, sätt in detta på mitt jobb. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2016-01-06 20:19
#29

#28 Det tycker jag också! Både massage och yoga och mindfulness. 🙂Barnen är minst lika stressande som vi och de behöver också avkoppling. Dessutom är just det här med beröring jätteviktigt. Jag vet att ett av mina barn hade kompismassage när han gick i trean. Hela klassen medverkade och de satt i en ring vända åt samma håll och masserade samtidigt varandra. Att mobba eller slå någon som  man precis masserat blir säkert svårare.

Aleya
2016-01-06 21:21
#30

Man borde nästan ha det på jobbet med. Men alla kanske inte skulle vilja vara med. Men jag hade tyckt att det hade kunnat vara nått.
För gemenskapen. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tride
2016-01-07 13:23
#31

Inte bara gemenskapen, Aleya. Jag tror, bla att det skulle öka prestationsförmågan och uthålligheten vid, inte minst, vissa rutinuppgifter. Både dem som jobbar i tex vården och dem som har stillasittande kontorsjobb skulle säkert vinna hälsa och kondition.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Loris M
2016-01-07 13:57
#32

Det tror jag med. Det borde finnas som ett frivilligt alternativ. På min arbetsplats har vi både zumba och "friskis och svettis" pass på lunchen en gång i veckan för de som vill. 40 minuters intensiv träning och vi hinner med lunchen och att duscha också (har 1,5 timmes lunch). Känns jättebra efteråt, både att man fick röra på sig men även att man får göra det med sina kollegor.

StillaSinnet
2016-01-07 19:14
#33

 Vår kommun ger alla kommunalt anställda gratis träning via kommunens gymnastikförening, men just Yoga kan de inte erbjuda gratis och det beror på att de inte har någon egen yogalärare utan måste köpa in den och det som kostar måste man få betalt för. Att bli yogalärare tar 3-4 år och kostar ca 100 000kr så jag förstår att det inte kan vara gratis att gå på yogapass. Hos oss kostar det 125.-/gång alt 1050.- för 10 gånger. Det har inte kommunen råd att lägga på alla som vill gå tror jag. Och absolut inte på de som INTE vill gå, om det nu skulle vara obligatoriskt. Men visst vore det en ynnest om de gick att genomföra! Det skulle tex vara ett mycket bra alternativ till företagshälsovården för arbetslag med kommunikationssvårigheter eller personal med låg stresströskel, utbränd personal, förslitningsskador i tex nacke och rygg osv.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tride
2016-01-08 10:56
#34

Vi kan ju iaf hoppas at utvecklingen gå åt rätt håll. Det finns mindre fördomar och mer kunskap nu än för ett antal år sedan.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Magi-cat
2016-04-26 20:26
#35

Föräldrar drar en lättnadens suck när de lyckats stoppa yoga i skolan! *suck*

"– Jag gjorde klart att vi inte tänkte låta vår son medverka i detta och att flera andra barn från kristna familjer säkert inte heller kommer att ställa sig bakom detta. Jag påpekade också att till exempel Jehovas vittnen inte behöver vara med på Lucia. Då ska inte heller våra barn behöva delta i yoga, berättar Linda."

Synd att ingen hann förklara för dem vad yoga är och kan göra för deras barn.

http://www.varldenidag.se/nyheter/foraldrarna-stoppade-yoga-pa-skolan/Bbbpdr!C5Cw2IQH73GTsrLhhOMiGg/

"Yoga används av buddhisterna som en meditationsform. Vi vet inte vad det kan öppna upp för, säger Linda Olsson."

"– Man måste gå till botten med det och se vad det härstammar ifrån. Det handlar inte om den enskilda lärarens motiv, rörelse och avslappning är bra. Det handlar om vad man kan riskera med att införa det i skolan."

http://www.vn.se/article/yoga-i-skolan-nej-inte-i-rydaholm/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

StillaSinnet
2016-04-27 07:20
#36

#35 ja, jag läste det där. Publicerat via en kristen tidskrift, Världen i dag,  på FB. jag har inte sett den någon annanstans faktiskt. Tack för den andra länken.

Precis som du skriver; synd att ingen kunde/hann förklara. Yoga har fått oförtjänt rykte om att vara religiöst förknippat. En grund som är helt felaktig eftersom yoga fanns innan hinduismen. Yoga i sig är inte religiöst. Sedan finns det de som utöver yoga som vill ha det andligt och blandar in religiösa inslag, men det har mer med läraren att göra. 

Att sedan jämföra yoga med vanlig rörelse är heller inte rätt. Yoga är speciellt just därför att man fokuserar mer på andning än resultat i rörelser. Rörelserna och andningen hänger ihop. Plockar man bort det ena från det andra så har man inte yoga kvar. Enligt den gamla teorin är yoga samlingsnamnet när man jobbar med kroppen-andning-sinnet. Sinnet är koncentrationen och att bara fokusera på nuet och mig själv. Just precis DET behöver barn och ungdomar hjälp med. de är så splittrade, jämför sig med varann, har svårt att blunda och hålla fokus på sin egen rörelse eller andning när kompisarna finns i rummet. De speglar sig i vännerna, vad tycker de om mig nu? Törs jag göra det här? De kikar, fnissar och ramlar ikull (i balansövningar9 just för att koncentrationen inte finns med. 

Det tar lååååång tid för dem att förstå att det här är ingen tävling. ingen annan än du vet din kropp bäst. Att lära dem inse det är otroligt viktigt och har alltid varit det, men i en värld med alla ideal och kommersens grymma konkurrens om kunden luras vi att tro att vi måste vara någon annan än den vi är.

Yoga handlar om att hitta balansen och harmonin så du blir nöjd med dig själv och kan hitta lugnet mitt i nutidsbruset.

Däremot borde skolan tillmötesgå att barn kan få slippa yoga. Inte på föräldrarnas initiativ eller krav utan om de själva inte vill vara med. Yoga ska alltid, alltid komma från individen själv och kan aldrig utövas som tvång. Elever och barn inom skola och förskola ska/kan därför inte TVINGAS till yoga. Min erfarenhet är att just frivilligheten i stället gör att de VILL vara med. Det här är något de gör för sin egen skull. inget för att andra vill det, för att få högre betyg eller bli omtyckta. Mycket, mycket viktigt att föra fram.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Magi-cat
2016-04-27 07:42
#37

#36 DET var bra förklarat! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-28 17:33
#38

Nu även i Aftonbladet:

"– Många tror att yoga är ett sätt att stärka balansen och rörelseförmågan, men det är mer än så. Yoga används av buddhisterna som en meditationsform. Vi vet inte vad det kan öppna upp för…"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22706070.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-30 09:44
#39

Det så fruktansvärt tråkigt när föräldrar eller vem det nu kan vara, protesterar mot något utan att veta varför. Varför inte kolla upp det innan man slänger ur sig diverse konstigheter som "Vi vet inte vad det kan öppna upp för…". Som vad då? Vad är de rädda för? 😕

Jag såg på nyheterna (tror jag) för ett par veckor sedan att de hade infört yoga på en fångvårdsanstalt. De tyckte att det bidrog till ett bättre klimat mellan intagna och även de var positiva till lektionerna och såg fram emot dem.

Tride
2016-04-30 10:17
#40

http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/debatt/119-samhe/13352-katten-saeger-mjau-och-hunden-saeger-vov-om-yoga-och-att-saega-aum-i-skolan href="http://http://tidningenkulturen.se/index.php/mer/debatt/119-samhe/13352-katten-saeger-mjau-och-hunden-saeger-vov-om-yoga-och-att-saega-aum-i-skolan" title="yoga" rel="noopener noreferrer" target="_blank">javascript:nicTemp();

Jag fann nyss den här artikeln, från 2012,  om yogan på Östermalm. 

Yoga är, huvudsakligen, ett intelligent system att stärka våra psykiska och fysiska funktioner. Muskler tränas och stärks, vi blir smidigare och mer harmoniska. 

#39, Ja, vad är de rädda för? Att folk skall må bra?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Magi-cat
2016-04-30 10:23
#41

#40 Protesterna i det här fallet hade tydliga religiösa drag. De var rädda för att blanda in buddhism och meditation.  Det där med vad det kan "öppna upp för" lät mer… dunkelt.

Helt klart missuppfattningar i alla fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tride
2016-04-30 12:49
#42

Så är det säker, Magi-cat. Vilket i sin tur kan leda till funderingar kring den beröringsskräck som finns beträffande religioner av olika slag.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: