Annons:
Etiketterutbildningstudier
Läst 2012 ggr
Loris M
2015-08-31 15:10

Nu ska vi få nyktrare studenter!

"Just nu pågår nollningsperioden på landets universitet och högskolor. 240 000 studenter invigs i studentlivet. Men tiden präglas av drickande och nu vill landets studentkårer få en sundare alkoholkultur./…/Två studentkårer som nu förändrar sina traditioner är Mälardalens studentkår och Lundaekonomerna. Mälardalens studentkår satsar på tillställningar med liveframträdanden i stället för puben. Lundaekonomerna har i år haft nyktra efterfester och en vilodag från alkoholen. 

Källa

Jag tycker att det är ett bra initiativ och att fler studentkårer och universitet tar efter. Det här diskuterade jag med några kollegor häromdagen. En av dem läste någon undersökning bland studenter och det som står högst upp på listan över varför man väljer ett visst universitet, är just möjligheter till utelivet, fester och nollningsveckor. 

För oss som jobbar med att skapa attraktiva utbildningar och kurser, är inte det här speciellt roligt att läsa. Någonstans hoppas man att det är utbildningens kvalité som ska avgöra men så verkar det inte vara. Jag kan förstå att många tycker att det är roligt att festa och träffa nya vänner o.s.v. men de första veckorna är otroligt krävande och det är så mycket nytt för studenterna. Att dricka och festa det första man gör, underlättar inte direkt. Sen finns det många studenter som känner sig lite främmande i dessa traditioner. Alla är inte jätte unga när de börjar läsa på universitet och känner sig utanför när det hela går ut på att festa och dricka.

Annons:
Magi-cat
2015-08-31 17:11
#1

"En av dem läste någon undersökning bland studenter och det som står högst upp på listan över varför man väljer ett visst universitet, är just möjligheter till utelivet, fester och nollningsveckor."

Det låter bedrövligt! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2015-08-31 17:19
#2

#1 Man undrar hur många av dem som faktiskt slutför sin utbildning? Har man festande som största drivkraft är det nog svårt att orka fullfölja en hel utbildning med godkända resultat.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-09-01 08:43
#3

#1 Visst är det! Min arbetsplats ligger tydligen högt upp på listan och det är som en kollega sa: "Vet inte om vi borde känna oss stolta eller gråta." 

#2 Det är vanligt med avhopp i början. Vi tar alltid in fler studenter än det finns platser. Ungefär 10% slutar under de första veckorna. När det gäller lärarutbildningar så  är det 72% av kvinnor som slutför sin utbildning och bara 50% av män.  

Här skriver jag lite om det!

Upp till toppen
Annons: