Annons:
Etikettövrigt
Läst 10159 ggr
Niklas
9/1/15, 11:38 AM

Medicinering under förskoletid

Ibland händer det att barn behöver ta medicin utan att må dåligt eller vara smittsamma, exempelvis en antibiotikakur. Hur är det bäst att göra när medicinen ska tas mitt på dagen, när barnet normalt är på förskolan? Jag ser några alternativ. 1. Hålla barnet hemma de veckor medicinkuren pågår. 2. Hämta barnet på förskolan vid lunchtid och ge medicinen hemma. 3. Åka till förskolan vid lunchtid och ge barnet medicinen där. 4. Lämna medicinen på förskolan och be lärarna ge den till barnet. Hur gör ni andra föräldrar? Vad tycker ni som jobbar på förskolor? Det hela kan krånglas till ytterligare om barnet vägrar ta medicinen så att det blir en konflikt varje gång.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Loris M
9/1/15, 11:57 AM
#1

Under omständigheter som du beskriver (D.v.s. om barnet mår bra i övrigt och inte påverkas av medicinen) tycker jag att det är bäst med alt. 4. Det brukar vara smidigast för barnet och föräldern. Sen är det så att det innebär risker för oss som jobbar på förskolan. Skulle exempelvis barnet bli dåligt efteråt kan vi hållas ansvariga. Jag vet att vi hade en blankett som föräldrarna fick skiva under att de går med på att vi ger barnet medicinen. 

Alt. 2 kan också fungera. Alt. 3 tycker jag man ska helst undvika om barnet är yngre eftersom det kan skapa oro. När föräldern kommer betyder det att man får gå hem. Samt som du också nämner, barnet kan vägra medicinen. 

Alt. 1 Jag tycker att det är onödigt att hålla barnet hemma om det mår bra i övrigt.

smellcaramell
9/1/15, 11:58 AM
#2

jag är tveksam till att lärarna ens får ge medicin rent lagligt? Tänker på att jag som jobbar i vården måste ha delegering för att få ge medicin och kan inte tänka mig att något annat skulle gälla på en förskola eftersom att det då är förskolan som skulle vara ansvarig om något gick fel i och med att läraren ej har delegering och läraren ger medicinen på arbetstid, men jag kan ha fel, bara vad jag tror!

Angående din fundering skulle jag nog ha haft barnet hemma under tiden det tar medicin för oftast är det ju något "fel" när man får medicin utskrivet, och då skulle jag vilja ha koll.

OberonsMatte
9/1/15, 11:59 AM
#3

Det bästa är om man kan få sådan antibiotika utskriven att  doserna kan fördelas så att de inte behöver tas under den tid barnet är på förskolan.

Förskolepersonal har inte skyldighet att medicinera antibiotika, men går det inte att ordna på annat sätt (och barnet inte är sjukt), brukar det inte vara omöjligt för föräldern att delegera ansvaret för medicineringen under förskolevistelsen.

Att du som förälder kommer och medicinerar låter lite omständligt och krångligt tycker jag, likaså att du ska behöva vabba i 2 veckor för att få i barnet medicinen.

Om barnet krånglar en massa vid varje medicinering får man kanske omvärdera situationen, men annars tycker jag att det smidigaste är att han medicineras av personalen på förskolan. Så fråga hur ditt barns Pedagoger ser på saken och om de kan tänka sig att försöka.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/1/15, 12:11 PM
#4

#2 Här står det vad Socialstyrelsen har fastslagit angående medicinering på förskolan: http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/05/24/larare-kan-inte-tvingas-ge-antibiotika

Sajtvärd Katter iFokus

AnnaFagerell
9/1/15, 12:15 PM
#5

Har två öronbarn och personalen på förskolan har alltid ställt upp och gett medicin. Annars hade jag behövt vara hemma massor från jobbet och det går ju inte. De första dagarna är man hemma och blir barn sjuka av medicin blir de det direkt och inte efter flera dagar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OberonsMatte
9/1/15, 12:24 PM
#6

#5 Ja, ibland får man vara lite flexibel och smidig som förskolepersonal och kunna göra undantag från en regel utifrån varje enskilt falls specifika omständigheter.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
regskylt
9/1/15, 9:19 PM
#7

I min kommun ger vi inte antibiotika till barn på förskolan (vissa undantag har förekommit) men vi har all rätt att neka, de får hålla barnet hemma vilket jag anser är bra. Antibiotika har biverkningar och barnet orkar ofta inte med en hel dag, så vaba halvtid om man inte kan vara hemma under hela kuren är min personliga åsikt under behandlingen. Men självklart är man hemma de första dagarna så barnet får må bra samt en dag när barnet är "normalt" och inte har ont eller så. Om barnet medicineras för något som smittar ska barner självklart vara hemma under hela kuren. När det kommer till livsuppehållande medicin så är det en annan sak och en annan diskussion.

AnnaFagerell
9/2/15, 10:37 AM
#8

#7 tänk på stt FK inte godkänner så mkt VAB. Ta min son ex, han hade öroninflammation två gånger i månaden med behandling 10-14 dagar varje gång. Skulle jag vara hemma med honom i ett helt år då? Eftersom det inte smittar och han aldrig varit påverkad av det så fungerade det utmärkt ha honom på förskolan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

regskylt
9/2/15, 12:04 PM
#9

#8 som jag sa, så finns ju vissa undantag.

Niklas
9/2/15, 2:51 PM
#10

Tack för alla era tankar! Det får väl bli så att han går korta dagar och får medicinen hemma i två veckor. #7: I det här fallet handlar det om antibiotika mot borrelia. Han verkar inte ha lidit av att ha borrelian och vi har inte märkt någon ökad trötthet av medicinen. Han har varit glad och pigg när jag hämtar honom.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MelodyX
9/3/15, 2:20 PM
#11

Förra kommunen vi bodde i vägrade att ge medicin till barnen. Det hade, ärligt talat, varit helt omöjligt för mig som ensamstående, jag hade blivit av med jobbet då även mina barn är öronbarn. Bor nu i en annan kommun och där fungerar det bra och den tredje kommunen, som jag jobbade inom barnomsorgen i under studierna, hade vi inte heller några problem (förutom då att barnen naturligtvis ska vara hemma tills pencillinet börjar verka). Jag tycker inte man kan skylla på att barnet ska vara hemma flera veckor för att avsluta en pencillinkur, ofta är barnen pigga så fort kuren börjar verka, någon extra dag till då så brukar det gå bra. Åtminstone med mina egna och de barn jag har jobbat med som gått på pencillin.

Upp till toppen
Annons: