Annons:
Etikettföräldrasamverkan
Läst 4315 ggr
OberonsMatte
9/2/15, 11:35 AM

Personalbrist - informera eller inte?

Jag som har arbetat i förskola väldigt länge har under åren märkt en stor förändring när det gäller öppenheten kring personalfrånvaro.

På den avdelning jag arbetade de första 15 åren var det självklart att vi informerade föräldrar om hur personalsituationen såg ut, vi skrev t.o.m. in på veckoplaneringen i hallen när någon av oss var sjuk, ledig eller var frånvarande i gruppen av annan anledning, t.ex. p.g.a. möten eller kurser. När det uppstod akut personalbrist ringde vi till föräldralediga och arbetslösa och frågade om de kunde hålla sina barn hemma. Likaså frågade vi övriga föräldrar om det var möjligt att hämta tidigare när det fattades folk på eftermiddagen.

På mina senaste arbetsplatser har jag både känt och blivit informerad om att man  inte ens ska nämna något om hur personalsituationen för dagen ser ut, vilket jag tycker är fel! Personalbrist och frånvaro påverkar både verksamheten och säkerheten, så när det fattas folk tycker jag att föräldrar har rätt att få veta det. Vad tycker ni?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
AnnaFagerell
9/2/15, 12:47 PM
#1

Vill inte påtala något om personalbrist eller hur man ska lösa det men som arbetande förälder skulle inte jag vilja få frågan om jag kan hämta tidigare! Så får man väl bara inte göra? Vem ska då sköta mitt jobb? Personalbrist är det på många arbetsplatser men det är mest inom barnomsorg och vården som påtalar detta. Inom lantbruket pratas det sällan om det och det är alltid ont om djurskötare och vi kan i te be djuren klara sig ensamma precis

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OberonsMatte
9/2/15, 12:58 PM
#2

#1 Hur skulle du reagera om du var hemma med ett yngre syskon och inte hade en arbetsplats som drabbades av att du höll barnet hemma?

Sajtvärd Katter iFokus

AnnaFagerell
9/2/15, 2:45 PM
#3

#2 reagerade på att man frågade övriga föräldrar, därav min kommentar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OberonsMatte
9/2/15, 7:01 PM
#4

Att det främst är inom barnomsorg och vård man påtalar problemen som uppstår vid personalbrist är för att det drabbar människor, och inte bara de som arbetar där. När det gäller förskolan drabbar det barn, andras barn, det viktigaste som  föräldrarna har.

Min erfarenhet är att det i varje förskolegrupp finns en hel del arbetande föräldrar som inte har reglerad arbetstid och som därför ofta har möjlighet att hämta tidigt vid speciella tillfällen. Barnlediga, arbetslösa och sjukskrivna föräldrar har också ofta den möjligheten.

Att berätta för föräldrar att man inte alltid kan erbjuda full service och kvalitet är inte roligt, men det är ju för deras egen och barnens skull. De som har möjlighet att välja erbjuds åtminstone möjligheten att göra ett val, till fördel för de som verkligen behöver omsorg hela dagen.

Det känns inte alls bra att stå ensam med femton 1-åringar och låtsas som att allt är som vanligt inför de barnlediga som lämnar sina barn. Inte inför de andra föräldrarna heller.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
9/2/15, 8:15 PM
#5

#3 Det händer inte ofta, men ibland måste man göra det. Precis som det står i #0 så handlar det om akut personalbrist. Jag har under alla år jag arbetet varit med om det några gånger. Oftast har det handlat om magsjuka eller något annat smittsamt som drabbar både personal och barn och när det inte går att få tag i vikarier så snabbt. Står man ensam med hela barngruppen så handlar det inte bara om att man inte kan erbjuda någon pedagogisk verksamhet överhuvudtaget utan främst om barns säkerhet.  Som arbetande förälder eller viken förälder som helst vill du säkert inte att något ska hända ditt barn.

AnnaFagerell
9/2/15, 8:21 PM
#6

Fast blir det så himla akut får man kanske stänga? Tycker det är tråkigt att folk har inställningen att när det handlar om människor är det viktigare att påtala än när det är djur. Kanske inte så bra om tusentals djur blir utan mat och medicin?! Eller är det så illa att vi helt enkelt struntar i vilket? Jag skulle vilja säga att det finns många som inte borde kunna köra ifrån och hämta sina barn. Många tror jag har jobb som är svåra att komma ifrån bara sådär.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Loris M
9/2/15, 8:28 PM
#7

#0 På min arbetsplats var det också så som du beskriver. Man skulle inte tala om för föräldrar att vi inte hade full personalstyrka och inte skriva på tavlan. Vi skulle dessutom spara pengar och vi fick inte heller ringa efter vikarier. Utan vi skulle i första hand hjälpas åt mellan avdelningar och pussla. Jag vet att när jag arbetade med barn i behov av särskilt stöd något år och det var viktigt med enskilda stunder där vi fick träna olika saker. Jag skulle skriva varje dag vad vi gjort. P.g.a. att någon var sjuk eller vabbade så fick jag prioritera bort det här barnet. 

När föräldrar ifrågasatte flera gånger att jag inte följt träningen så kände jag att jag inte kunde hålla tyst och berättade att det handlar om att jag måste vara med andra barnen i barngruppen och att jag inte hinner. De blev rasande förstås (vilket jag egentligen tyckte var bra eftersom jag var trött på situationen och att jag får skulden) och de ringde till min chef och krävde att de tar in vikarier. Det här barnet hade rätt till sin resurs. Nästa morgon blev jag kallad till min chef och hon skällde ut mig nästan. Menade att jag var illojal både mot henne och min arbetsgivare. inget roligt! Jag tycker också att föräldrar ska veta eftersom personalbrist påverkar verksamheten och barnen.

OberonsMatte
9/3/15, 10:34 AM
#8

#6 Det känns väldigt drastiskt att stänga helt bara för att man inte kan ta emot hela gruppen. Jag har aldrig varit med om att det inte finns några Pedagoger alls på en förskola. Jag tycker inte heller att man ska jämföra djur och människor i det här sammanhanget. Jag har faktiskt inte haft en enda förälder som arbetat med djur, men såklart är jag medveten om att det finns många föräldrar som inte har flexibla arbetstider, t.ex. de som arbetar inom handel, sjukvård och omsorg, och inom förskola och skola. Om det är nödvändigt kan dock väldigt många (även bland dessa föräldrar) trixa och ordna så att barnet hämtas tidigare av någon.

Om jag som pedagog ringer efter föräldrar och berättar hur situationen ser ut är det inte för att jag ska ha tid att dricka kaffe och sitta på häcken. Jag ringer för att jag i den uppkomna situationen inte känner mig bekväm med säkerhetsansvaret. Det finns (anmärkningsvärt nog!) inga riktlinjer för hur många barn det är rimligt att ansvara för per pedagog, så det enda man kan gå efter är pedagogens egen känsla.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/3/15, 10:52 AM
#9

#7 Ja, precis! När information systematiskt undanhålls om hur förutsättningarna ser ut blir det man själv som får ta emot kritik och känna sig otillräcklig för att man inte har gjort sitt jobb ordentligt!

Det pratas ofta om hur viktigt det är att föräldrarna erbjuds insyn i verksamheten för att främja föräldrasamverkan och möjlighet till inflytande, men när det handlar om så konkreta saker som förutsättningar är det stopp.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
9/3/15, 11:48 AM
#10

#6 Ser nu att jag missat ditt inlägg. Vi skrev nästan samtidigt. 

Som sagt, det handlar om undantagsfall att man behöver ringa till föräldrar. Visst är vi medvetna att de flesta inte kan bara komma och lämna sitt jobb. Det kan inte de som jobbar på förskolan heller. Men de flesta har någon släkting eller vän som kanske kan ställa upp just den gången.

Tycker inte heller att det går att jämföra med djur. Ingen påstår att djur är oviktiga men här pratar vi om småbarns säkerhet och att de kan råka illa ut om det inte finns tillräckligt med personal. De kan ramla och göra sig riktigt illa, rymma utan att någon märker, göra illa varandra utan att någon hinner agera eller uppmärksamma och allt möjligt.

AnnaFagerell
9/3/15, 3:04 PM
#11

Fast om det handlar om säkerhet så skulle jag hellre se en stängning än att försöka kämpa på. Tycker det är orimligt att behöva ringa hem barn för att det fattas folk

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OberonsMatte
9/3/15, 3:14 PM
#12

#11 Tycker du att det är rimligt att hur få som helst har ansvar för hur många som helst? Att stänga en förskola helt när det fattas folk känns däremot väldigt orimligt och drabbar även de som verkligen inte kan.

Sajtvärd Katter iFokus

Mrsarrow
9/4/15, 5:59 AM
#13

Jag som förälder vill gärna veta om någon i personalen är sjuk och vad vikarien heter om det finns någon. Det har skrivits på tavlan både på vår förra förskola och vår nya förskola som sonen är på nu. Det är jättebra att få veta, sonen pratar ju om de vuxna som är där så det är ju bra för oss föräldrar att få veta vilka det är!

Annons:
Ria74
9/4/15, 2:46 PM
#14

Jag som förälder vill gärna veta om det är brist på personal, men jag vill inte bli skuldbelagd för att jag inte kan hämta mitt barn tidigare eller hålla henne hemma helt.

Som deltidsarbetslös kan jag säga att man inte alltid kan hålla barnet hemma ändå. Jag i alla fall är ute på åtgärder vissa timmar i veckan och kan inte slopa dom bara för att förskolan inte har personal, då blir jag rapporterad och blir utan ersättning. Den enda gången jag får lov att stanna hemma är om jag vabbar eller själv är sjuk.

Sen har jag ett deltidsjobb där jag sitter på ett labb och kontrollerar alkohol, det finns ingen möjlighet för mig att gå ifrån tidigare. Då måste jag ta tjänstledigt och förlorar min inkomst för den dagen eller dom timmarna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
9/4/15, 4:08 PM
#15

#12 tycker du det är rimligt att andra ska köra hem från jobbet och förlora inkomst för att det är personalbrist? Man kan bända och vrida på det hur mkt man vill för det blir fel hur som

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Horrorpops
9/5/15, 3:04 PM
#16

Jag vill gärna bli informerad om det är personalbrist eller något annat som kan påverka min son.

Och har jag möjlighet hämtar jag självklart tidigare eller har honom hemma,  men det gör jag oavsett personalbrist eller inte.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

OberonsMatte
9/5/15, 4:15 PM
#17

Ja, jag har som sagt full förståelse för att det oftast är väldigt svårt att komma ifrån och hämta sitt barn, eftersom barn i huvudsak vistas på förskolan för att föräldern är upptagen på annat håll. Jag menar absolut inte att de som inte kan ska skuldbeläggas eller behöva känna dåligt samvete för det, jag menar bara att problem inte försvinner bara för att man inte låtsas om dem.

När det uppstår akut personalbrist finns det inte så många alternativ att välja på för den enskilda pedagogen. Försöka minska antalet barn i gruppen den dagen eller  ta på sig ansvaret ändå oavsett barnantal och om båda dessa alternativ är otänkbara -  arbetsvägra och därmed bli uppsagd, eller välja att själv säga upp sig på stående fot och med omedelbar verkan.

Sajtvärd Katter iFokus

PogoPedagog
9/5/15, 8:54 PM
#18

Vi har alltid en förälder hemma med småsyskon och skulle uppskatta om jag fick veta när det är stor personalbrist för vissa dagar funkar det ju för oss att ha barnet hemma då. ( inte alltid då vi oxå har gård med renoveringsbehov och djur som man klarar att sköta med ett barn hemma men inte båda) Men jag skulle oxå vilja vet om detta skedde ofta för att om vi föräldra vet hur dåligt det står till med personaltätheten ibland kan vi ligga på politikerna om att vi vill ha större satsningar på att öka personaltätheten oavsett om den beror på brist på pengar eller brist på vikarier.

Loris M
9/5/15, 10:17 PM
#19

#18 Där sa du något viktigt! Ni skulle bara veta hur stor makt ni har som föräldrar. Vi Pedagoger kan klaga hur mycket som helst, prata med chefer, förklara … men det händer ingenting förrän föräldrar reagerar. Då händer det saker. De vet att som anställd vill man inte gå emot arbetsgivaren om man är missnöjd med ex. personaltätheten. Men de vill inte riskera att föräldrar är missnöjda. För då kan de vända sig till tidningar och då är det inget roligt.

OberonsMatte
9/6/15, 10:39 AM
#20

#18 Ja, att ni föräldrar får information om personaltäthet och eventuell personalbrist är en förutsättning för att ni ska kunna tycka något om det och vara med och påverka förutsättningarna. Vad föräldrar tycker är oerhört viktigt för både ledning och politiker. Vad pedagogerna anser är tyvärr ofta helt ointressant och inget som tas på större allvar.

Att den faktiska personaltätheten är något som man helst ska mörka och inte (vare sig som förälder eller pedagog)  ens ska tycka något om märks på flera sätt. I den årliga brukarenkäten finns det t.ex. inte en enda fråga där man som förälder kan uttrycka missnöje på enbart den punkten. Frågor som "Är ditt barn tryggt på förskolan?" och "Har ditt barn kompetent personal?", innefattar kritik i en vidare mening än bara personaltäthet om man svarar negativt på dem.

Jag vill poängtera att jag verkligen inte tycker att man som pedagog ska beklaga sig för föräldrar, men en saklig information om hur läget ser ut (t.ex. genom att redovisa eventuell personalfrånvaro i hallen) eller genom att i nödläge ha tillåtelse att fråga runt för att minska ner barnantalet tycker jag är fullt tillräckligt .

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
AnnaFagerell
9/6/15, 7:35 PM
#21

Man skulle lägga lite mer krut i att straffa folk som har ungarna på dagis när de åker till Ullared!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Loris M
9/6/15, 7:46 PM
#22

#21 

Fast vi kan inte vara poliser, även om jag tycker att du har en poäng. 😃Man får helt enkelt utgå ifrån att föräldrar vill umgås med sina barn. Även om man veta tt det inte stämmer alla gånger. Jag hade en gång en förälder som tog sommarsemester men barnet kom till förskolan varje dag. När vi ifrågasatte det, menade hon att hon visst har rätt att ta semester utan barn, eftersom det inte finns några sådana regler. Barnet fick en veckas semester under hela det året.

[Thiah]
9/7/15, 6:24 AM
#23

Där jag jobbar (finsk kommunalt) så går tystnadsplikten emot ganska fort. Jag får säga att vi har en i personalen borta men inte varför,hur länge osv… Detsamma gäller egentligen också barnen. Vi får säga att Kajsa är borta men inte varför. Detta slarvas mycket med tyvärr. Däremot har vi subjektivrätt till dagvård vilket betyder att barn får vistas 100%på daghemmen fast en förälder är hemma med småsyskon. Jag har flertalet gånger pratat med sådana föräldrar och bett dom komma tidigare alt. Hålla hemma. Har aldrig varit något problem. Och jag kan själv sällan gå tidigare och samma gäller maken då vi båda jobbar i barngrupp. Men jag vill ändå veta om det skulle behövas så att jag får chansen att försöka få hem Joel tidigare alt vara hemma. Sen så har det hjälpt massor i mina barngrupper om de som har möjlighet (själva, mormor, farmor, kusin mm..) kan vara hemma. Ibland har det betytt att halva barngruppen är hemma vilket gör stor skillnad!

AnnaFagerell
9/7/15, 12:19 PM
#24

Låter ju jättebra att många kan reglera barnen när det är brist på personal men inte hundan regleras väl räkningen? Jag tycker det är fel att det ska drabba föräldrar å barn även här. Skamligt att inte kunna få tag i folk. Finns ju massor av ungdomar man skulle kunna ta in.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OberonsMatte
9/7/15, 12:38 PM
#25

#24 Heltidsomsorg för föräldrarnas första 1-åring kostar beroende på inkomst som mest 60 kr/dag (eller nåt sånt). Kräver man de kronorna tillbaka brukar det kunna ordnas.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
9/7/15, 1:05 PM
#26

#24 Finns ju massor av ungdomar man skulle kunna ta in.

Det gör det säkert men det vill ju inte ha. En massa ungdomar utan utbildning och i brist på något annat vettigt att göra, ska inte hamna i förskolan tycker jag. Våra barn ska ha Pedagoger som har valt det här yrket och som vet vad deras pedagogiska uppdrag är. 

Som sagt, det här med att ringa föräldrar händer ytterst sällan, så det är egentligen inget stort problem.

Ria74
9/7/15, 2:29 PM
#27

#24 Det kostar oss 1287:- per månad för vår 2-åring i förskolan och hon är där bara 15 timmar per vecka/3 dagar i veckan så den kostnaden blir en del högre än 60:- per dag.  Denna månaden t.ex kommer hon att vara på förskolan 14 dagar totalt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Loris M
9/7/15, 2:38 PM
#28

#24 Man betalar 3% av familjens gemensamma inkomster. Det spelar ingen roll hur länge barnen är på förskolan. Undantag är barn till föräldralediga och arbetslösa, som har rätt till avgiftsfri allmän förskola.

OberonsMatte
9/7/15, 2:49 PM
#29

#27 och #28 Då är det olika i olika kommuner. Siffrorna jag har angett gäller i Stockholms Stad och där är avgiften lägre om man väljer deltid.

Sajtvärd Katter iFokus

Ria74
9/7/15, 2:59 PM
#30

#28 Är nog olika i olika kommuner om avgiftsfri förskola till arbetslösa i alla fall. Jag var arbetslös när dottern började och det kostade lika mycket då. Men det gäller kanske bara om båda föräldrarna är arbetslösa.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Loris M
9/7/15, 3:05 PM
#31

#29 #30 Där ser man. Det verkar vara olika. Hos oss är det inkomsten  som styr avgiften och och inte tiden barnen vistas på förskolan. 

Ang. avgiftsfri… det räcker om en av föräldrarna är arbetslös. Jag tror att man betalar enbart under tre månader (juni, juli augusti) men ingenting annars. Men då måste man också följa skolans läsårstider och barnen ska vara lediga när skolan har lov.

Ria74
9/7/15, 3:15 PM
#32

#31 Det är inkomstbaserat här i Kristianstadkommun och bara avgiftsfri om barnet är 3 år eller äldre vid arbetslöshet eller föräldraledighet läste jag mig till i våra papper nu :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OberonsMatte
9/7/15, 3:17 PM
#33

#31 I Stockholm styrs avgiften både av vistelsetid per vecka, barnets ålder och föräldrarnas gemensamma inkomst (med maxtaxa). Tidigare var juli månad avgiftsfri oavsett om barnet vistades på förskolan eller inte, men det verkar ha ändrats..

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: