Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
9/4/15, 8:00 AM

Leksaker på förskolan

Hur ser ni på det här med att barnen får ta med sig leksaker till förskolan?

På de arbetsplatser där jag jobbat har vi haft lite olika regler eller inga regler alls. På vissa förskolor har vi bett föräldrarna att inte ta med några leksaker. På andra har barnen fått ta med sig leksaker men bara för att visa upp och sedan lägga upp på hyllan. Barnen har även fått ta med sig leksaker och leka. Men då har vi haft som regel att vill man leka med leksaken så går man också med på att låna en stund till kompisar. Att man inte får låna till bara vissa barn. I alla dessa fall har vi informerat föräldrar att det är på deras eget ansvar som leksakerna får tas med.

Att vi haft olika regler beror dels på att saker kan försvinna eller gå sönder. Dels på att barnen kan utnyttja det här på olika sätt för att utöva makt eller utesluta och innesluta andra barn.

Hur gör ni? Vad tycker ni?

OberonsMatte
9/4/15, 11:40 AM

Jag har också varit med om olika regler när det gäller leksaker hemifrån.

Egentligen har jag stor förståelse för att barnen vill ta med sig något och kan se det som en önskan om att binda ihop de olika världarna "hemma" och "på förskolan" och göra övergången mindre abrupt. Ofta är det ju (enligt min erfarenhet iallafall) själva medtagandet som är det viktiga och som, när det inte är tillåtet, kan skapa stora konflikter på morgonen.

På det flesta förskolor är det tillåtet att ha en trygghetssak hemifrån på vilan i form av ett gosedjur, men en trygghetssak kanske inte alltid ser ut som ett mjukdjur eller nalle. Kanske ser trygghetssaken för vissa barn ut som en bil eller en plastgubbe? Och kanske uppstår behovet av att ha trygghetssaken till hands även i andra situationer än bara på vilan…?

Sajtvärd Katter iFokus

9/4/15, 12:31 PM

Jag kanske borde ha förtydligat. Jag tänkte inte på s.k. "Övergångsobjekt" som barnen tar med sig på vilan eller i början när de skolas in och vill ha något hemifrån. Utan mest på andra leksaker som leksaker som de avser att leka med under dagen och visa för andra barnen. Vi har diskuterat mycket det här på mina arbetsplatser. Många menar att barnen kan utnyttja det här för att manipulera andra barn men även att höja sin egen status. Som exempelvis: "Om jag inte får vara med, får du inte leka med min aktion man".

Annars håller med om att det kan vara viktigt för barnen att ha med sig något hemifrån för att som du säger "binda ihop de olika världarna".

OberonsMatte
9/4/15, 12:54 PM

#2 Javisst kan leksaker hemifrån bidra till maktspel och alla möjliga konflikter med negativa konsekvenser i gruppen! Det är jag också medveten om och tycker att man ska vara väldigt uppmärksam på. När det uppstår får man anpassa de regler man har efter situationen, men väldigt ofta leder det enligt min erfarenhet till ett väldigt stelbent totalförbud och det är inte heller bra.

Sajtvärd Katter iFokus

Ria74
9/4/15, 2:42 PM

Som förälder tycker jag inte att barnen ska ha med sig leksaker hemifrån. Främst för att det blir "min" och inte "vår" och på förskolan tycker jag att alla ska få leka med alla saker utan att någon bestämmer över dom.

Saker som dom har vid vilan som ett gosedjur eller en filt däremot tycker jag är helt okej eftersom den bara används just då när dom sover.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fridaaaa