Etikettyrkesprofession
OberonsMatte
9/4/15, 2:37 PM

Pussa på barnen?

Är det ok att en pedagog pussar barnen i förskolan? Jag pussar inte och tycker inte heller att det känns rätt när jag ser kollegor göra det. Krama, absolut! Men att pussa tycker jag hör till föräldrarollen. Vad tycker ni?

Sajtvärd Katter iFokus

9/4/15, 7:47 PM

Barnen är så lätta att tycka om. Vi lär känna dem och vi umgås med dem hela dagarna. Ibland mer än föräldrar och ibland nästan mer än vi gör med våra egna barn. Det är omöjligt att inte skapa band till barnen eller inte tycka om dem. Det har hänt att jag pussat barnen i håret eller i pannan. Ibland har barn varit nära att pussa mig på munnen, men där tycker jag går gränsen. Jag har tydligt visat att jag inte vill eftersom jag tycker att det är något de kan dela med föräldrar men inte med oss.

OberonsMatte
9/5/15, 11:19 AM

#1 Ja visst tycker man om barnen och väldigt mycket ibland! Jag vet inte om det beror på att jag är uppväxt i en familj utan puss-tradition, men för mig känns pussar betydligt mer intimt och nära än en kram. Att man skapar nära relationer till barnen och lär känna dem väldigt väl är oundvikligt, men att hålla isär sin yrkesroll och sin privata person är ändå viktigt tycker jag. Pussa gör jag som privatperson på mina katter eller möjligtvis på mina syskonbarn, men på förskolan kramas jag bara eftersom jag gör det i egenskap av min yrkesroll.

Tittar man närmare på pussande Pedagoger märker man också ofta att det inte är alla barn som blir pussade, utan oftast de som är små och "söta" och som är lätta att tycka om. Det jag vill få fram är att vi som Pedagoger alltid måste hålla i minnet att våra beteenden studeras av barngruppen och formar deras uppfattning både om sig själva och om andra. Att hålla isär det som är ett spontant privat beteende och det som hör till vår professionella yrkesroll kan därför vara viktigare än vi tror, även när det gäller en sån liten bagatell som en puss.

Sajtvärd Katter iFokus