Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2015-09-06 11:49

Introduktionsförskola för nyanlända

I Helsingborg finns det sedan 20 år tillbaka introduktionsförskolan som är till för nyanlända barn i fyra- femårsåldern. Många barn har flytt krig och förföljelse. Det som är speciellt med en introduktionsförskola är att Pedagoger tar hand om hela familjen och hjälper dem att snabbt komma in i det svenska samhället. Det kan exempelvis handla om:

• informera om hur förskolan och skolan fungerar, till exempel att familjer får välja var barnen ska gå, om det finns plats.
  • förmedla svenska koder, som att föräldrar gärna ska komma in i lokalen vid hämtning och lämning för att se vad barnen gör.
  • tipsa om var familjen kan hitta oömma och billiga ytter­kläder som lämpar sig för utevistelse i ur och skur,

På förskolan finns även tvåspråkig personal som underlättar kommunikation med både barn och föräldrar. Några är dock kritiska och menar att dessa barn borde ingå i en vanlig förskolegrupp och få språkstöd där istället för att segregeras.

Källa

OberonsMatte
2015-09-06 12:37

Jag tycker att tanken med introduktionsförskolor är bra. Man kan ju bara tänka sig själv hur utsatt och förvirrad man skulle känna sig när man plötsligt hamnar i ett land där man inte förstår vare sig språket eller kulturen.

Jag har haft nyinlända barn från Syrien i min barngrupp och deras föräldrar kunde varken svenska, engelska, franska eller tyska (de språk jag och många andra lärt sig i svensk skola). På min förskola var det så turligt att flera av mina kollegor (från i huvudsak Irak) kunde kommunicera på arabiska med både barn och föräldrar, så att allt inte behövde kännas helt främmande och obegripligt för familjen.

Att som nyanländ ställa frågor till någon som själv varit ny i landet (eller som man åtminstone vet har erfarenhet av andra kulturer) tror jag också faller sig mer naturligt än att göra det till vanlig helsvensk personal på en vanlig svensk förskola.

Sajtvärd Katter iFokus

2015-09-06 15:04

Egentligen är jag emot alla former av segregering och exkludering. Men just i det här fallet tror jag också att det kan vara bra med en introduktionsförskola. Det är bara under en relativt kort tid (1-1,5 år) och sen ska de ingå i en vanlig grupp.

Många av dessa barn är traumatiserade och att då inte kunna göra sig förstådd eller kunna förmedla sina känslor kan inte vara det bästa för dem. Att känna sig trygga och lyssnade på måste vara prioritet ett. Det kan man bäst uppnå med Pedagoger som talar samma språk. Tycker också att själva idén med att hjälpa föräldrar är väldigt fin.

MelodyX
2015-09-10 23:14

Häromkring funkar det så att alla förskolor som ligger i områden där det är mycket mångfald har flerspråkig personal och assistenter. Innan jag fick mitt nuvarande jobb jobbade jag mycket i dessa förskolor och det fungerade bra, var ju lite svenska barn också givetvis. Jag är emot dock att ha förskolor där det bara går barn från utlandet, men det är en big issue för regeringen att knäcka för det blir ju så i områden där det finns mycket invandrare. Att ha en mångfald bland personalen med olika kultur och religioner tycker jag är självklart i dagens globala värld, gärna även i områden där merparten är svenska barn.

2015-09-13 12:24

#3 Jag är också emot förskolor där det finns enbart flerspråkiga eller enbart etniskt svenska barn. Det är inte så samhället ser ut. Men ibland är det svårt att undvika med tanke på var familjerna bosätter sig. Det är ett stort problem tycker jag, men ännu mer när det gäller skolor.

MelodyX
2015-09-13 14:36

Sant. I de kommuner jag har insyn i (dock samma landsting om det skulle ha betydelsen) försöker man dela upp flyktingungdomar mellan skolorna, ska ju dock sägas att det kanske inte är så enkelt alla gånger, vi har till exempel bara en gymnasieskola med dåtidens individuella program (jag vet att det heter något annat nu) där många av de ensamkommande hamnar för att läsa svenska.

2016-11-06 19:15

Mer om introduktionsförskolor. Ett kort klipp på 5 minuter.

"Att inte gå på förskolan utan istället vara hemma med sin mamma fram till skolstarten kan enligt skolpersonal försvåra inlärningen av svenska språket om mamman inte har svenska som modersmål. Och det i förlängningen kan göra det svårare att integreras i det svenska samhället."

2016-11-06 19:19

Och mer…

"Kvinnor med utländsk bakgrund, med låg utbildning och som vistats länge i hemmet har det särskilt svårt på arbetsmarknaden. För att hjälpa den här gruppen kvinnor att börja studera svenska vill regeringen starta en rad olika projekt. En sådan typ av projekt är den i Stockholm nystartade introduktionsförskolan.

På den nystartade Introduktionsförskolan i Rinkeby leker ett tjugotal kvinnor med sina barn och studerar svenska på samma gång. Det var för att nå kvinnor med utländsk bakgrund som vistats länge i hemmet som det här projektet startades.

Ansam från Irak berättar att hon under sina tio år i Sverige suttit hemma och inte gått SFI.

– Jag kan inte prata svenska. Jag har inte studerat i skolan utan stannat hemma med tre barn, därför har det inte blivit någon SFI, säger Ansam.

Kvinnor med utomeuropeisk bakgrund som vistats länge i hemmet är en särskilt utsatt grupp. Därför satsar regeringen särskilt på den här gruppen."