Etiketterledningorganisation
9/7/15, 12:12 PM

Kommunal eller privat (fristående)?

Både när man väljer förskola till sitt barn och när man väljer arbetsplats som pedagog finns möjligheten att välja förskolor som drivs antingen privat eller av kommunen.

Innebär det någon skillnad att välja det ena eller det andra? Hur ser era erfarenheter och uppfattningar ut?

9/7/15, 7:26 PM

Som förälder tänkte jag inte så mycket ärligt talat att göra ett aktivt val. Då jobbade jag inte heller på förskolan. Vi fick en plats på en kommunal förskola som låg närmast till där vi bor och vi bara tackade ja efter att vi gjort ett besök på förskolan och pratat med Pedagoger.

Som förskollärare valde jag kommunal och har aldrig jobbat på privat/fristående förskola. Dels för att ingen av de privata förskolor i vår kommun hade en pedagogisk inriktning som tilltalade mig. Dels för att jag tänkte att det är mera sårbart att jobba på en förskola med färre Pedagoger (vilket privata förskolor ofta har i jämförelse med kommunala). Det blir svårare att gå ifrån och planera, svårare vid sjukdom, kanske mera ansträngd ekonomi, att min chef även kan bli min kollega vilket jag skulle ogilla … Det kanske är bara mina förutfattade meningar, men jag har även träffat studenter som jobbat på fristående och ibland har de berättat och bekräftat mina uppfattningar.

9/8/15, 2:11 PM

Jag har störst erfarenhet av kommunala förskolor, men har även arbetat på ett par privata. Rent ideologiskt tycker jag att förskolor ska drivas i kommunal regi och utan eventuella vinstsyften, men jag har som pedagog upptäckt fördelar även med fristående aktörer.

Den största fördelen med fristående är att organistationen är mindre och  möjligheten till eget inflytande därmed större. Som pedagog har man ofta personlig kontakt med den eller de som fattar övergripande beslut om både organisation,  ekonomi och arbetsvillkor. Det är lättare att förhandla sig till en hög lön och man har möjlighet att påverka både gruppstorlek och pedagogtäthet eftersom det beslutas av personer man känner. Man har åtminstone möjlighet att säga sin mening.

I den kommunala organisationen sker många beslut uppifrån och då är det bara att rätta sig efter dem oavsett hur det ser ut på den enskilda förskolan. Inköpsstopp, anställningsstopp och vikareiestopp är inte förhandlingsbara utan gäller för alla med jämna mellanrum, vilket kan vara otroligt frustrerande.

Att förskolan är med och betalar den stora kommunala organisationen med alla chefer,  tjänstemän och administratörer och inte har tillåtelse att köpa en ask kritor kan också kännas felprioriterat ibland. Å andra sidan är det skönt att ha en ordentlig adminitration att luta sig mot. Det är ordning och reda med intagningsbesked, erbjudna platser, avgifter och löneutbetalningar. Det är också en stor trygghet när det gäller anställningsvillkor och kollektivavtal.

Kommunens ekonomiska satsningar är ofta sporadiska, men när det väl satsas är det ofta ordentligt. Ska den pedagogiska miljön rustas upp kan man plötsligt få pengar till både ordentliga kvalitetsmöbler och kostsamma renoveringar. Oavsett vad det handlar om känns det ofta mer rejält på en kommunal förskola. På mindre privata förskolor är det oftast småinköp som gäller.

9/8/15, 5:19 PM

Man ska också komma ihåg att fristående och privata förskolor inte kan göra helt som de vill eftersom de står under kommunens tillsynsansvar. Kommenen gör tillsynsbesök på fristående förskolor för att säkerställa god kvalitet och att lagar, förordningar och kommunens tillämpningsregler följs.

De brister som eventuellt framkommer vid en tillsynsrapport leder till tvingande ålägganden, till skillnad mot när kommunen på liknande sätt granskar kommunala förskolor genom ett sk. insynsbesök. Vid insyn får förskolan bara en uppmaning att rätta till bristerna, men exakt när detta ska ske känns mer luddigt, likaså vad som händer om det inte sker en förbättring.

StillaSinnet
9/10/15, 7:39 PM

I min kommun har vi enbart kommunala förskolor så mina barn har aldrig haft möjligheten att gå i privata förskolor. Däremot har jag jobbat med en kollega som tidigare jobbat många år i Stockholm i en Reggio Emiliainspirerad förskola. Det var ett föräldrakooperativ. Hon och jag tänkte starta upp ett sådant i vår kommun men just då kom jag in på universitetet och blev tvungen att hoppa av planerna för utbildningen. Kollegan flyttade sedan tillbaka till sin förskola i Stockholm.

Jag vet inte vad som är bäst. jag tror att man ska välja förskola där man ser att det finns driftiga och pigga Pedagoger. Låna in kvalitétsrapporter från olika avdelningar och jämför. Gå ut och besök dem och se vad du får för första intryck

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus