Annons:
Etikettpedagogiska-miljöer
Läst 10343 ggr
OberonsMatte
2015-09-08 11:58

Höga eller låga bord?

Jag tjatar om att jag har arbetat länge, men faktum är att det är intressant att se hur förskolan förändrats genom åren. Förutom gruppstorlekar och personaltäthet har i stort sett allt blivit betydligt bättre, men det finns en sak som man inte verkar kunna fastställa vad som egentligen är bäst och det är bordsbenens längd!

Ena stunden ska de vara låga för att det är en självklarhet utifrån barnets perspektiv och möjlighet till självständighet. Några år senare är det pedagogernas arbetsmiljö som står i fokus och de låga matborden är därmed det första som kastas ut och ersätts med höga bord, vars ben sågas av några år senare. 🤔

Hur ska vi egentligen ha det? Vad tycker du?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Niklas
2015-09-08 12:17
#1

Nu är det ståbord som gäller på vuxenarbetsplatser därför att man har kommit på att det inte är bra att sitta så mycket. Rimligen borde samma sak gälla barn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OberonsMatte
2015-09-08 12:23
#2

#1 Ja, det har du en poäng i, men inte ska väl barnen stå och äta?

Sajtvärd Katter iFokus

Niklas
2015-09-08 12:44
#3

#2: Jaha, nej, äta ska de nog göra sittande. Jag tänkte på borden när de sitter och pysslar och sånt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OberonsMatte
2015-09-08 12:53
#4

#3 Ja,  pysselbord och aktivitetsbord är bra att ha som ståbord, och underlättar även för barnen att nå saker och känns säkert friare för de som har lite "myror i byxorna" också! Vid barnens ståbord är det även möjligt för Pedagoger att sitta bekvämt och samtidigt rörligt på en rullpall.

På en småbarnsavdelning med 1-åringar är borden dock antingen höga med barnstolar (som pedagogerna lyfter barnen i och ur) eller så är de så låga att rullpallar är för höga och man får sitta på en 1-årsstol som en märla med ryggen, eller på golvet.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-09-08 18:58
#5

Inte helt lätt det här. Det verkar som att ett barnperspektiv och ett vuxet och arbetsmiljöperspektiv inte går ihop. Man måste välja antigen eller. Jag har också varit med om att bordsben kapats av för att sedan kastas ut och lämna plats åt stora bord på nytt. Det verkar som att mycket hänger på vilken inställning vuxna har. 

Jag är generellt förespråkare av låga bord. Visserligen är förskola vår arbetsplats, men jag tänker att förskolan är ändå barnens i första hand. Att barnen ska inte behöva komma in i jättarnas land när de kommer in på avdelningen. 😃 Samtidigt är det en arbetsmiljöfråga också och det finns många Pedagoger som har problem med ryggen och har svårt att sitta vid låga bord. Där jag jobbade senast löste vi det genom att vi hade bara låga bord och sen ett enda högt bord för de som inte klarade av att sitta vid låga bord. Vi köpte även rullpallar till oss alla och de är jätte smidiga tycker jag då man kan reglera höjden också.

Horrorpops
2015-09-08 19:16
#6

Jag vet att förskolan är pedagogernas arbetsplats, men det är ju också barnens arbetsplats. Många barn är där 8-10 timmar om dagen.

Borde väl gå att ha både höga och låga bord?

Matborden kanske kan vara höga, medans pyssel/lekborden är lägre och passar barnens aktiviteter?

Som sagt, jag vet inte, bara några tankar som kom för mig.

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Annons:
[Thiah]
2015-09-09 11:12
#7

Vi har blandat. Några låga bord där barnen för tillfället har en riddarborg samt där de själva når att hämta sin mat (vi ställer fram den dit).

Men vi har även höga bord där vi äter och i huvudsak spelar och pysslar. 

För mig som stelopererad har det egentligen ingen skillnad om vi har höga eller låga bord. De höga borden är ändå inte tillräckligt höga…

OberonsMatte
2015-09-09 12:19
#8

Jag har varit med om följande varianter:

1. Höga matbord med tripp-trapp-stolar (med bygel för 1-åringar) och lågt pysselbord med små barnstolar. Vuxenstolar för pedagogerna.

2. Låga, men inte jättelåga, matbord/pysselbord med barnstolar med löstagbar bygelinsats. Rullpallar för pedagogerna.

3. Superlåga 1- och 2-års-bord med 1- och 2-års-stolar. Inga anpassade stolar för pedagogerna (rullpallarna var för höga). På den andra avdelningen fanns 3-5-årsstolar och bord. Där fungerade rullpallar bra för Pedagoger.

Jag ser fördelar och nackdelar med alla alternativ.

1. Fördelar: Höga matbord med tripp-trappstolar gör att varje barn får en individuellt anpassad stol med rätt sitthöjd och med bra fotstöd. De yngsta barnen med bygelstol riskerar inte att ramla ner. Tripp-trapp-stolar kan inte välta. Pedagogerna kan sitta normalt med rak rygg.

Nackdelar: Höga matbord och stolar innebär en djungel av bordsben och stolsben ur barnens perspektiv. De får ingen överblick över rummet och ser inte vad som finns på borden. De måste klättra för att ta sig upp eller om det är en bygelstol bli upplyfta (vilket tar på pedagogernas ryggar). Tripp-trapp-stolar är också  lockande för de yngsta barnen att klättra på med stor risk för att de ramlar ner och gör sig illa. Stolarna är också väldigt byngliga och tunga att lyfta upp och ner från borden varje dag vid stängning och öppning.

2. Fördelar: Barnen får bra överblick över rummet tack vare de låga möblerna. De tar sig lätt upp på stolarna och kan själva bestämma när de ska gå därifrån (förutom  på de stolar med bygelinsats). Rullpallar gör att pedgogen kan ställa in sin egen sitthöjd så att den känns bekväm och kan samtidigt vara rörlig runt bordet utan att behöva resa sig upp.

Nackdelar: Bord och stolar är visserligen låga, men inte individuellt anpassade och ofta för höga för de yngsta/kortaste och för låga för de äldsta/längsta. Eftersom de kortaste barnen inte når ner med fötterna till golvet händer det lätt att barn ramlar. Stolarnas raka ben gör också att de kan välta.

3. Fördelar: Med åldersanpassade låga bord och stolar utan byglar ges även de allra yngsta barnen möjlighet till att självständigt bestämma när de ska sitta vid bordet och när de inte ska det. Överblicken i rummet är bästa möjliga även för en 1-åring. Med lätt utvinklade stolsben är stolarna svåra att välta och om de gör det är fallet inte högt och stolen är lätt. Det går väldigt snabbt och enkelt att lyfta upp och ner stolarna för städning, även barnen kan hjälpa till.

Nackdelar: Den enda nackdelen här är pedagogens fysiska arbetsmiljö. Att sitta på en 1-års-stol med böjd rygg eller direkt på golvet, på knäna, och ofta behöva resa sig upp är inte optimalt. Hade jag jobbat kvar på den arbetsplatsen hade jag skaffat knäskydd för att skona både knän och kläder (så som en kollega en gång gjorde).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-09-09 12:30
#9

Kom på en till sak angående rullpallar. Där jag har arbetat har rullpallarna ofta ställt till problem eftersom barnen gärna leker med dem, trots att det inte är tillåtet. Ibland har jag blivit så trött på att barn far omkring på dem och kör på andra eller bråkar om dem att jag har ställt undan dem helt. Känner ni igen det, eller kan rullpallar vara helt oproblematiskt?

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
2015-09-09 13:17
#10

#8 Vilket bra inlägg och att du listat fram för- och nackdelar! 👍Bra för de som funderar på att ändra från låga till höga eller tvärtom, att ta del av. 

#9 Det kan vara ett problem, men vi var eniga i arbetslaget att barnen inte fick använda pallarna. Vi berättade det för barnen och förklarade varför (kan vara farligt när de rullas iväg eller välter) och sen var vi alla konsekventa hela tiden. Visst hände det i alla fall att något barn tog pallen men jag upplevde inte att det hände så ofta. Det var kanske mest i början när de ville testa hur vi skulle reagera.

Upp till toppen
Annons: