Annons:
Etiketterutbildningstudier
Läst 13923 ggr
Naathaliiiie
9/14/15, 6:55 PM

jobba på förskola utan utbildning

Jag går nu sista året på gymnasiet där jag läser samhällsprogrammet med inriktning beteende. När jag har tagit studenten (inte direkt efter)  så är min stora dröm att få åka iväg till USA och jobba som au pair i ett år, för att sedan komma hem och börja studera till förskollärare. 

Problemet är dock att jag för att få åka som au pair måste ha minst 300 timmars erfarenhet av att passa små barn (som jag inte är släkt med) Jag har inte den erfarenheten. Därför undrar jag om någon av er vet om det finns någon möjlighet att jag kan få jobb på en förskola efter studenten? Eller på något annat sätt jag kan samla ihop dessa timmar. 

Hur ser ni som föräldrar på att någon utan utbildning jobbar på ert barns förskola? 
Nu menar jag såklart inte en fast anställning, men så att man kan bli inringd eller så när det behövs. 
Tror ni det är omöjligt för mig att få, eftersom att jag ej gått barn- och fritid på gymnasiet?  
Jag ska ju studera till förskollärare senare, men det vill jag göra efter det att jag förhoppningsvis kommit hem från USA efter ett underbart år.


Annons:
Loris M
9/14/15, 7:35 PM
#1

Det är inte omöjligt. Alla som jobbar i förskolan har inte förskollärarexamen och alla har inte heller läst Barn och fritid. Bristen på förskollärare är stor (ca 50% är förskollärare av alla som jobbar i förskolan) och det har resulterat i att så många som 24% av de som jobbar i förskolan har ingen gymnasial utbildning för att arbeta med barn.

Med andra ord har du goda chanser att få åtminstone arbeta som timvikarie. I min kommun (tror att det är så i de flesta andra också) kan man anmäla intresse i Vikariepoolen så blir man inringd vid behov. 

Sen vad föräldrar tycker, eller vad jag som utbildad förskollärare och lärarutbildare tycker, är en annan sak. Men jag tycker att det ät roligt att du vill satsa på att läsa till förskollärare så småningom. Det är ett roligt och omväxlande jobb och p.g.a. bristen så kan du som nyutbildad välja och vraka mellan alla jobb som finns, 🙂

blondifire
9/15/15, 6:11 AM
#2

nu vet jag inte vart du bor men i alingsås har vi ett vikariesystem däe alla som har uttdrag ur belastningsregister o 4 timmar intro på förskola får jobba som vikarie. kolla upp hur det fungerar där just du bor.

S*Winsnes Wilda

StillaSinnet
9/16/15, 8:23 AM
#3

Jag började min karriär som outbildad barnskötare. Jag hade en undersköterskeutbildning i botten, men jag fick hur mycket jobb som helst. Däremot fick jag aldrig en fast anställning och det var trist att få byta barngrupper när man väl hade lärt känna barnen och arbetslaget i en grupp. Efter 2-3 år som springvikarie sökte jag därför till universitetet och utbildade mig och nu är jag istället jag som peppar outbildade vikarier som vi verkligen ser potential hos att söka högskolan/universitetet så vi kan få behålla dem inom förskolan och jag har fått minst tre att satsa på förskollärarutbildningen. 

En av dessa "supervikarier" är klar sedan många år tillbaka och han fick genast jobb i Norge så honom tappade vi direkt tyvärr. Men kul för honom i alla fall för där blev han kvar och har nu familj 😉

Kör på bara!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
9/16/15, 8:38 AM
#4

#3 Du är lite som jag. Jag brukade också övertala folk (eller snarare få de att inse hur bra de är) att utbilda sig. 😃 En del del är verkligen naturbegåvningar. Vi hade en gång en städerska som var helt fantastisk med barnen. Hennes jobb var ju att städa men hon tog sig alltid tid att svara på barnens frågor, hjälpte till där det behövdes. Hon kunde t.o.m. sätta sig ner med barnen och läsa en saga. Och det lyste verkligen ur hennes ögon när hon var med barn. Jag pratade ofta med henne och uppmuntrade henne att utbilda sig. Vilket hon gjorde också och så småningom kom att bli min kollega också. 🙂

Velinga1984
9/17/15, 7:24 AM
#5

Här är majoriteten av alla vikarier outbildade, vissa lyckas till slut få jobb pga att de jobbat så mycket :) Utbildning eller avsaknad av utbildning är jag som förälder ointressad av. Jag ser personlig lämplighet, där personen vill och kan arbeta med barn. Att se individen i barnet. Så kör på! :)

Naathaliiiie
9/17/15, 7:48 PM
#6

tack för era svar, känner mig mycket lugnare nu  :)


Annons:
Upp till toppen
Annons: