Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 2687 ggr
Loris M
2015-09-17 18:52

Vad ska vi göra med alla flyktingar?

I dessa tider när vi diskuterar fram och tillbaka och vad vi ska göra med alla flyktingar…. Låta de komma hit eller välkomna dem på Öresundsbron med en kulspruta som SD-politikern Gunilla Schmidt så fint uttryckte det. …. kan det vara på sin plats att lyfta fram denna fantastiska man - Milad Mohammadi och se klippet när han gästar Malou.  

Jag blir så djupt berörd av människor som Milad och jag tycker verkligen att ni ska se klippet (bara 12 min.). Han var 2 år när han kom till Sverige med sina föräldrar som flydde från Iran. Han pratar om utanförskapet i förorterna men också vilken betydelse lärare har. Han menar att skolan var hans räddning och att hans lärare var hans förebild som fick honom att vilja kämpa för andra. Han tog två akademiska examen och blev utnämnd till årets talare. 

Just det här med lärare tycker jag är oerhört viktigt att lyfta fram och att vi som jobbar med barn kan göra skillnad för så många barn. Det räcker kanske med en kram, med en tro på någons förmåga, att få ett barn att känna sig omtyckt och speciell …. för att ett barn ska få kraft och vilja att göra skillnad för andra och att bli något stort. Ni är viktiga! 

Milad pratar även om att vilja ge tillbaka. Något som jag själv så väl känner igen. Att känna sig privilegierad att få vara en del av detta land och att vilja ge tillbaka till samhället och kämpa för att alla ska ha det bra.  Att få komma hit blir som en dyrbar gåva som man omsorgsfullt vill skicka vidare. Ge till någon annan på ett annat sätt. HjärtaJag tycker att det är så fantastiskt när en enda person som får stanna i detta land kan sen göra skillnad så många andra. Hjärta

Se även när han talar för Almedalen och TED (18 min.) och hur han hyllar sin mamma och andra kvinnor som kämpar och tar underbetalda jobb som de är överkvalificerade för, i hopp om att deras barn ska få en bättre framtid. Blomma

Annons:
Magi-cat
2015-09-17 19:01
#1

#0 Så fint uttryckt! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: