Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 4146 ggr
Loris M
9/22/15, 6:34 PM

Låtsasvapen på förskolan

Läste någonstans om en förskola där barnen fått låtsasvapen att gå på älgjakt med och skjuta älgar. Vad tycker ni? Är det okej eller inte? Varför? Varför inte? Ska sådana lekar/leksaker förekomma på förskolan?

Annons:
OberonsMatte
9/22/15, 10:42 PM
#1

Jag bor och arbetar i Stockholm och här skulle det kännas väldigt märkligt och omotiverat  att leka älgjakt. Jag förstår att det finns barn i andra delar av landet där älgjakt finns som begrepp både i deras vardag och erfarenhetsvärld, men ändå…

Inte känns det ok att låta barn leka med skjutvapen i syftet att döda (även om det bara är på låtsas)!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/22/15, 11:18 PM
#2

För övrigt finns det stor risk att det finns familjer som tar särskilt illa upp om förskolan anordnar såna här lekar. Jag tänker t.ex. på veganer och familjer från krigshärjade länder.

Sajtvärd Katter iFokus

Horrorpops
9/23/15, 1:35 AM
#3

Jag bor  inte allt för långt ifrån var den förskolan ligger, och jag skulle ta väldigt illa upp om min sons förskola tog efter den aktiviteten.

Jag vill inte att min son ska växa upp och tycka det är ok att döda djur. 
Och med tanke på hur jägarkåren ser ut så vill jag inte att min son ska få en glorifierad bild av jägare. 🤮

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Em_
9/23/15, 12:53 PM
#4

#3 Det finns alla sorter i jägarkåren, tyvärr är det idioterna som sticker ut och syns. De som letar i dagar efter djur som andra skadeskjutit eller kört på får sällan uppmärksamheten de förtjänar.

Min personliga syn på barn och leksaksvapen är att det är ok, OM vapnet behandlas som ett riktigt. Dvs. man riktar det aldrig mot någon, det bärs med pipan uppåt, man måste sikta noga inte bara springa runt och panga… Sen om det passar sig i en förskolegrupp vet jag inte.


OberonsMatte
9/23/15, 1:19 PM
#5

Nu när vi är inne på jakt-temat kom jag att tänka på sången "I ett hus…" eller "Tomten och haren". På mina två senaste förskolor hade man bytt ut strofen "annars skjuter jägarn mig" till "annars fångar jägarn mig". Vad tycker ni om det?

Jag tycker att det känns överdrivet att "skydda" barnen från det faktum att jägare  skjuter djur. Jägare har gevär och de skjuter faktiskt djur, det är ett faktum. Sången tar dock harens parti och det tycker jag passar bättre för barn som enligt läroplanen ska utveckla sin empatiska förmåga och utveckla "respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö".

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
9/23/15, 2:25 PM
#6

Låtsasjakt i förskoleregi tycker jag skulle kännas väldigt otrevligt och olämpligt.😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
9/23/15, 4:10 PM
#7

Jag kan också tycka att det är lite osmakligt att barnen ska få låtsasvapen. Kan tänka mig att det kan vara olika om det är okej eller inte beroende på var i landet man befinner sig. Barnen som har jägare i familjen ser det kanske som något naturligt. Men barn som är exempelvis vegetarianer och har kanske föräldrar som pratar ofta om djur och djurs rättigheter och varför man inte ska äta kött…. de barnen (och föräldrar) skulle kanske bli både ledsna och upprörda om vi sysslade med sådant på förskolan. 

Sen att barnen leker krig och andra lekar som vi kan uppleva som våldsamma tycker inte jag att vi ska hindra. Vi kan inte skydda de från den världen de lever i. Men det är inget man behöver uppmuntra. Som förälder har jag köpt leksakspistoler till mina barn men jag skulle aldrig köpa in det till förskolan.

Magi-cat
9/23/15, 4:27 PM
#8

#7 Nej, precis, om barnen leker det själva är en sak, men regisserat av förskolan en annan.

Jag vet då barn som skulle ta ytterst illa vid sig av en älgdödarlek….😕 (För att inte tala om föräldrarna)

Generellt tänker jag mig att förskolan ska vara en fredens plats, inte en där man smyger omkring med leksaksvapen och skjuter..

Om barnen jagar med sina föräldrar eller t.ex. morföräldrar och pratar om det och leker kan inte undvikas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[TanatosNyx]
9/24/15, 9:03 PM
#9

Jag som då är uppvuxen i "norrlands urskogar" och faktiskt bara var i förskoleålder är jag började följa med på riktig älgjakt höjer knappast på ögonbrynen ett dugg. Det viktiga är att lära barnet att skilja på fantasi och verklighet, samt hur det faktiskt går till på riktigt (inte så att man behöver släpa ut ungen och demonstrera, men man bör förklara vad jakt egentligen går ut på, dvs skaffa mat. Man bör även lära barnet respekt för djur och natur, vi ger och vi tar.).

Magi-cat
9/24/15, 9:42 PM
#10

#9 Man bör även lära barnet respekt för djur och natur,

Så långt håller jag med, Men inte att det ingår förskolans uppdrag att leka "skjuta djur" med barn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[TanatosNyx]
9/24/15, 10:18 PM
#11

#10 Nej det sa jag inte heller. Jag sa däremot att om man ska leka den typen av lek med ett barn, så behöver barnet få lära sig att det är just lek, och vad det innebär i verkligheten (där respekten för djur/natur kommer in i bilden. Jagar gör man för att få mat, man skjuter inte i onödan, och man jagar bara när man behöver.). Barn leker ju för att lära, därför har jag inget emot att de leker denna typ av lekar. Men man måste också ta sitt ansvar som vuxen att lära barnet rätt och fel, så att barnet inte tror det är fritt fram att skjuta och jaga hejvilt, eller betee sig dåligt (dvs skada djur, göra illa med flit och hela den biten).

Magi-cat
9/25/15, 7:52 AM
#12

#11 Här var det en förskola som utrustat barnen med låtsasvapen och lekte låtsasjakt med barnen. Det är det som är fel, tycker jag. 

Om barnen leker egna lekar och lär sig skjuta tillsammans med sina vuxna hemma är det en annan sak. Det är familjens ställningstagande.

Förskolan ska lära barnen respekt för liv. Det kan man göra utan att uppmuntra skjutlekar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
9/25/15, 8:27 AM
#13

Jag lekte älgjakt och följde med på älgjakt när jag var liten. Tycker det är onormalt att barnen inte ska veta varifrån maten kommer ifrån.

Annons:
Magi-cat
9/25/15, 9:03 AM
#14

#13 Det handlar inte om att inte veta var maten kommer ifrån!

Det finns inget som säger att barnen lär sig mer om det genom att vara med om jakt och dödande.

Om du lär dig jakt på hemmaplan är det dina vuxnas ensak men ingenting säger att det är förskolans.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
9/25/15, 9:17 AM
#15

Det är upp till den enskilda förskolan om de ska lära ut om jakt sådana saker brukar bero på pedagogernas intressen.

Magi-cat
9/25/15, 9:23 AM
#16

Så vad barnen lär sig i förskolan (jaktlekar, krigslekar whatever?) beror på enskilda pedagogers intressen? 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/25/15, 9:25 AM
#17

Ok, jag är emot jakt och emot jaktlekar på förskolan, det är ganska uppenbart. Jag har sagt mitt och lämnar diskussionen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KimE
9/25/15, 9:37 AM
#18

Att Pedagoger skulle uppmuntra krigslekar är en helt annan sak.

Loris M
9/25/15, 1:57 PM
#19

#11 Jagar gör man för att få mat, man skjuter inte i onödan, och man jagar bara när man behöver.

Det här hade kanske varit relevant att lära barnen för många hundra år sedan, men det är väl knappast nödvändigt idag. De flesta av oss brukar inte jaga vår mat. Allt fler människor är vegetarianer idag eftersom vi börjar inse allt mer att vi inte längre behöver jaga eller avliva djur för att vi ska äta. Det finns andra alternativ idag.

[TanatosNyx]
9/25/15, 2:34 PM
#20

fast är man blandkostare så går det inte att frånkomma att djur behöver sätta livet till. Vi är trots allt allätare, det räcker med att studera våra tänder för att dra den slutsatsen.

Annons:
KimE
9/25/15, 3:27 PM
#21

Vi har aldrig ätit så mycket kött i sverige som idag och aldrig har så få behövt arbeta med  livsmedelsproduktion, trots att några är veganer.

Upp till toppen
Annons: