Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 3943 ggr
Loris M
9/24/15, 7:32 PM

Barn som utsätter barn för sexuella övergrepp

Läste på ett annat forum om en flicka som blivit utsatt för övergrepp av en pojke som gick på samma förskola. Det började på förskolan och fortsatte sedan i förskoleklass och det är först då som föräldrarna fick kännedom om det. Det visade sig att lärarna visste men valde att inte informera föräldrarna. 😮De försökte lösa det själva, pratade med pojken och hans föräldrar… men så hände det gång efter gång. Det som hände var att pojken övertalade henne att följa med honom på toaletten och sedan ville han känna på hennes snippa. Vilket han gjorde också. 

Flickan berättade till slut för sina föräldrar och när hon tog upp det med skolan erkände de att de visste, samt valde de att inte anmäla utan de lovade att de ska hålla koll på dem så det inte händer igen. Men det hände igen. Nu var det mamman som bad om råd på ett forum och visste inte om hon vågade släppa flickan iväg till skolan. Vad tänker ni? Hur gör ni i liknande situationer och har ni en handlingsplan för det?

Förskolebarn kan vara nyfikna på både sina egna och varandras kroppar. Det är också under förskoleåldern som de blir medvetna om att de är flickor respektive pojkar. Det är inget konstigt. Jag har varit med om flera gånger att två barn gått in på toaletten och när jag öppnade dörren så stod de med byxorna neddragna och tittade förundrat på varandra. Det är inte så farligt kan jag tycka, men viktigt att prata om det. Vad var det ni gjorde? Varför? Vad var ni nyfikna på? Ville båda det? o.s.v. Utan att skuldbelägga eller få dem att skämmas. Visa förståelse för deras nyfikenhet, men också betona vikten att det alltid är var och en som själv bestämmer över sin kropp och vad som känns okej. Jag har alltid informerat föräldrarna också även om jag upplevde det som helt oskyldigt och som ren nyfikenhet. Vi har även varit noga med att hålla extra koll en tid efteråt samt följa upp det i samlingar exempelvis på olika sätt. Läsa böcker på olika teman som hade med integritet att göra, hur kroppen fungerar, hur det känns i kroppen när man tycker om någon, får man röra vid någon annans kropp, hur och när o.s.v.

Annons:
Honestyisdead
9/24/15, 7:38 PM
#1

Oj vad svårt. Som du säger börjar man ju upptäcka. Jag har svårt att se att ett så litet barn kan utnyttja eller göra övergrepp. Jag tror man måste vara äldre för att förstå det.

Men nog skulle dagis berättat och låtit alla inblandade sitta och tala om för barnen vad man får och inte får.

Minns att utforskning började redan innan första klass även på mitt dagis.

[TanatosNyx]
9/24/15, 7:51 PM
#2

Jag tänker att förskolan tyvärr har brustit i sitt agerande. Då jag tolkar det som att flickan inte ville och personalen visste vad som försiggick så är det deras jobb att förhindra att det sker igen. Jag hade blivit mycket arg om det handlade om mitt barn.

Oskyldigt må det vara, och jag skulle inte betrakta det som något sexuellt övergrepp, däremot måste flickans vilja och rätten att bestämma över sin kropp respekteras.

Loris M
9/25/15, 2:06 PM
#3

Ja, visst är det svårt. men otroligt viktigt att vi pratar med barnen om det och vad som är okej och inte. Man kanske inte kan kalla det för sexuella övergrepp men eftersom flickan inte var med på det och han kände på hennes snippa vid upprepade gånger så är det i alla fall sexuellt utnyttjande. Tycker också att det är viktigt att pojken i fråga får veta att hans beteende är fel. Tydligen har inte lärarna lyckats att förmedla det, då har fortsatte.

Skolan och förskolan har utan tvekan brustit. man ska alltid informera föräldrar oavsett hur allvarligt det är. Även om det är helt oskyldigt och både är med på det. hade jag varit den föräldern hade jag gjort en anmälan både mot pojken och skolan som brustit i sitt uppdrag.

Honestyisdead
9/25/15, 11:01 PM
#4

Absolut!  Detta får inte hända!

Ria74
9/26/15, 9:05 AM
#5

Jag hade blivit väldigt arg om förskolan inte informerade mig om en sån sak. Att barn är nyfikna och vill upptäcka varandra är ju helt naturligt, men utsätts mitt barn mot sin vilja för något sådant vill jag veta så jag kan prata med mitt barn och förklara hur hen ska bete sig om någon gör något mot hens vilja.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OberonsMatte
9/26/15, 1:28 PM
#6

Det är alltid svårt att uttala sig om ett enskilt fall där man bara får föräldrarnas syn på vad som hänt, men visste pedagogerna att det inte var på båda barnens initiativ är det förstås hemskt att de inte tog tag i saken ordentligt och pratade med alla parter.

Att gå in på en toalett och genom påtryckning be att få känna på någons kön känns väldigt avancerat tycker jag. Den vanliga nyfikenheten (typ leka doktor med rumpan bar) brukar ha försvunnit i skolåldern.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[Devya]
9/26/15, 9:38 PM
#7

Det är otroligt konstigt att de inte genast kontaktade föräldrarna till pojken och flickan. 

Den enda förklarningen jag kan hitta är att det är mycket som händer och sker på en förskola och de lyckades göra fel beslut i virrvarret. Jag vet att jag ibland kan misslyckas med kommunikationen med föräldrar, men då handlar det oftast om en mindre betydelsefull sak som jag inte tycker är särskilt viktig att meddela vidare t.ex. då två barn bråkar om en leksak och den ena börjar att gråta.

Det här är dock en väldigt stor grej i mina ögon och något som borde ha meddelats direkt då det skedde. Det finns inte en bra ursäkt i det här fallet och jag tror att de mycket väl inser det nu och jag hoppas att de skäms och tänker på att göra annorlunda i framtiden. Det är så otroligt viktigt att hålla kontakt med föräldrar, om både bra och dåliga saker.

Loris M
9/26/15, 9:48 PM
#8

#7 Jobbar du i förskolan? 

Håller med. Mindre saker kan man glömma men det här var något som hände flera gånger och då kan det inte handla om att man glömt bort att berätta. Jag tror att du helt enkelt inte insåg allvaret. Men fel har de gjort i vilket fall som helst.

[Devya]
9/26/15, 9:56 PM
#9

#8 Nej, jag jobbar dock på samma våning som förskolan här. Jag jobbar också med barn, dock äldre barn från åk 1-4. Jag har alltid gjort vana av att kontakta föräldrar direkt något händer. Jag själv mår bättre av att ta itu med problem direkt då det uppstår för då kan man lättast ta itu med det hela. På det här viset har vi kunnat ta itu med massa situationer innan det har ens lett till mobbing. Jag tror mycket på förebyggande verksamhet också. Vi har en hel del program där jag jobbar som är till för att förebygga att problem uppstår. 

Jag vet att det finns ställen där de har pratat om de här "underklädeszonerna" för barn, att det och det är privata ställen och så har de ritade bilder på en flicka och en pojke i simkläder. Det stod också något om att det här är privata zoner och att man skulle respektera det. Troligtvis har de haft något liknande problem där tidigare.

Men ja, oberoende så har ju den där förskolan gjort ett stort misstag och jag hoppas att de faktiskt inser det. Om jag vore förälder så skulle jag faktiskt också vilja höra det från dem, ett erkännande om att de borde ha kontaktat en direkt då det skedde. Annars skulle jag verkligen se dem som inkompetenta om de inte ens insåg det.

Upp till toppen
Annons: