Etiketterkvalitetsarbeteutvecklingsarbete
OberonsMatte
2015-09-26 19:47

Planeringstid

Hur ser det ut med planeringstid (barnfri tid) för pedagogerna på din förskola? Har förskollärare och barnskötare lika mycket? Finns det enskild planeringstid eller är den enbart tillsammans med kollegor?

På min senaste förskola framhöll jag förgäves behovet av enskild planeringstid (utöver Apt och avd-möten 1 kväll i månaden), men det var för döva öron.

Sajtvärd Katter iFokus

regskylt
2015-09-27 10:56

På min förskola har vi gemensam planeringstid en gång i veckan och även en schemalagd timme i veckan för egen planeringstid

2015-09-27 11:26

Här har jag skrivit om hur jag ser på planeringstid (reflektionstid):

Men annars så tycker jag att det är både självklart och nödvändigt att få enskilt reflektionstid om man ska kunna göra ett bra jobb. Vi hade 1,5 timmar i veckan för enskild planering och lika mycket för planering i arbetslaget. Alla hade lika mycket tid oavsett om de var barnskötare eller förskollärare.

OberonsMatte
2015-09-27 13:08

Tack för svar och tack för länken!

Skönt att jag inte är ensam om att tycka att planeringstid och reflektionstid är viktigt och en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb! Utan detta har jag känt mig otroligt stressad, förvirrad och otillräcklig. Nödlösningen har varit att göra det nödvändigaste utanför arbetstid och utan ersättning och så ska det inte behöva vara.

Sajtvärd Katter iFokus