Annons:
Etikettertipsinspiration
Läst 5885 ggr
OberonsMatte
9/26/15, 8:03 PM

Rumptermometer i förskolan?

På de förskolor jag har arbetat på har vi endast använt örontermometrar när vi tagit tempen på barn, men eftersom dessa kan vara lite otillförlitliga ibland har kollegor ibland uttryckt önskemål om att vi skaffar rumptermometer istället! Vad tycker ni om det?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Zepp
9/26/15, 8:07 PM
#1

Det är väl mer ett hygienproblem?

För att inte tala om sexuella saker.. så det är nog tabu.. oavsett vem som sätter rumptermometern?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
9/26/15, 8:10 PM
#2

dom är ju egentligen de bästa för att mäta tempen så jag  har hellre dom.

[TanatosNyx]
9/26/15, 8:12 PM
#3

Om vi vänder på det, är det viktigt att ha så pedantiskt korrekt temp på en förskola? Det räcker gott att ha ett hum och bedöma ihop med barnets mående.

[Thiah]
9/26/15, 8:14 PM
#4

#3 finns många föräldrar som inte hämtar barnet om det inte har feber :(

[TanatosNyx]
9/26/15, 8:16 PM
#5

#4 😮 men… äh 🤐

[Thiah]
9/26/15, 8:17 PM
#6

#5 ja alltså det där med allmäntillstånd existerar inte alltid

Annons:
[Thiah]
9/26/15, 8:19 PM
#7

jag har också hört att om man sätter en termometer i rumpan så blir man bög…. (en mamma sa så).

För så funkar det ju,…. (sarkastisk!!)

Loris M
9/26/15, 8:21 PM
#8

Vi har haft vanlig termometern innan vi fick örontermometern. Men då har jag använt den under armhålan. Visst den visar inte helt exakt men om barnet har jätte hög feber så syns det ändå. Skulle aldrig använda termometern i rumpan. Tycker att det känns integritetskränkande. Det får föräldrar göra tycker jag, men inte vi.

Loris M
9/26/15, 8:23 PM
#9

#7 Men herregud!! 😮 Vad svarar man på det som pedagog som ska ju vara professionell i alla lägen? 😕

[Thiah]
9/26/15, 8:24 PM
#10

#9 jaadu   man ler och tänker fula tankar…(min kollega som fick frågan)

Loris M
9/26/15, 8:30 PM
#11

#4 Jag har faktiskt haft föräldrar som var skilda och när jag ringde och sa att de måste komma och hämta barnet som hade 39 graders feber, började de tjafsa om vems tur det var att vabba. Det var mammas vecka och jag ringde henne men hon tyckte att barnet alltid blir sjukt när det är hennes vecka och sa att hon vägrar komma. samt att jag fick ringa till pappan. Jag fick ringa en i taget och försökte övertala de att komma. Barnet var jätte dåligt och låg i vagn helt utslaget. 

Efter en och en halv timme kom pappan. Jag ångrar starkt att jag inte ringde både ambulans och socialen så de fick lösa problemet. Men jag var nyutbildad och oerfaren och visste inte riktigt hur jag skulle göra. Dessutom var mina kollegor sjuka och jag hade bara vikarier. Helt sanslöst!

OberonsMatte
9/26/15, 8:31 PM
#12

När det gäller hygienen finns det engångsskydd man kan använda, men jag som pedagog vägrar faktiskt att stoppa in något i andra barns rumpor! Tycker också att det oftast är helt oväsentligt om barnet har feber eller inte, mår det inte bra ska det inte vara på förskolan.

På ett ställe fick jag höra att de tagit bort rumptermometrarna p.g.a. att en  pedagog stoppat den i fel hål!! Låter inte särskilt sannolikt i mina öron, men en kollega hävdade att det var sant. Att det var en manlig pedagog gjorde inte precis saken bättre. Nä, fy för rumptermometrar på förskolan!

Sajtvärd Katter iFokus

Zepp
9/26/15, 8:31 PM
#13

Vi är nog väl så rädda för allt möjligt numera och pedofilfobi är ju bara en sak som lagts till alla andra saker vi är rädda för!

Man läser ju om dagispedofiler var o varannan dag i tidningarna numera!

Frågan är väl om det inte är lika ofrekvent som förr i tiden och om tidningarna lever på att skriva artiklar som gynnar våra fobier?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
drulleman
9/26/15, 8:37 PM
#14

Muntermometer borde väl vara ett enklare alternativ?

Loris M
9/26/15, 8:38 PM
#15

#14 Enkelt är det då inte. Här pratar vi om små förskolebarn! 🙂 Inte lätt att övertala dem att hålla termometern i munnen, speciellt när de är sjuka.

OberonsMatte
9/26/15, 8:38 PM
#16

#13 Ja, pedofilskräcken är stor och ibland blir även oskyldiga utpekade när barn blandar ihop fantasi och verklighet. Om en manlig pedagog stoppar en febertermometer i rumpan på ett barn kan det i barnets berättelse bli till något helt annat en tid senare.

Sajtvärd Katter iFokus

Zepp
9/26/15, 8:43 PM
#17

Så vi kan konstatera att det blir örontermometer i framtiden på dagis!

Och sist men inte minst så är det mer hygieniskt!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
9/26/15, 8:59 PM
#18

#15 Men det är lättare att dra ner byxorna och stoppa in något i rumpan? =/ 

Nej, jag tycker inte det är OK att använda "rumptermometer" i förskolan. Jag minns då jag var liten så ville jag inte ens klä av mig inför doktorn, jag vägrade. Så om någon i förskolan skulle tvinga mig att dra ner byxorna för att kolla temperaturen så skulle jag bli traumatiserad. Jag skulle inte ens ha velat att min egen mamma skulle gjort det där på mig. Jag minns ännu från då jag var tre år gammal och min mamma var tvungen att stoppa upp en supp i rumpan på mig. Jag hatade det så mycket. Jag tyckte det kändes så fel, kränkande om man så vill.

Loris M
9/26/15, 9:11 PM
#19

#18 Men det är lättare att dra ner byxorna och stoppa in något i rumpan? =/ 

Nej, det menar jag då verkligen inte. Det skriver jag också i #11. Den har du kanske missat.

[Devya]
9/26/15, 9:32 PM
#20

#19 Ursäkta! Jag missade det totalt. :) Jag borde kanske inte hålla till på forum då jag är febrig. Tycks missa en del viktiga punkter då. :)

Annons:
Loris M
9/26/15, 9:44 PM
#21

#20 Ingen fara! 🙂Men du har i alla fall hamnat rätt. I en tråd som handlar om febertermometrar när du har feber. 😃

[Devya]
9/26/15, 9:47 PM
#22

#21 Haah, jag tänkte inte ens så långt men du har ju rätt! :D

Funderar på att själv införskaffa en örontermometer. Har hållt på med de där man sätter under armen och de är jobbiga!

OberonsMatte
9/27/15, 3:04 PM
#23

Egentligen skulle jag önska att man tog bort rumptermometrar helt, alltså även hemma! När barn leker doktor utan någon vuxen i närheten brukar temptagning ingå, och då finns det alltid barn som vill stoppa in något i rumpan på andra och det är ju inte särskilt lämpligt.

Sajtvärd Katter iFokus

[TanatosNyx]
9/27/15, 4:17 PM
#24

det var dock absolut nödvändigt för oss med rumptermometer när sonen låg på neonatalen. Han var helt enkelt så liten att det var det som gick. Under armarna kunde man ta en snabbkoll, men det var inte tillräckligt säkert alla gånger.

OberonsMatte
9/27/15, 4:25 PM
#25

#24 Ja, det förstår jag. Vad som händer på neonatalen kommer ju inte heller vara något som barnet kommer ihåg senare. Och visst kan det säkert finnas omständigheter som gör att man behöver ta tempen i rumpan även senare i livet, men oftast behöver man det nog inte.

Förutom örontermometrar finns det tydligen termometrar man kan använda på pannan också, och det låter ju smidigt!

Sajtvärd Katter iFokus

[TanatosNyx]
9/27/15, 4:37 PM
#26

Låter som du säger väldigt smidigt. Frågan är bara hur precisa de är i såfall.

Loris M
9/27/15, 8:22 PM
#27

#25 #26 Just det! Det hade jag glömt bort att vi hade sista året jag jobbade. Det var nästan lite magi över det hela. Man nuddar inte ens pannan utan  håller bara nära. Rätt så precisa är de och jätte snabba. Och jag testade på föräldrar också när det var så nytt och spännande. 😃

Annons:
[Thiah]
9/28/15, 5:37 AM
#28

Vissa sjukhus har t.o.m plåster som reagerar på värmen. Man har dom i pannan så visar dom värme på en.skala från grön-röd. :)

Ria74
9/28/15, 5:22 PM
#29

Jag tycker det borde räcka med en örontermometer. Har barnet feber så brukar ju allmäntillståndet bli sämre och då märks det så pedagogen kan ringa efter föräldrar.

Jag vet inte ens om dom har nån termometer på "vår" förskola, dom ringer om allmäntillståndet är dåligt och/eller barnet känns varmt. Det räcker för mig som förälder. Mår mitt barn inte bra får jag ju såklart hämta oavsett anledningen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
9/28/15, 5:31 PM
#30

Inte ens på sjukhus så använder man rektala termometrar. Då duger öron (och där om något ska man väl vilja ha en exakt temp) så tycker öron kan duga på barn med. Sen är det ganska otrevligt att få något inkört i rektum. Så tycker gott barnen kan få slippa det. Så stå på er om örontermometer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: