Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Ledning och organisation

Effektiva möten?

2015-09-27 13:28 #0 av: OberonsMatte

Hur ser era arbetsplatsträffar ut? Är de effektiva eller känns de som slöseri med värdefull tid?

Min erfarenhet av Apt-möten är att de ofta är väldigt utdragna, sega och ineffektiva. Oftst har de varit 3 timmar långa efter arbetstid och den första halvtimmen går åt till att alla ska komma på plats, göra kaffe och hitta en laptop som fungerar och skriva ut dagordningen (som ingen har sett tidigare). Otroligt tröttsamt tycker jag eftersom tid ofta är den största bristvaran i förskolan.

En gång fick jag en förskolechef som hade en helt annan syn på möten. Hon var effektiv och förberedd (och såg till att vi också var det genom att ges möjlighet att läsa igenom dokument och dagordning i god tid före mötet). Mötestiden kortades till 2 timmar  och avslutades punktligt när dessa två timmar hade gått. Och vi fick mer gjort under dessa 2 timmar än vi tidigare fått under dryga 3.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl
2015-09-28 13:14 #1 av: Loris M

Har varit med om mest icke effektiva möten. Upplever det oftast så som du beskriver. Om det är direkt i anslutning av när förskolan stänger så är man oftast super trött efter en hel arbetsdag. De flesta hinner inte hem emellan och sen tar det tid för alla att komma i ordning och sitt kaffe. När man väl sätter sig och kommer igång så kan det vara effektivt som mest en timme, sen börjar man spåra ur (p.g.a. trötthet) och antigen prata om annat eller också få skrattattacker över saker som inte ens är roliga. Skrattar

När det finns en bra förskolechef som håller i trådarna och som du säger ser till att alla är förbereda (och även skapar utrymmer för att pedagoger ska kunna förbereda sig) kan det bli bra. Det kan även vara bra att ha ett tydligt tema för varje APT, annars är det lätt att man sitter och beklagar sig över allt som inte fungerar. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-09-28 18:45 #2 av: OberonsMatte

#2 Att bara sitta och beklaga sig är inte konstruktivt, men att ta upp det som inte fungerar i vardagen på förskolan är jätteviktigt tycker jag och man bör göra det på möten där både chef och alla arbetslag är närvarande. Att se och ta upp problemet är första steget till att åtgärda det och det vinner hela verksamheten på.

"vad är det som inte fungerar?" -> "hur löser vi det?" -> beslut! Nästa fråga...

Triviala praktiska problem i vardagen tar otroligt mycket energi från de pedagoger som drabbas och en klok chef nonchalerar inte sånt.

Sajtvärd Katter iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.