Annons:
Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
Läst 6012 ggr
tlover
9/28/15, 4:44 PM

"Barn har även skyldigheter"

Jag tänkte att denna kanske skulle uppskattas här inne

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153688201166967&set=a.10151403642541967.532659.710986966&type=3&theater

För ni som vill veta lite innan ni klickar vidare så är det ett foto på en artikel där man talar om vikten av att lära barnen tack, hej, förlåt osv hellre än att börja läsa och räkna jättetidigt

l'm back

Annons:
Geru
9/28/15, 4:54 PM
#1

Jag kan inte se länken. Det står att innehållet inte är tillgängligt just nu.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Loris M
9/28/15, 5:56 PM
#2

#1 Jag kan inte heller se länken. Antar att man måste vara inloggad på Facebook för att kunna se och det har inte jag. Synd!

Men Tlover kanske kan kopiera en del av det som står eller kortfattat beskriva?

tlover
9/28/15, 6:24 PM
#3

hmm nu funkar inte ens länken för mig och den har åkt långt ner på min sida nu så jag hittar den inte så citat går inte.

Men det står ungefär att det blir mer och mer vanligt att förskolelärare tex inte får ett tack då de bjuder på kakor utan ett "får man bara en", barnen vet inte riktigt hur de ska umgås utan bråk och föräldrar spenderar mer tid på att barnen ska kunna läsa och räkna innan dom kommer till förskolan istället för att lära dom att säga tack, hej, förlåt osv.

l'm back

OberonsMatte
9/28/15, 6:30 PM
#4

Kan det vara den här artikeln och facebook-inlägget det handlar om? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21348575.ab

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
9/28/15, 6:53 PM
#5

#3 Jag tror tyvärr inte att det räcker med att lära barnen säga tack. Det handlar mer om att barnen lever i ett överflöd. Att lära ett barn att säga tack är relativt enkelt, men att lära de att känna tacksamhet är betydligt svårare. Jag vet inte hur många gånger jag känt mig besviken när vi gjort något extra fint och mysigt för barnen, bjudit på tårta eller vad det kan vara. Eller om något annat barn bjuder på tårta, glass eller liknande… istället för tack till det barnet, säger de precis: "Får man bara en?".

Det är inte barnens fel att vi har lär de att de kan få allt de vill i princip. Ibland kan jag känna både som förälder men också som förskollärare, det finns ingenting längre att vara tacksam för eller något att längta till när vi konsumerar och köper i överflöd till våra barn. Många föräldrar gör det för att kompensera för den tid de inte tillbringar med sina barn. 

Jag vet inte hur många gånger barnen haft dyra leksaker med sig till förskolan. När de går sönder och föräldrarna hämtar så säger de bara: "Det gör inget. Vi köper ett nytt.". Och det vet ju barnen. Hur ska de då kunna tacka och verkligen mena det? Eller lära sig att vara rädda om sina egna eller andras leksaker?

Geru
9/28/15, 6:59 PM
#6

#3 Det handlar nog om att föräldrarna inte lär barnen en grundläggande förståelse för respekt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
OberonsMatte
9/28/15, 7:09 PM
#7

#5 Ja, att lära barn aktsamhet om de saker som finns i förskolan är svårt… När man tittar på Antikrundan kan jag förundras över hur barns leksaker kan visas upp i funktionsdugligt skick efter 100 år! Nu för tiden är de barn som är försiktiga med saker något ovanligt och jag kan bara se det som att det är det allmänna överflödet som sänker sakers värde i barnens ögon. Att ha saker är en självklarhet och går de sönder eller om de inte är tillräckligt roliga får man något nytt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
9/28/15, 7:14 PM
#8

#6  Föräldrarnas förhållningssätt har stor betydelse, men även tiden vi lever i där de flesta av oss har det gott ställt och barnens önskningar ofta får styra. Även i förskolan ska barnen ges så stort inflytande över sin vardag som möjligt och vi Pedagoger uppmanas att hitta på och erbjuda stimulerande aktiviteter som hela tiden utmanar barnets utveckling och lärande.

Sajtvärd Katter iFokus

Geru
9/28/15, 7:15 PM
#9

#7 Jag är inte så säker på att det faller inom respekt ramen. Det handlar mer om hur dom behandlar andra, och sedan hur dom själva blir behandlade av andra.

Dagens leksaker är dessutom inte av speciellt bra kvalité. Det enda jag hade som var av bra kvalité vad lego.

Respekt är snarare att barnet förstår att om den har sönder någonting är det inte säkert att den får något nytt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

PogoPedagog
9/28/15, 8:27 PM
#10

Och vad svårt det är att få ungarna att förstå att de måste vara rädda om saker säger jag som förälder. Jag o sambon  är rätt händiga och lagar det mesta med lite lim, borrar och lödning så nu tror ju barnen att precis allt som går sönder går att lagas. Men det ger sig väl med tiden när de upptäcker att inte allt går att laga.

tlover
9/28/15, 8:29 PM
#11

#4 Nej men det var liknande budskap

#5 Att lära barnen att säga tack kan däremot vara en bra början 🙂

#6 Ungefär, det är synd att länken inte funkade så ni kunde läsa själv istället för att jag skulle försöka komma ihåg min tolkning.

l'm back

OberonsMatte
9/29/15, 10:54 AM
#12

Läroplanen för förskolan innehåller egentligen allt som barn behöver lära sig för att bli bra och trevliga medmänniskor, men fokus ligger alltmer på de punkter under utveckling och lärande som handlar om matematik, språk och teknik. Att kunna räkna, läsa och skriva är färdigheter och kunskaper vi känner igen från skolans värld och är lätta att mäta (och dokumentera!). Kanske är det därför man gärna framhåller just dessa som särskilt viktiga?

Jag tycker att förskolan har ett stort ansvar för hur det sociala klimatet i en barngrupp är. Att ha fokus på det och andra "mjuka" frågor är minst lika viktigt (om inte viktigare) än att stimulera barns matematiska tänkande och intresse för skriftspråket, men så får man väl nästan inte säga som förskollärare…🤫

Sajtvärd Katter iFokus

Ria74
9/29/15, 12:49 PM
#13

På förskolan där min dotter vistas lägger dom stort fokus vid just att hälsa varje morgon. Man får ringa på dörren och vänta till en pedagog kommer ut och hälsar. Barnen lär sig säga tack efter måltiderna och att ta hänsyn och det tycker jag är jätteviktigt.

Dottern pratar inte så bra än, men hon säger alltid tack, tack när hon får något. När hon inte vill ha mer mat eller annat så säger hon tack, tack nej.

Sen lägger dom fortfarande stort fokus på lärande, just nu utvecklar dotterns grupp förståelsen för olika färger och får lära sig om världens djur.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
OberonsMatte
9/29/15, 12:58 PM
#14

#13 Roligt att höra!

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: