Etikettpedagogiska-miljöer
2015-09-29 12:50

Städrutiner?

Hur ser ni på städning och hur ser era städrutiner ut efter att barnen har lekt? Hjälper ni till eller är det viktigt att varje barn plockar undan efter sig själv eller att barnen hjälps åt? Har ni särskilda städstunder under dagen då allt ska städas undan och sorteras eller låter ni saker vara kvar trots att det är avbrott för andra aktiviteter?

2015-09-29 18:32

Nu är kanske inte jag rätt person att svara på den här frågan, för jag är mer eller mindre allergisk mot pedagogernas eviga tjat om städning. 🤐

Jag har ingått i arbetslag där man städade innan fruktstunden och utevistelse, innan lunchen, innan mellis….. och så har jag varit med om att vissa Pedagoger tjatat och tjatar och andra går runt och städar åt barnen. Varken det ena eller det andra är speciellt bra eller roligt.

Vi har också diskuterat det här hur många gånger som helst och förhållningssättet som jag landade i är att vi städar när det behövs och inte när det är ett visst klockslag. Om ett barn leker med något och tröttnar sen och vill leka med något annat. Då tycker jag att barnet ska plocka undan innan hen tar nästa sak. Om det är så att barnen leker men en lunch, vila, utevistelse kommer emellan, så tycker inte jag att de ska städa. Vill de fortsätta leka sen så får de det. Jag har många gånger lämnat det barnen byggt upp över natten (och fått skäll av vår städerska på köpet) för jag tycker att man många gånger förstör för barnen när man städar maniskt. Dessutom om de vet att de alltid måste plocka undan så kommer de till slut inte ens tycka att det är någon idé att påbörja något.

2015-09-29 21:00

#1 Ja, städtjat är jag också allergisk emot! Det är otroligt tråkigt och förstärker hur tråkigt det är med städning.

Jag är inte jättenoga med vem som städar vad, även om jag uppmuntrar barn att åtminstone plocka undan efter sig från borden när de påbörjar en ny aktivitet. Jag tycker att det funkar bäst när alla (både barn och vuxna) städar tillsammans, som en aktivitet.  Genom att sortera och lägga saker på rätt plats tillsammans med barnen kan man öva både matematiska och språkliga begrepp. Att alla hjälps åt stärker vi-känslan i gruppen och ger barnen en känsla av delaktighet och ansvar. Det kan faktiskt t.o.m. vara riktigt roligt även för barnen när alla kommer igång och städar allt vad de kan!

För att slippa berätta för var och en eller ropa att vi ska städa brukar jag ha en liten hand/bordsklocka i mässing att plinga med som städsignal. Det brukar barnen t.o.m. tycka är så roligt och spännande att de själva brukar be om att få plinga för städning.

När barn har lagt ner mycket tid på att bygga något stort  med t.ex. klossar, Kapla-stavar eller tågbana, tycker jag också att det kan vara kvar till nästa dag.

Fingerprints
2015-09-29 22:10

Ni som är trötta på städtjat, har ni provat att diskutera tillsammans med barnen varje rum och dess material och bestämt regler för var saker ska vara och hur saker ska användas? Jag upplever att vi sällan behöver tjata på barnen om städning (eller "fel"användning av saker) sedan vi gick igenom rum för rum tillsammans med barnen.

Regnbåge

2015-09-30 11:20

#3 Det låter ju fantastiskt! Hur gamla var barnen då?

Fingerprints
2015-09-30 21:43

#4 Jag är på 1-3 avdelning men delade in dem i grupper efter ålder så att jag kunde anpassa samtalen lite. Med ettåringarna blev stora delar att jag visade och berättade men med treåringarna hade vi riktigt spännande diskussioner!

Regnbåge

2015-10-05 16:26

Ska vi bara äta frukost eller mellis så får dom spara om dom vill (och det bara går). De kan få spara saker över natten på t.ex. fönsterbrädet eller på mattan för där är städerskan inte ändå. Annars försöker jag underlätta genom att ha tydliga platser för alla saker. Jag sätter bilder på alla lådor för att visa vad som borde vara där i. Men t.ex. senast idag hade jag ett gäng grabbar som lekt med våran stora låda fylld med djur och våra gympakuddar. Det fanns alltså massor att städa. Är det sådana stunder brukar jag alltid hjälpa till så länge dom också städar.