Etiketterpedagogiska-dilemmansvåra-samtal
OberonsMatte
9/29/15, 3:29 PM

"Fröken har sagt att jag ska dö!"

Ja, så sa en gång en väldigt upprörd 5-åring till sina föräldrar och "fröken", det var jag! Usch, så fel det kan bli!

Det som hade hänt var att några jämnåriga barn hade en diskussion om döden och de övriga hävdade att alla kommer dö, medan det här barnet protesterade och sa att han aldrig kommer göra det. När de vände sig till mig sa jag bara att "jo så är det, alla dör till slut (när vi är jättegamla), men inte nu och inte på samma gång…"

Jag tänkte inte så mycket mer på det, men pojkens föräldrar blev upprörda och menade på att man inte skulle säga så till barn.

Jag tycker att man vid 5 års ålder faktiskt bör ha fått veta att liv tar slut. Vad tycker ni? Hur och när pratar ni om döden med barn? Gör ni det alls?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lila Rosett]
9/29/15, 3:38 PM

Döden är ju lika självklart som livet på något sätt, mina föräldrar nämnde aldrig döden för mig som barn dem var själva rädda vilket skapade en rädsla som sitter starkt idag, hade vi pratat om döden hade den kanske inte känts lika läskig idag? vem vet.. jag tycker absolut man ska kunna prata om döden och livet, dessutom måste jag säga att det inte heller är sant att säga "Alla dör till slut(när vi är jättegamla)" för allt för många dör unga, det är också bra att vara medveten om ett exempel är väl min kusin som är 6 år och fått svår Cancer hon är inte död såklart men hon kämpar för sitt liv då tror jag man blir medveten om döden på ett helt annat sätt även fast hennes föräldrar aldrig riktigt talat med henne om det så kom frågorna upp och då förstod dem hur viktigt det var att berätta.

Gaara
9/29/15, 3:40 PM

Tycker definitivt att du gjorde rätt och att barn bör veta sånt då. När jag var 4 och vår hund vi hade då inte skulle klara sig (Han fick cancer i levern) och fick avlivas så visste jag att han skulle dö och att han inte skulle komma tillbaka. Fast jag var en rätt hemsk liten flicka när jag var 4 år. Min mamma minns så väl vad jag sa efter att hunden hade avlivats. Jag sa helt enkelt "Skönt, då slipper man de där kalla promenaderna." X')

Elsaharr
9/29/15, 3:46 PM

Nu är jag varken förälder eller vuxen, men jag kommer ihåg att vi läste barnböcker om döden. Det blev inte så allvarligt då tror jag.

Zingo ;D

9/29/15, 6:19 PM

#0 Jag tycker att du gjorde rätt och ärligt talat förstår jag inte hur föräldrarna resonerade där. För när kan man tycka att det är rätt ålder eller rätt tillfälle att ta upp det annars?

Jag tänker att det mest naturliga att ta upp döden är när barn har funderingar och när det blir aktuellt för dem. Varken före eller senare och oavsett hur gamla de är. De flesta har fått höra om döden på ett eller annat sätt. Någon kanske har förlorat sin farmor, någon en katt, någon har sett ett program på TV. Jag tror att vi vuxna gör fel många gånger när vi försöker skydda barnen för vi tror inte att de klarar vissa saker. Men många gånger klarar de det bättre än vi.

Aleya
9/30/15, 7:41 PM

Jobbar med döden och anser att barn har rätt att veta om döden. Och även närvara när den kommer. Oavsett om det är djur eller människa som dör. (Hört folk som hållit från barn att deras exempelvis mormor dött, och sagt att människan är bortrest) Dom tar döden bättre än vuxna också. Ne döden ska finnas med oavsett. Men det är min mening.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

regskylt
9/30/15, 8:58 PM

#0 Jag tycker att du gjorde rätt, man ska ju inte ljuga, du talade sanning och det var ju en aktiv fråga bland barn i barngruppen. Man behöver ju inte säga att många dör i förtid liksom, du agerade rätt i min mening :)

Aleya
9/30/15, 9:05 PM

Jag tycker att ni kanske t o m ha en dag gällande döden. Tänker på Adjö herr muffin. En bra bok. :) Eftersom barn är nyfikna

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Elsaharr
10/1/15, 6:45 AM

#7 Jag rtor att det var den vi läste!

Zingo ;D