Annons:
Etikettutomhuspedagogik
Läst 3527 ggr
Loris M
9/30/15, 9:41 AM

Lekar utomhus - Tipstråd

Tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan tipsa varandra om roliga och enkla utomhuslekar. I skogen eller på gården eller någon annanstans där ni känner att fantasin tar slut ibland. 

Jag börjar med en lek där barnen samtidigt som de har roligt kan träna på olika matematiska begrepp. När vi gick på utflykt la jag alltid i ryggsäcken en lek som vi själva gjorde. Vi plastade in kort som vi skrev olika aktiviteter på. Ex. krama ett träd, hoppa 8 steg framåt, ställ dig bakom ett högt träd, hämta två kottar och fem löv, hämta något grönt, hämta något tungt och något lätt ….  Man lägger korten på marken och sen får barnen dra var sitt kort i tur och ordning. Ni kan anpassa innehållet efter platser ni brukar besöka.

Annons:
OberonsMatte
9/30/15, 12:31 PM
#1

"Kom alla mina små kycklingar" brukar alltid funka. Dels den när hönan ropar på sina kycklingar som svarar "vi törs inte för vargen!" och som när hönan ropar "kom ändå!" springer allt de kan mot hönan och försöker undkomma att den som är varg nuddar dem och gör dem till vargar.

I den andra varianten är det tuppen som ropar "kom alla mina små kycklingar!" och kycklingarna svarar "som vad då?"och tuppen får säga t.ex. "som grodor" så att alla får hoppa till tuppen som grodor. Det är en väldigt oförarglig lek där det nästan är omöjligt att någon blir ledsen.

Sajtvärd Katter iFokus

Loris M
12/4/15, 7:10 PM
#2

Här har vi fortfarande ingen snö, men det finns säkert på sina håll. Kom att tänka på att jag älskade när det fanns massor med snö och vi tog ut vattenfärger och penslar. Barnen målade fritt eller också hjälptes vi åt att göra olika figurer och sedan måla. Det blir så otroligt vackert och samtidigt kan barnen utveckla sin fantasi och samarbetsförmåga bl.a. 

Så här kunde det se ut… 🙂

pixabay.com

Loris M
12/4/15, 8:41 PM
#3

…… eller, varför inte kombinera ovanstående med frysta såpbubblor? 🙂

Loris M
2/20/16, 4:39 PM
#4

🎈

tlover
2/23/16, 8:44 AM
#5

För de lite äldre barnen funkar ju "Under hökens alla vingar" den kan också användas för att lära ut färgerna 🙂

(Jag fick lust att leka det då jag inskolade dottern)

l'm back

Upp till toppen
Annons: