Etiketterotdiverse
2015-10-02 17:39

Hur mycket jobb tar ni med er hem?

Nu är det fredag och de flesta av oss kan ta helg nu. Sitter och funderar att man många gånger tar med sig jobb hem. Kanske inte något konkret att jobba med, men att man i tanken finns kvar på förskolan. Tänker på barn, kollegor, arbetssituationen…. Alla som jobbar med människor tror jag kan ha svårt att bara stänga av när man kommer hem. Speciellt vi som jobbar med barn. En del barn far illa av olika anledningar och då kan det kännas svårt att inte tänka på dem och undra hur de har det över helgen.

Är ni bra på att lämna jobb när ni kommer hem? Hur gör ni i så fall för att fokusera på er, er familj och partner (om ni har det) och verkligen tar helg?

MelodyX
2015-10-02 22:44

Nu jobbar jag inte på förskola idag (men hjälper till att hålla diskussionerna levande ;-) ) men jag tror som du skriver att det är omöjligt att inte ta med sig jobbet hem. När jag jobbade på förskola jobbade jag ju ofta i en mångkulturell förskola med ibland gömda barn. Det var helt omöjligt att inte fundera på om barnen skulle komma tillbaka överhuvudtaget nästa dag - men jag minns speciellt en gång när ett av barnen, på en avdelning där jag jobbat ganska mycket som vikarie, inte kom tillbaka och det sedan visade sig att de blivit utvisade till Irak (faktiskt där IS härjar idag), jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på detta barn och jag undrar hur hen har det nu.  Idag jobbar jag ju mest med äldre ungdomar och det går nog inte särskilt många minuter om dygnet då jag inte funderar på "mina" killar. Svårt att ventilera just det här med min man också, eftersom han själv har en liknande bakgrund har han svårt att förstå min oro till exempel när det kommer till att killar som jag tycker bra om kan vara borta imorgon, "det är ju bara jobb, inte dina barn" menar han.

[Bettanbop]
2015-10-03 23:25

Jag har lärt mig att inte ta jobbet med mig hem. Jätte skönt faktiskt. När helgen kommer så har jag verkligen helg. Vist händer det att jag funderar ibland över något barn eller något annat jobbrelaterat.

2015-10-05 16:16

Jag och maken pratar igenom jobbet (båda jobbar som barnskötare) och sedan är det ur systemet och vi funderar på annat. Maken är väldigt duktig på att lämna jobbet på jobbet vilket jag försöker att bli smittad av.