Etiketterotdiverse
2015-10-03 08:30

Så mycket kostade skolan 2014

För er som tycker om siffror - Helt färska uppgifter som Skolverket tagit fram och som visar hur mycket olika skolformer kostat under förra året.

• 230,5 miljarder kronor kostade förskola, fritidshem, annan pedagogisk verksamhet, skola och vuxenutbildning totalt.
  • 195,4 miljarder kronor kostade verksamheterna för kommunal huvudman.
  • Grundskolan kostade mest, 91 miljarder kronor, följt av förskolan, 65 miljarder kronor.
  • Gymnasieskolan kostade knappt 37 miljarder kronor.

Källa

Här finns det tabeller för varje verksamhet och kostnad för lokaler, personal, barn… Exempelvis kan ni läsa att ett enda förskolebarn kostade ca 150 000 kr. under förra året. 🙂

OberonsMatte
2015-10-03 11:35

Det är stora summor det handlar om! Intressant är också hur mycket pengar förskolan får in per barn i form av barnomsorgspeng från kommunen. Det kan konstigt nog variera en del mellan olika kommuner och är inte så lätt att hitta siffror på.

Om man som pedagog får större inblick i den enskilda förskolans ekonomi skulle det säkert vara lättare att förstå om man behöver dra in på något eller ta in fler barn.

Sajtvärd Katter iFokus