Annons:
Etikettlek-lärande
Läst 1985 ggr
Magi-cat
2015-10-05 09:04

Leka OCH lära

Läste i  en annan tråd en kommentar om hårda/mjuka värden och att allt mer fokus tycks läggas vid kunskapsfärdigheter som att läsa och räkna. Inte minst är de lättare att utvärdera och mäta än de "mjuka" värdena.

Men barn lär sig genom lek!

I länken ser ni en artikel där 'kindergarten' over there och Finland jämförs. Många tittar på Finlands system eftersom deras resultat i Pisa-undersökningarna har legat på topp. 

Men (små) barn lär genom att leka. Inte främst genom att läraren håller lektion och säger åt dem att sitta still. (Så elementärt! Det där har man ju vetat länge!)

"When children play, Osei Ntiamoah continued, they’re developing their language, math, and social-interaction skills. A recent research summary “The Power of Play” supports her findings: “In the short and long term, play benefits cognitive, social, emotional, and physical development…When play is fun and child-directed, children are motivated to engage in opportunities to learn,” the researcher concluded."

Hoppas ni finner länken intressant.

http://www.theatlantic.com/education/archive/2015/10/the-joyful-illiterate-kindergartners-of-finland/408325/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2015-10-05 09:11
#1

Tack Magi-cat! 🌺 Ska läsa igenom artikeln och återkomma… 

Men visst är det så -  lek och lärande i förskolan hör oupplösligt ihop.

[Thiah]
2015-10-05 16:13
#2

Sätter en tass här så jag minns att läsa artikeln på dstorn sen. :) Jobbar ju inom finsk dagvård och vi är såklart riktigt duktiga ;)

Loris M
2015-11-07 08:58
#3

#0 Nu har jag läst artikeln och jag förundras över hur något som vi ser som självklart (att barn lär genom lek) framställs nästan som något ovanligt och nytt. Det finns ju så klart stora skillnader mellan amerikanska förskolor och svenska. Där i de första betonas mera skolliknande undervisning. Och i Finland och andra nordiska länder betonar man educare (när lärande, fostran och omsorg bildar en helhet). 

Men det var intressant att läsa artikel just för att kunna se på det självklara med någon annans ögon. Skribenten skriver bl.a. "Under de två timmarna som jag var där såg jag aldrig att barnen läste". Men barnen erövrar språket inte enbart genom att läsa. Idag pratar men inte längre om en sådan läs- och skrivinlärning (i Norden) utan det handlar om literacy. Med andra ord läs- och skrivinlärning är också när barnen känner igen symboler, kan spela spel på dator fast de inte kan läsa, rim och ramsor, ljuda ….och mycket mer. Hon verkade uppleva den finska förskollärarens attityd som lite för avslappnad när hon menar att barnen får lära sig läsa när de är redo för det och då ska vi uppmuntra och stötta dem. Ingen press. Även det är en sak som är så naturlig och självklar för oss. Liksom att leken måste få vara både fri och vuxenstyrd och pedagogisk. Att lärande ska inte och får inte vara påtvingat i förskolan, utan bygger på lust och glädje. 

Just det här med leken är intressant, för den har i alla fall i Norden en särställning. Ingen, varken forskare eller lärare, ifrågasätter dess nytta för barnens utveckling och lärande. Det finns knappast några andra områden alls som klarat sig undan kritiken under så lång tid.

Loris M
2016-02-20 16:36
#4

🎈

Upp till toppen
Annons: