Etikettgenus
2015-10-10 10:22

Tillgängliga flickor och aggressiva pojkar

Julia Wester har i sin C-uppsats fördjupat sig i och undersökt hur Pedagoger rör vid pojkar respektive flickor. Studien genomfördes på två skolor och sammanlagt observerades 11 Pedagoger och 100 barn. Hennes slutsatser är intressanta!

"Det finns en överhängande risk att vuxna oftare rör vid flickor i positiva situationer och pojkar i negativa, vilket kan ge stora konsekvenser. ​– Negativ beröring kan skapa aggressivitet och motvilja till att bli berörd, berättar Julia Wester.

Undersökningen i Julia Westers c-uppsats ”Den fysiska beröringens påverkan på stereotypa könsroller på fritidshemmet” visar att de observerade pedagogerna gav flickorna dubbelt så mycket beröring i positiva och vardagliga situationer, samtidigt som de gav pojkarna tretton gånger så mycket beröring i negativa situationer, som vid tillsägelser och konfliktsituationer. " Källa

johan
2015-10-10 22:34

Verkligen intressant.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

2015-10-11 11:42

#1 Ja, jag tycker också det. Även om jag som förskollärare kan känna mig lite obekväm med resultatet när jag tänker tillbaka på alla flickor och pojkar som jag haft i mina barngrupper. Även om vi vill handla på "rätt sätt" så sitter alla dessa handlingsmönster så djupt inom oss att vi inte ens är medvetna om det.

När vi arbetade med ett genusprojekt, ingick bl.a. att filma sig själv när man är med barnen. Det var inte speciellt roligt att titta på sig själv efteråt, men otroligt nyttigt. Jag använde t.ex. ett helt annat tonläge när jag pratade med flickor, använde en mjukare röst. Det kom också fram att jag var mycket mer tillåtande mot flickor. Jag hade lättare att tänja på regler när jag var med dem. Något som forskningen annars brukar visa är precis tvärtom. Men i mitt fall är det kanske inte så konstigt då jag själv har enbart pojkar.