Annons:
Etiketterskolaförskoleklass
Läst 2669 ggr
Loris M
10/10/15, 12:15 PM

"Jag är en mobbare"

Nedanstående klipp innehåller flera starka berättelser från personer som blivit mobbade. Men även berättelser om lärare som inte tog mobbade elever eller deras föräldrar på allvar. Många gånger fick föräldrarna veta om mobbning först när deras barn hade synliga fysiska skador. Det handlar även om alla de som ser men gör ingenting. 

"Den före detta Paradise Hotel-deltagaren Cimon berättar om varför han mobbade under flera år och vad som egentligen låg bakom. Mattias mobbades under hela högstadiet och det tog tio år för honom att komma igen. Du träffar också Claes, vars son Måns tog sitt liv vid 13 års ålder på grund av mobbning. Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, förklarar de olika rollerna i en mobbningssituation. Christina Salmivalli, professor i psykologi vid universitetet i Åbo, berättar om varför man mobbar." 

VARNING! Om du själv blivit mobbad vill jag uppmärksamma dig på att klippet kan upplevas som stötande. Det är inte bara de mobbade som får komma fram utan även mobbare. De berättar sin historia, varför de mobbade och vad de gjorde mot sina offer. 

http://urplay.se/Produkter/190192-Det-handlar-om-dig-Jag-ar-en-mobbare

Annons:
[VSK]
10/10/15, 12:17 PM
#1

Mobbare är bland det värsta jag vet. De kan förstöra en människa liv helt och hållet.

Calcifer
10/10/15, 12:20 PM
#2

Jättebra information, och bra att det berättas från båda "sidorna".

Du är varmt välkommen att dela med dig av den här informationen/videon inne på mobbing.ifokus om du vill. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
10/10/15, 12:32 PM
#3

#2 Har tänkt göra det, men var rädd att någon kan ta illa vid sig eftersom även mobbare berättar sin version. Det är ändå en sida där man försöker stötta de som blivit mobbade. Men om du tycker att det är okej så postar jag det där också.

Calcifer
10/10/15, 12:34 PM
#4

#3 Det är helt okej, jag tycker det är viktigt att alla får göra sig hörda. Vi har haft några som skapat trådar och berättat om att de mobbade när de var yngre och de har inte fått någon kritik eller så. Sen har du ju även en varning så folk kan välja att inte kolla ifall de skulle kunna bli upprörda. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
10/10/15, 12:34 PM
#5

#1 Visst är det så VSK! Och ändå är det många lärare som missar detta medan mobbning pågår mitt framför näsan på dem. Viktigt att uppmärksamma och diskutera.

[VSK]
10/10/15, 12:58 PM
#6

#5

Kan bara hålla med. 

Är själv rätt kraftigt utsatt för detta i min barndom.

Annons:
Loris M
10/10/15, 1:01 PM
#7

#6 Det visste jag inte VSK. Tråkigt att höra. 😕

Anonym
Anonym
10/10/15, 1:03 PM
#8

Mycket bra klipp. Jag kände Cimons smärta, han blev formad till mobbare för att själv överleva(rättfärdigar inte det han gjort men jag kan förstå han) sitt helvete.

Jag var själv mobbad från lekis(6 års kallade man det på min tid) fram till 9:an. Och jag måste säga att jag grät hela delen av historien om Måns som tog sitt liv, för det var var jag. Lärarna sa exakt samma sak åt mig, ändra dig, skratta inte så mycket, prata inte så mycket, all mobbing är ditt fel! Skillnaden är att jag genom ett under inte dog av en överdosering, jag hade ändå tagit flera olika piller under flera dagar och åkte ändå inte in på sjukhuset eller något liknande för kontroll då min egna mamma inte ville tro att det var frågan om självmord.

Och jag känner absolut igen Mattias berättelse om att komma igen. Jag tror jag kom igen snabbare tack vare min mobbare, han sa förlåt öga mot öga. Jag tror att min process gick snabbare därför.

Men jag är fortfarande inte imponerad av lärarnas och de andra vuxnas inställning till min mobbning. Dom hade kunnat ändra saker, men det skedde aldrig!

Det var ett otroligt bra klipp. Tack för att du delade med dig,

[VSK]
10/10/15, 1:03 PM
#9

#7

Jo jag har mkt att berätta om min barndom för den som vill höra men då på annat forum. 

Annat = du vet vilket.

Loris M
10/10/15, 1:50 PM
#10

#8 Det är du som ska ha tack för din berättelse! 🌺

Jag blir både ledsen och berörd av din berättelse och liksom du grät jag när pappan berättade om Måns. Det är så hemskt att ett barn (och det är tyvärr många, många barn det handlar om) ska känna så och inte se någon annan utväg eller känna att man kan få stöd någonstans. 

Det är därför som jag uppmärksammar det här på sajten och hoppas att många lärare läser. Det är just lärare och andra vuxna i barnens närhet som har makten att göra skillnad för många barn. Men istället bidrar de många gånger till att barnet blir ännu mera utsatt och att känner skulden. I förskolan, pratar man aldrig om mobbning på det sättet, men däremot kan man se tendenser tidigt och förebygga. Det kan uppstår utagerande beteende och väldigt fysiska konflikter även bland så små barn. Därför är det viktigt att även vi gör allt vi kan att uppmärksamma och förebygga när barnen inte mår bra.

Anonym
Anonym
10/10/15, 1:58 PM
#11

#10 Jag hade på högstadiet en skolvärdinna som såg mig. Hon var den som undrade hur jag mådde den dagen jag mådde skit av överdosering men var tvingad av min mamma att gå till skolan.
Jag kunde bara se på henne och hon visste vad som skett. Det blev ändå aldrig bättre.
De andra lärarna sket i allt. Jag kunde bli öppet hotad och mobbad på syslöjden utan att en suck brydde sig. Jag fick bara höra att jag skulle sluta säga emot mobbarna.

Och jag hoppas att dom som går utbildning till lärare/pedagoger får lära sig att ta itu med dessa problem. Annars kommer jag i mitt yrke få träffa många Måns = unga som inte orkat leva tills det blir bättre. Vilket är ett slöseri. Slöseri på unga människor, och förödande för familjer.

Loris M
10/10/15, 2:29 PM
#12

#11 

Nu är det så att jag jobbar som lärarutbildare och vet att studenterna får diskutera sådana här frågor och läsa kurser och texter m.m. men enligt min åsikt alldeles för lite. Det är så mycket annat som de ska kunna och så mycket som ska paketeras i deras utbildning. Jag tar varje tillfälle i akt när jag pratar med studenterna för att ta upp frågor när barnen far illa av olika anledningar och gör vad jag kan. Men jag kan tycka att det är synd att andra saker får mera plats i utbildningen när mobbning, konflikthantering och liknande kommer i skymundan. Ändå är barnens mående avgörande för allt annat inklusive deras förmåga eller vilja att lära sig något. 

Sorgligt att läsa det du skriver! :(

Calcifer
10/10/15, 2:38 PM
#13

#12 Min vän är utbildad lärare och de hade ett seminarium där de pratade om mobbing. Under hennes 5-åriga utbildning. Det är vansinnigt att det ska vara på det viset.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Anonym
Anonym
10/10/15, 2:42 PM
#14

#12 Det är otroligt bra att du försöker. 🌺❤️

Det kan bara betyda gott för någon i framtiden. Jag träffar oftast tyvärr familjen då hoppet är ute, det hemska är redan skett och jag kan bara stötta dom.
Men jag brukar lyssna och försöka ge tips hur dom ska kunna överleva det hemska att någon dom älskar har valt att lämna dom.
Ibland kan det stinga i hjärtat mitt och tänka att det där kunde ha varit mitt val. Min familj hade kunnat få utstå detta.

Det är hemskt att mobbing ska finnas, och att dom som mobbar oftast har det så hemskt hemma att dom inte kan hantera det och tar ut det på andra.

Hur är det gällande vuxna inom förskola/skola. Kan dom bli anmälda om dom ignorerar att anmäla att ett barn far illa hemma?
Har funderat på detta sedan jag gick i skolan.

Loris M
10/10/15, 2:50 PM
#15

#13 Det tycker jag också! Har faktiskt påtalat det här flera gånger för ledningen men det är så mycket byråkrati när det gäller vilka kurser studenterna ska läsa, att det inte går så lätt att ändra. Lärare kan ändå styra innehållet på sina seminarier och kurser (till viss del) och ta upp frågor som de tycker är viktiga. Det där jag ser min chans att påverka. 

Exempelvis förskollärare har bara en kurs under hela utbildningen som handlar om specialpedagogik, som är fem veckor lång. Ändå är det så att minst 50% av en förskollärarens tid går åt till specialpedagogiska frågor.

Calcifer
10/10/15, 2:54 PM
#16

#15 Ja när jag hade VFU under tiden jag studerade till lärare så frågade jag min handledare hur man skulle hantera *fiktiv situation om mobbing* och hon bara stirrade på mig. "Jag vet inte. Kanske ska man ringa föräldrarna…" Hjälp, liksom. Inte så konstigt att lärare inte gör ett ordentligt jobb när det gäller mobbing eftersom de faktiskt inte vet hur de ska göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
10/10/15, 3:00 PM
#17

#14 Jag blir så glad av att läsa att du (med dina erfarenheter) finns för de där föräldrarna. Och att du lyckats att vända det som hänt dig till något positivt. 🌺Även om jag förstår att det måste kännas väldigt tungt att möta dem när det inte finns något kvar att göra för deras barn. 

Hur är det gällande vuxna inom förskola/skola. Kan dom bli anmälda om dom ignorerar att anmäla att ett barn far illa hemma?

Visst kan de det! De har anmälningsplikt och skulle det komma fram att något barn eller föräldrar signalerat om att allting inte stod rätt till. Eller om de på något sätt kände till omständigheter, kan de bli anmälda och fällda för tjänstefel. Jag vet när jag jobbade på förskolan så var vi väldigt noga med att informera chefen om vi misstänkte något. Sen är det hennes/hans ansvar att ta det vidare.

Loris M
10/10/15, 3:06 PM
#18

#16 Oj, det där var verkligen illa. Då får jag väl sitta här och skämmas som lärarutbildare. ☺️Jag tycker att det här är ett stort problem. Vi är många som tycker att utbildningen har blivit för teoretiserad. Studenterna lär sig allt om hur man skriver vetenskapliga texter och söker vetenskapliga artiklar om mobbning, men inte så mycket om hur man praktiskt hanterar olika situationer. Självklart är teoretisk och kunskap lika viktiga och förutsätter varandra, men studenterna borde erbjudas mera konkreta verktyg att hantera sådana situationer.

[Lizzier_83]
10/14/15, 11:29 AM
#19

Halkade in på tråden och kom att tänka på min egen tid i högstadiet och kan inte låte bli att dela med mig av just en mobbningshistoria. Vi var en grupp på fyra tjejer som följts åt sen fjärde klass, umgicks både i skolan och på fritiden då vi delade intresse. När vi nyligen påbörjat andra terminen i sjuan så började en ny tjej i vår klass, hon hade bytt skola för att hon blev mobbad i sin tidigare och vi tyckte synd om henne. Lärarna gav oss fyra i uppgift att visa henne runt eftersom vi "var en så bra grupp" som de uttryckte det. Vi hade inget emot det, visade runt och det blev att hon var med oss i skolan. Den första veckan gick det bra, sen började svårigheterna, hon började gå till var och en av oss avsides och berätta något om någon av de andra. A sa si och så om dig, B gjorde si och så förut när du var på toa, o.s.v och så småningom fungerade vi inte lika bra ihop, vi delade på oss som ovänner, kom sams igen och blev ovänner igen och hon var ömsom med den ena och ömsom med den andra. Så småningom kom vi på hur hon höll på och började ta avstånd och då började det riktigt jobbiga, hon sprang till både lärare och rektor och berättade hur vi mobbade henne. Vi kunde sitta på rasten i ett tomt klassrum och småprata, såg hon det så kom hon in och satte sig en bit ifrån och lyssnade och vi ville kunna prata ifred så vi gick och då sprang hon till närmsta lärare. Det hela var fruktansvärt jobbigt och vi kände oss förföljda. Som tur var så hade vi en bra klasslärare som inte var helt blind så det gav sig så småningom men så "lätt" kan man bli en mobbare, har för mig att hon blev "mobbad" på nästa skola hon hamnade på med.

Loris M
10/15/15, 10:02 AM
#20

#19 Det var tur att ni hade en uppmärksam lärare. Det här med mobbning är väldigt komplext, men tyvärr är det betydligt vanligare att elever blir mobbade utan att det uppmärksammas, än att någon blir felaktigt anklagad. När det gäller det sista, så går det ju alltid att bevisa sin oskuld. Men en mobbning som inte uppmärksammas kan förstöra ett helt liv. 

Professor som är med i klippet, Robert Thornberg, vet jag håller på med forskning just nu där han vill få barnens upplevelser av mobbning. Framförallt varför de mobbar. Det kan vara intressant att ta del av studien när den är klar. Just att barnen kommer till tals.

Annons:
[Lizzier_83]
10/15/15, 10:23 AM
#21

#20 Problemet är ju just att det inte alltid går att bevisa sin oskuld. Vi hade en bra lärare som kände oss sedan tidigare och kunde stå upp för oss, men har man inte det så är det inte så enkelt. En grupp tjejer mot en ensam som gråter och anklagar gruppen för att mobba, både inför lärare, rektor och andra klasskompisar. Den händelsen satte djupa spår, i sjunde klass är man inte så gammal och man är väldigt mån om vad omgivningen tycker, iallafall var jag det. Det är hemskt att bli anklagad för något man inte gjort. Min poäng är att det är lika viktigt att noga noga kolla upp fakta och ha ett öppet sinne, som att ge den mobbade det stöd den behöver.

Loris M
10/17/15, 4:53 PM
#22

Till dig som kommit in via Aktuellt.ifokus direkt till det här inlägget:

Så kul att du tittar in! 🙂Vi har många andra intressanta trådar och du är välkommen att delta i diskussioner. 🙂

Aleya
10/17/15, 8:15 PM
#23

#21 nu lägger jag mig i. Men mobbning kan vara faktiskt att denna eleven kände sig utfryst och att ni kanske betedde er annorlunda just när hon kom in. Hon kanske på allvar kände sig mobbad av er, men ni insåg inte det ni gjorde.

Mobbing handlar inte alltid om att reta folk eller vara elak.
Så tyvärr kan det ha varit sant det denna tjejen kände.
Jag vet inte då jag inte sett vad som skett.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
10/17/15, 8:21 PM
#24

#23 Exakt! Att frysa ut någon är mobbning. Det är också så att den mobbade  måste ändå ha rätten att själv definiera vad hen upplever som mobbning.

Aleya
10/17/15, 8:27 PM
#25

#24 Exakt det jag hade tänkt fylla i. 🙂

Sen vet jag inte om jag tycker lärare skall lägga sig så mycket och ta vissa elever om ryggen och mena att dessa är så fina och skötsamma.
Jag tycker att i dessa fall ska inte lärare ta någons parti, utan eleverna ska få sitta och reda ut detta mellan varandra och någon slags utomstående som håller i det hela. Så att alla får säga sin sak om saken.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
10/17/15, 8:38 PM
#26

#25 Det tycker jag också! Även om vi gärna vill tro att vi är rättvisa så är vi ändå partiska och "vet" hur barnen vi har i klassen/förskolegruppen är. Sådant är farligt!

Jag har själv varit med om att "fina flickor" utnyttjat situationen och det faktum att Pedagoger litade på de och visste att de var skötsamma. Jag var med som specialpedagog för att observera en flicka som Pedagoger misstänkte hade ADHD och "slogs hela tiden". Det visade sig att ett gäng med femåriga flickor utsatte henne för systematisk mobbning utan att någon märkte. Vad fickan än höll på med så gick en av dem fram och antigen tog ifrån henne saker eller gömde dem. Sen gick de och satte sig som ingenting. Den drabbade flickan regerade med att smälla till dem och då var pedagogerna snabbt framme för att skälla ut henne. 

De hade svårt att tro när jag berättade vad de här flickorna höll på med. Jag blev också förvånad över att se så små barn göra något så medvetet elakt.

Aleya
10/17/15, 8:44 PM
#27

#26 det var då vidrigt att dom gör så. Och det hemska är ju att sådana barn kan få med en hel grupp med "svaga" barn(dvs ej ledartyper) och utsätter den som redan är mobbad något så otroligt.

Jag vet inte hur barn kan bli så elaka, om det är föräldrarna som "uppmuntrar" sådant genom att snacka skit om andra eller om barn bara kan vara så djävliga av naturen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
1/5/16, 10:35 AM
#30

Det är så fruktansvärt att så många barn far illa och blir mobbade mitt framför ögonen på lärare. Nu en otäck händelse i Norge där en 13-årig flicka svalt ihjäl. Hon hade anorexi och mobbades på sin skola under flera år. Hennes mamma har tydligen haft  kontakt med skolan och krävt att de tar tag i problemet. Nu är det hon istället som misstänks för grov vanvård. 

http://omni.se/start/28873009-a2c5-4943-9c5d-9638ee443911

Magi-cat
1/6/16, 8:02 AM
#31

#30 Så fruktansvärt! 😢 Så nära, men ändå bortom räddning. Så många maskor i samhällsnätet att falla genom. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/7/16, 11:08 AM
#32

Ombudsmannen ber att granskningen av fallet med den 13-åriga flickan utvidgas då hon fått information om att fler barn blivit utsatta för mobbning på samma skola.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barneombudet-flere-barn-skal-ha-blitt-mobbet-paa-samme-skole/a/23590858/

Loris M
1/7/16, 1:07 PM
#33

Utbildningsminister om investeringar som ska ge bättre förutsättningar att motverka mobbning i skolan:

"Barnombudsmannen har i sina rapporter visat exempel på utsatta barn som inte vet hur de kan få hjälp och barn som saknar närvarande vuxna att vända sig till. Här behövs såväl insatser från huvudmän, enskilda skolor, som ökade kunskaper om barn- och elevombudets arbete.

Ansvaret för att motverka mobbning ligger också hos staten. Genom stora investeringar kan fler anställas i förskolan och grundskolans tidiga år. Det mer tid att se varje barn. Vi stärker också elevhälsan. Fler lärare får tillgång specialpedagogisk kompetens."

http://www.regeringen.se/debattartiklar/2016/01/investeringar-som-ska-ge-battre-forutsattningar-att-motverka-mobbning-i-skolan/

Upp till toppen
Annons: