Annons:
Etikettinfo-från-admin
Läst 1911 ggr
Loris M
10/10/15, 6:02 PM

Samhällsdebatt

Nu har jag skapar en ny diskussionskategori som jag kallat för "Samhällsdebatt". Tanken är att kunna diskutera frågor som är aktuella i vårt samhälle men som inte nödvändigtvis har någon direkt relevans till förskolan.

I dessa tider när flyktingkrisen skapar klyftor i samhället på vissa håll och stärker gemenskapen mellan människor på andra håll, när barn far illa och blir utsatta för mobbning och sexuella övergrepp, när HBTQ personer fortfarande blir utsatta för trakasserier, när barn i behov av särskilt stöd inte får det stöd de har rätt till, när vuxna med olika funktionshinder inte får samma möjligheter på arbetsmarknaden, när vuxna med invandrarbakgrund diskrimineras på bostads och arbetsmarknaden, när rasism växer, när kvinnor och män inte är jämställda … blir det omöjligt men även fegt att inte reagera. 

Förskola och skola, men även alla andra skolformer är inga isolerade verksamheter. De är en del av vårt samhälle och de beslut som våra politiker fattar påverkar oss både direkt och indirekt. Alla frågor som rör människors lika värde oavsett om det handlar om barn eller vuxna är högst relevanta för oss också. Jag märker också att många av våra medlemmar men även besökare inte har någon bakgrund i förskolan men bidrar till diskussioner och känner engagemang. Med all rätt och det är jag glad över. Förskola och skola är allas angelägenhet egentligen, för det är där som vi fostrar och utbildar framtida medborgare. Det är redan där som vi har chansen bidra till att skapa ett bättre samhälle. Men öven göra skillnad för många barn.

Varje gång som ett barn blir utsatt för mobbning, sexuella övergrepp, diskriminering, barnmisshandel eller far illa på olika sätt… har vi misslyckats. För att vi inte uppmärksammat. Min förhoppning är att på den här sajten kan vi stötta varandra både genom att sprida kunskap men även genom att dela med oss av våra erfarenheter så att inget barn ska behöva fara illa. 

Känn er fria med andra ord att ta upp aktuella samhällsfrågor oavsett om det har med förskolan att göra eller inte. Och avsett om ni själva har någon koppling till förskolan eller inte. Stort tack till er alla som visar engagemang och skriver om mindre trevliga saker som ni upplevt som mobbning, sexuella övergrepp, kränkande behandling… Era erfarenheter och berättelser är viktiga och kan nå fram till många Pedagoger så att det ni upplevt inte ska behöva hända andra barn. Tack! 🌺

Annons:
StillaSinnet
10/11/15, 9:08 AM
#1

Verkligen ämnen som berör. Bra initiativ att lyfta dessa debatter. I fredags var jag på en enormt bra föreläsning av Josef Uso Kurdman. Har ni möjligheter så lyssna på honom. Han pratar utifrån egen erfarenhet om integration, rädslan för islamisering, varför ingen reser hem igen osv.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
10/11/15, 11:45 AM
#2

#1 Ja, så känner jag också. Det är viktiga ämnen som berör och som vi också behöver och bör uppmärksamma. 

Jag har aldrig lyssnat på Kurdman, men har verkar vara en väldigt bra föreläsare som provocerar och berör. Det skulle vara roligt om du ville skriva några rader om hans föreläsning och dina intryck. (kanske i en annan tråd)

Upp till toppen
Annons: