Etikettsamhällsdebatt
10/13/15, 7:35 PM

Efter snoppar och snippor.....

….. kommer nu "Menslåten".

"I januari släppte Barnkanalen ”Snoppen och snippan” – ett videoklipp där glada, tecknade snippor och snoppar dansar till låten med samma namn. Videon blev en världsnyhet och plockades upp av flera internationella medier som The Guardian, Huffington Post och Daily Mirror. Idag har videon visats över 6 miljoner gånger på SVT:s Youtube-kanal. Nu har det blivit dags för mensen att ta plats i Barnkanalen. På fredag kommer den kvinnliga lingonveckan att hyllas med hjälp av mensens största språkrör - Clara Henry - som precis släppt ut en bok i ämnet. Dessutom har programmet redan nu släppt ”Menslåten” som finns att beskåda på Youtube."

Källa

Har nu lyssnat på "Menslåten" och vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.  Tycker inte om att de skvätter röd färg i kameran. 🤔Vad tycker ni?

10/13/15, 7:51 PM

Alltså… Bra låt liksom (fastnade i huvud, hipp hurra för mens liksom) men… Varför??

10/13/15, 7:56 PM

#1 Ja, det kan man ju undra! 😃 Tanken är väl att avdramatisera det här med mens och visa att det är något helt naturligt. Många unga flickor skäms och pratar inte gärna om mens. Men jag vet inte riktigt om det verkligen är nödvändigt med en låt om det.

10/13/15, 8:01 PM

Skrattade gott åt den hihi Men tycker bara det är bra med sånahär videos 🙂

Jaguar_
10/13/15, 8:17 PM

Skvättet var ganska äckligt haha och jag antar de kommer prata om mens då och varför man har det efter denna sång? Ha ingen koll på den kanalen :P

Det är väl bra att barn lär sig om saker…fast frågan är om man måste veta sånt när man är under 10 år haha…och en liten unge tar det nog mer som trallvänligt.

Vad jag tänkte på medan låten spelades var på hur så många kvinnor som, just när de såg denna video, slog ihjäl sin dator tsss

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Elsaharr
10/13/15, 8:57 PM

Tycker det är bra med dessa låtar för att det inte ska vara lika mycket tabu längre 🙂

Zingo ;D

10/14/15, 9:53 AM

Personligen ser jag ingen anledning att göra en barnlåt om mens, tioåringar (och däröver) lär inte lyssna på sådant här, inte de jag känner i alla fall, och varför ska man snacka mens med förskolebarn för?? Men visst, där jag bor nu och de skolor jag vikarerat i innan jag fick mitt nuvarande jobb har mensen aldrig setts som något onaturligt, inte heller i min barndom kan jag komma ihåg det - lite pinsamt att säga till idrottsläraren att man inte vill vara med på gympan på grund av mensvärk - javisst, men inte mer än så. Mamma blöder liksom, så det är helt naturligt, liksom. Sen kan jag tänka mig att det finns inflyttade kulturer där mensen är lite hysch hysch, men där tror jag mer på öppenhet och kommunikation, kan inte se att en låt skulle göra varken eller faktiskt.

10/14/15, 9:56 AM

#6 Jag tycker det är bra att börja redan i tidig ålder,och tror många barn undrar mer än vad de kanske våga fråga osv :)
Blod förknippas ju i regel med smärta/läskigt och då kan det ju vara bra för barnen att veta att det inte är farligt mm :) Så tänker jag i alla fall.

10/14/15, 10:01 AM

Äsch - jag ser faktiskt inte poängen att införa den delen på förskolan. Mina barn vet att jag blöder, det har de till och med deklarerat för förskolefröken och jag har uppfattat det att de flesta ser det som naturligt så mina så jag ser inte alls poängen faktiskt. Varför tycker du man ska föra in det i ett redan ganska pressat schema på förskolan? Det kommer väl, som mycket annat, naturligt, om barnen frågar tänker jag. Då är det bättre att jobba hårdare med att ge barnen information om allas lika värde och sådant. Trams. Säger jag. (snippan och snoppen är en annan sak - de frågorna kommer automatiskt bland barn, men barn har inte mens. Mens är kroppens sätt att säga att den är redo att bli gravid).

10/14/15, 10:02 AM

*så mina verkar inte vara de enda ungarna som har en mamma som blöder.

Ska det vara.

10/14/15, 10:05 AM

#8 Det förs ju självklart in när det är lämpligt/passar, inte "bara för att" precis som med allting annat :) Som t.ex om man har tema kroppen osv. Precis som med "snoppar och snippor".

Pressat schema på förskolan? Få förskolor jag varit på som haft "pressat schema", ja jag läser till förskollärare och vikarierat bland annat på flertalet förskolor. Mycket aktiviteter ja men inte alls schema på så sätt som t.ex skolan har :)

10/14/15, 10:15 AM

Jag tror det är så att när alla barn är på förskolan är inte så många timmar om dagen - mina barn går då inte dit för att vila om jag säger så (har själv jobbat på ett 20-tal förskolor som vikarie och där har det endast varit fri lek efter frukost och på eftermiddagen, resten har varit relativt uppstyrt). Jag skulle nog ifrågasätta om min förskola skulle föra in mens på schemat, ser inte alls poängen med det för barn, som sagt, de flesta barn vet att mens finns och gör ingen stor grej av det, i skolan kan det säkert bli pinsamt, men det blir det ändå och att dagisfröken tagit upp det med dem flera år tidigare lär inte ändra det synsättet, inte heller en låt gjord för småbarn.

10/14/15, 10:46 AM

Nej, jag tycker inte heller att mens är något man ska ta upp med förskolebarn. Skulle de fråga, så skulle jag självklart förklara, men inte annars.  Det är ju inget som är aktuellt för dem på många år framåt, så jag kan inte se varför man skulle ta upp det. Det blir ju så abstrakt för dem.

Aleya
10/17/15, 8:23 PM

Låten var speciell.
Den kanske passar mer barn i åk 5-6.

Men sång är bra sätt att upplysa barn om saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
10/18/15, 8:04 AM