Annons:
Etikettforskning
Läst 1469 ggr
Loris M
10/15/15, 8:35 PM

Lärare vet för lite om diagnoser

"En undersökning från KI bland 600 lärare och annan skolpersonal visar att kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är skrämmande låg /…/ Karolinska institutet har genomfört en undersökning bland 600 lärare och annan skolpersonal som visar att en majoritet av de tillfrågade behöver mer kunskap om hur de ska bemöta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Diagnoserna är tillexempel ADHD, autism, ADD, olika språkstörningar och touretts syndrom. Bara 1,6 procent uppger att de har tillräckliga kunskaper om de olika diagnoserna och hur de bäst ska hjälpa den här gruppen av elever. Hela 90 procent uppger att de behöver och vill ha mer kunskap om diagnoserna och hur de kan undervisa den här gruppen elever."

Källa 

Det här är väldigt oroväckande tycker jag. Speciellt med tanke på att i varje klass finns det fyra-fem barn med någon funktionsnedsättning (enligt samma källa). Att bara 20% av specialpedagoger, som ska vara lärarnas resurser och stöd, upplever att de har tillräckliga kunskaper, gör inte saken mindre oroande.

Annons:
MelodyX
10/16/15, 8:21 AM
#1

Logopeden misstänker att min son har en diagnos (inte utredd och det är idag inte tal om att göra en riktig utredning men däremot "jobba annorlunda med talet med honom"), när jag frågade mina förskolepedagoger hade de aldrig hört talas om den och visste inte alls hur de skulle jobba, inte talpedagogen heller (dyspraxi handlar det om).

Niklas
10/16/15, 9:28 AM
#2

Vi har haft tur och hamnat på förskolor där de har haft stor förståelse för den här typen av svårigheter. Det är två olika förskolor men inom samma koncern (Inspira förskolor).


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
10/16/15, 1:50 PM
#3

#1  Mycket handlar om tur, som Niklas (#2) uttryckte det. Har man tur så hamnar man på en avdelning med duktiga och kunniga Pedagoger. Eller så gör man inte det. 

Det finns otroligt mycket man kan göra på förskolan när det gäller olika former av språkstörningar. Det bästa är att man så gott som alltid kan inkludera andra barnen också och göra övningar till en rolig lek. Så att barnet som behöver träna inte ens märker att hen tränar. Det finns en sida med många bra och konkreta tips på vad man kan göra bl.a. när man har dyspraxi. 

Det är Hattenförlag som har specialiserat sig på barn som behöver stöd i sin språkutveckling. Förutom alla tips och övningar har de även bra böcker. Det kan vara bra både för dig som förälder men även för ditt barns Pedagoger tänker jag.

MelodyX
10/16/15, 2:04 PM
#4

Jodå, jag har läst in mig på diagnosen, mycket stämmer väldigt bra (både talet men även en sådan grej att en dyspraxiker kan springa in i dörrposter och inte har någon koll på motoriken, det är sonen i ett nötskal). Problemet är ju att han inte vill prata med oss. Ber man honom upprepa går han bara iväg, då är det bättre på förskola eftersom han tycker det är kul att spela spel där. Till exempel. Förhoppningsvis får de väl veta hur de ska jobba. Han är ju språkbegåvad, är ju som sagt svenskan som ligger svår i mun på honom, andra språk med mer grumligt uttalande har han inga större problem med.

Upp till toppen
Annons: