Annons:
Etiketterspråkflerspråkighet
Läst 3830 ggr
Loris M
10/17/15, 8:03 PM

Nyanlända barn = problem?

Idag var jag med i en diskussion på en annan sajt (i den här tråden för de som är nyfikna 😉) om nyanlända barn och åldersblandade klasser. Budskapet i tråden var genomgående att det skulle vara något jätte besvärligt om barnen hade olika bakgrunder, värderingar, traumatiska upplevelser m.m. Att blanda de med andra barn som även kan vara yngre, var tydligen ingen bra idé. 

Vi som jobbar i förskolan och skolan vet att barnen är betydligt mer anpassningsbara och medkännande än vad vi vuxna är. Speciellt när det kommer till att visa förståelse för andra som inte är som jag. Jag tänker många gånger att världen skulle vara en mycket bättre och tryggare plats att leva i, om vi vuxna såg på varandra med barnens ögon. Om vi såg möjligheter istället för hinder som barnen gör. 

Hittade en ganska färsk (från förra året) licentiatavhandling från Skaremyr (1) som följt två förskolebarn som nyligen kommit till Sverige. Hon har gjort observationer och kunnat visa i sin studie att barnen kommunicerar och deltar i leken obehindrat fast de inte kan svenska. De kombinerar olika kommunikativa redskap som det verbala språket, material och kroppen. Hon visar också att barnen på fem månader går från att mest använda sig av kroppen (ex. gester) till att använda sig av det verbala språket. Något annat hon uppmärksammat är att barnen snabbt tar till sig de sociala koder och normer som råder på förskolan och handlar därefter. Jag har läst bara vissa delar, men tycker att det är en läsvärd avhandling som innehåller många spännande lekobservationer och dialoger mellan barn. Bl.a. frågar forskaren Karl (5 år) som leker med en nyanländ flicka, hur han gör för att hon ska förstå. Han svarar: "Skratta! Man kan ju skratta. Det förstår hon. Det är väl samma på alla språk?" 🙂

Jag har bara positiva erfarenheter när det gäller nyanlända barn och deras föräldrar. Visst kan det bli en del missförstånd, men även många komiska situationer som vi kan skratta åt tillsammans. Något jag upplevt är att dessa barn men även deras föräldrar är så glada och tacksamma. Barnen brukar vara så motiverade att lära sig det svenska språket och de andra barnen brukar också engagera sig och hjälpa dem. Jag är så otroligt tacksam för alla dessa möten! ❤️ Vad är era erfarenheter? 

Källa:

(1) Skremyr, E. (2014). Nyanlända barns deltagande i språkliga händelser i förskolan. Licentiatavhandling. Karlstad: Karlstad Universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap

Kan hämtas här! 

Annons:
IngridSvensson
10/17/15, 8:39 PM
#1

Jo jag håller med dig absolut! Däremot finner jag det problematiskt att vi på vår förskola ska ta in massor av asylsökande barn och vår förskola är inte stor. Vi har redan 24 inskrivna och vi känner oss lite smått oroade hur detta ska gå. Däremot är det väldigt givande med de barn som vi redan har.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Loris M
10/17/15, 8:48 PM
#2

#1 Välkommen hit! 🙂

Och jag håller med dig! Det måste finnas rätt förutsättningar för att dessa barn (och alla andra barn) ska få en meningsfull vistelse på förskolan. Barngrupper är redan för stora på många förskolor och visst är det problematiskt. Det är en fråga som våra politiker och kommunledningen borde ta tag i, även om jag inte vet hur de ska lösa det, när det är så få som vill bli förskollärare.

IngridSvensson
10/17/15, 9:45 PM
#3

Tack! :) jo visst är det så. Älskar mitt jobb men det är alldeles för stressigt i mellan åt. Men det viktigaste är att det är meningsfullt för alla barn som vistas där, det håller jag med om.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Loris M
12/19/15, 9:34 PM
#4

"Vad ska man tänka på som lärare när man undervisar nyanlända elever? Vad säger forskningen? Hur får man ett kunskaps- och språkutvecklande arbetssätt? Forskaren Tore Otterup har själv mångårig erfarenhet av att undervisa flerspråkiga och mångkulturella elever och här ger han konkreta tips på hur undervisningen kan bedrivas i klassrummet. "

http://urplay.se/Produkter/192849-UR-Samtiden-Skolforum-2015-Hur-far-nyanlanda-elever-en-bra-borjan

StillaSinnet
12/25/15, 11:21 AM
#5

Alla barn gör alltid så gott de kan och jag är fascinerad av hur lätt barn anpassar sig! Och de VILL lära sig. Jag har ett svenskt barn i min barngrupp som har neuromuskulära talsvårigheter men som lärt sig att kommunicera med ansiktsuttryck och kroppsspråk. Han har alltid lättare för att ta och få kontakt med barn med annat modersmål och även med de yngsta barnen som ännu saknar verbalt språk. Han kan liksom prata med alla, på sitt sätt. Där kommer hans hinder till gagn vilket är fantastiskt roligt och upplyftande 👍

Problemet är inte själva barnen utan snarare kommunikationen med föräldrarna, dyra tolkar, många olika språk, tidskrockarna (snarare än kulturkrockar. Vi lever i olika tidsepoker och förväntas förstå detta) och som vanligt överinskrivningar med för få Pedagoger på för många barn i för trånga lokaler.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: