Annons:
Etiketterlekarundersökningar
Läst 1845 ggr
Loris M
2015-10-23 18:11

Ska arbetsgivare betala för dina arbetskläder?

Det här med arbetskläder i förskolan är (och har ofta varit) en het fråga. Många menar att kläderna slits ut och att det borde vara självklart att arbetsgivare bekostar det. Men det kan det finnas olika åsikter om. I tidningen Förskolan skriver några läsare så här: 

"En läsare skrev: ”Ytterkläder och skor vore jättebra, men inne vill jag fortsätta med att kunna klä mig i mina egna, personliga kläder!”. En annan är nöjd med läget: ”I Kalmar har vi fått vind/regnjackor, termobyxor, dunväst (röd, grå, svart), att välja på, Kalmar står tryckt bak på och du äger kläderna så länge du jobbar kvar i kommunen.

Vad tycker du? Borde arbetsgivare bekosta förskolepedagogers arbetskläder?

Annons:
Loris M
2015-10-23 18:19
#1

Jag ser det som självklart, för det är inte samma sak som att sitta på kontor. Kläderna slits ut för man sitter på golvet, barnen torkar näsa på våra tröjor 😃, spiller….. Vi måste dessutom ha varma och slitstarka utomhuskläder och skor när vi vistas så mycket ute.

Loris M
2015-10-23 18:21
#2

Ser att två personer hittills svarat NEJ. Skulle vara roligt om ni ville berätta varför ni tycker det.🙂

Fridaaaa
2015-10-23 18:26
#3

Ytterkläder & skor tycker jag att man ska få. Kläder vill jag ha mina egna :) 

Har oömma kläder på förskola

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
2015-10-23 18:27
#4

Jobbar i ett helt annat område.. där arbetskläder oftast tillhandhålls av arbetsgivaren.. dvs vi klär om helt o hållet innan vi stämplar in!

Dels så är det en fråga om förmåner, dels om skyddskläder!

Skyddskläder eller annat som specefikt krävs för att kunna utföra arbetsuppgifterna betalas alltid av arbetsgivaren.. de är skyldiga att tillhandahålla sådana.

Gäller specefikt kläder och skodon som räknas som skyddsutrustning, tex skor med stålhätta, overall o sådant.

I olika kollektivavtal.. även lokala sådana med regler på arbetsplatsen om klädsel.. kan tex gälla kostym/liknade på vissa kontor får man som regel ett bidrag för inköp av sådana kläder.

Vid extremt slitage av egna kläder gäller oftast andra regler.. typ skatteavdrag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
2015-10-23 18:48
#5

Vi fick vinterjacka, halsduk, mössa, vantar och byxor. Det kom efter många års tjat och förhandling. Jag vill också ha egna kläder inomhus men var tacksam för utomhuskläder. Förutom en bra jacka och skor måste vi även ha bra regnkläder och sådant kostar. 

Byxor använde jag dock aldrig. De var rätt så stela och opraktiska. Det gick knappt att röra sig i dem. De var dessutom rätt så fula, såg ut som byxor som en vaktmästare skulle ha. 😐

tlover
2015-10-23 21:14
#6

#4 "Vid extremt slitage av egna kläder gäller oftast andra regler.. typ skatteavdrag."

Nu jobbar jag inte inom förskola men borde det inte också hh med hygien att göra, det är vad jag förstår en hel del blöjbyten och liknande som faktiskt gör det lite likt äldrevården tex och där får man ju arbetskläder.

l'm back

Annons:
Zepp
2015-10-23 22:59
#7

Min mor jobbade inom långvården, dvs för landstinget, dvs inom sjukvården, de hade arbetskläder, från arbetsgivaren.

Nu bor hon på äldreboende, dvs på komunens hem det är en boendeform ingen sjukvård, där har personalen egna kläder.

Det är nog bara hantverkare med egen firma som kan göra avdrag för arbetskläder?

Vilka arbetskläder kan jag göra avdrag för när jag deklarerar?

Kläder som du använder i ditt arbete räknas normalt som privata levnadskostnader och du får inte göra avdrag för dem. Du får bara göra avdrag för dina utgifter för skyddsutrustning och skyddskläder.

Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen eller mekaniska skador eller mot väta, värme eller kyla som beror på annat än klimatförhållanden. Som skyddsutrustningräknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta. Den skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och stickvapen kan också vara avdragsgill.

En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/privatallmantfaq/vilkaarbetskladerkanjaggoraavdragfornarjagdeklarerar.5.10010ec103545f243e80001780.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tlover
2015-10-24 08:38
#8

#7 Det är nog olika från kommun till kommun, här har även hemtjänsten arbetskläder.

l'm back

[Thiah]
2015-10-26 18:20
#9

Utekläder, vinterskor och regnställ skulle jag gärna ta emot. På min förra arbetsplats hade biträdet rätt till 100e i bidrag för sina jobbakläderD varje år.Detta eftersom hon städade och sånt i sina kläder. Varför det lilla städandet hon gjorde skulle skilja i slitage mot mitt arbete vet jag inte…

Zepp
2015-10-26 20:40
#10

#9

Mest troligt handlar det om olika kollektivavtal?

I avtalsområden där det krävs olika skyddskläder rätt ofta eller andra kläder för att kunna utföra sina arbetsuppgifter så har det historiskt förhandlats fram sk klädförmåner.

Det är oxå en praktisk sak för arbetsgivaren.. det blir billigare och enklare med ett förråd där man hämtar ut kläder/skor/annan skyddsutrustning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2015-10-27 04:25
#11

#10 hon jag talar om fick handla vad för sorts kläder hon ville i vilken affär som helst och fick ett bidrag på 100euro/år. För mig är det hur som dumt eftersom man på förskolor utsätts för mer slitage/ämnen som pedagog än vad ett finskt anstaltsbiträde gör. Sen är det inte ens krav på att hon använder de kläderna…

[Cecilia-1992]
2015-10-31 12:47
#12

Skillnaden är att i äldrevården måste ofta personalen ha vissa arbetskläder.

Surpan
2015-11-02 16:11
#13

Naturligtvis borde ni/dom som jobbar på förskola få ett set av utekläder att ha på sig. Vindjacka + vindbyxor och en mössa och vantar. Även innekläder, men kanske att man får välja själv om man vill ha dom eller sina egna. Då kan man ha förskolankläderna de dagar man vill. Lite ska väl förskolepersonalen ha? De får ju inte lön nog för vad dom gör, så lite förmåner borde de allt ha.

/Surpan

Annons:
Loris M
2015-11-02 21:05
#14

#13 Det tycker jag också! 🙂

Loris M
2016-02-20 16:37
#15

🎈

[Mazamizari]
2016-02-24 11:40
#16

Jag tänker flika in att jag instämmer om att förskolan bör bekosta arbetskläder, åtminstone regn och vinterkläder. Jag tycker även att de bör ha åtminstone en jacka att låna ut för vikarier. Nu kommer jag dra paralleller till då jag var liten för det är det enda jag kan göra, men på de skolor jag gick i som ung så fanns det kläder att låna som vikarie. Det fick jag väldigt mycket kritik för när jag kom ut på min VFU. Att jag inte ägde några alltså. Men innan min VFU började så använde jag ju paraply när jag var ute då det regnade. Och som fattig student med en massa kurslitteratur att införskaffa på olika sätt med så hade jag väldigt stora problem att kunna köpa riktiga regnkläder. När jag väl införskaffat det så var det skorna som var problemet, trots att de var i skinn. Så efter ett år så lyckades jag äntligen införskaffa ett helt komplett regnställ för de veckor jag har min VFU.

StillaSinnet
2016-02-25 17:52
#17

Hos oss får vi regnkläder och stövlar. En uppsättning per fastanställd. När den lämnar, byter arbete eller går i pension stannar kläderna till nästa som får samma tjänst. Problemet är att de ofta har olika storlekar… det tänkte men nog inte på 😛

Nu har vi förhandlat fram även vindställ med fleecetröja under. Dock ligger kommunen för närvarande i en konflikt vad gäller avtalen på just arbetskläder så det har strandat i ca ett år. Vi får se när de kommer.

Vi får 700.- att handla inneskor för men då måste de ha tå och hälrem. Vill vi ha dyrare skor får vi lägga till själva. Denna slant till nya skor får vi vid behov och det är ca 8 år sedan jag bytte inneskor men nu är det dags.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Loris M
2016-02-25 19:01
#18

#17 Problemet är att de ofta har olika storlekar… det tänkte men nog inte på Lipar

Exakt samma problem på min tidigare arbetsplats. Ingen tänkte så långt som att nästa Medarbetare skulle passa i några andra storlekar. 😃

Sparven88
2016-02-25 22:33
#19

Skummat igenom svaren, jag tycker att i alla fall ytterkläder och bra skor ska finnas till hands. Vi får ytterkläder, men hade gärna önskat skor också faktiskt. Dessa ytterkläder får man behålla så länge man jobbar kvar på fsk, eller i kommunen. Slutar man så stannar kläderna kvar och tillfaller någon annan som börjar. Då får man ju hoppas att de råkar ha samma storlek. 😆

Em_
2016-02-25 23:42
#20

Inom de yrken jag jobbat/jobbar är det självklart att arbetsgivaren tillhandahåller och tvättar arbetskläderna. Tror inte jag har jobbat en dag i privata kläder.  Tycker det borde vara så i förskolan med.  Jag skulle i alla fall inte vilja ha mina egna kläder bland ett gäng snoriga, matgeggande lerbadare 😊


Annons:
Loris M
2016-02-26 09:04
#21

#19 Skor tycker jag också att man borde få. Både ute- och inneskor är jättedyra, om man vill ha bra skor.

#20 Man ser inte direkt fräsch ut när man kommer hem från jobbet. 😃Insmetad snor, dregel, matrester, kiss…. det ingår liksom. 😃

Upp till toppen
Annons: