Etikettsamhällsdebatt
2015-10-24 16:50

Välj att göra ingenting!

Är ni duktiga på att göra ingenting? 🙂Psykiatrikern Leif Rasmusson med mångårig erfarenhet av förebyggande stresshantering, varnar oss för att träna för mycket och att hela tiden hoppa från aktivitet till aktivitet. Han uppmanar oss:

"Lämna träningsbyxorna i garderoben, gör en storrensning i veckoschemat och skriv med snälla glada bokstäver: råvila. Glid sedan in i mysdressen och se på allvar till att göra ingenting. Ett suveränt hälsopiller! "

"Till hans klinik Tremetamottagningen i Malmö kommer många förskollärare och pratar om att de är så trötta…

– Plötsligt har de fått symptom som oro och de kan bli rädda eller irriterade som de inte blivit på samma sätt tidigare, eller känner sig så utmattade att de bara vill gråta. De har alltid varit engagerade och tyckt om sitt jobb men nu orkar de inte längre. Trots att de tränar och tycker att de tar hand om sig, säger Leif Rasmusson.

Och det är det som är det lite luriga, vi matas av bilder att träning är lösningen på allt, läkarna ordinerar workout på recept och vi får läsa att vi hanterar stress bättre om vi ser till att träna ordentligt. /…/

– Vi lever i en föreställning att vi alltid kan pressa våra kroppar lite till, att de alltid ska orka. Vi tänker inte på att vår emotionella belastning också är fysisk för kroppen, vi blir alltså kroppsligt utmattade av att reagera känslomässigt med kroppen. Om vi då samtidigt stretchar oss med mycket träning utan att ta rejäla pauser, finns det till slut inga marginaler kvar, vi kraschlandar. All emotionell belastning, om det så är i form av konflikter på jobbet, för lite personal, en omsorg och kanske oro för barnen, nöter alltså rent fysiskt på oss.

I en värld där vi ständigt är på väg mot nästa aktivitet får hjärnan hela tiden intryck som den ska hantera, väga och ta beslut efter och i varje beslut är känslorna påkopplade. Det är påkopplade i allt som vi engagerar oss i. Allt från reklampelare på stan som söker vår uppmärksamhet, till det ständiga flödet på sociala medier där vi får signaler om vad andra gör, vilket leder till att vi blir påverkade emotionellt, kanske känner vi oro och rädsla för att andra verkar leva ett roligare liv än vårt. "

Läs Rasmussons tips för att minska stress och utmattning!

Magi-cat
2015-10-27 11:53

#0 Mycket bra! Vila, att göra ingenting, är inte bortkastad tid utan nödvändig återhämtning. Som vi inte har tid till…😕⏰ Börja med att hitta småstunderna, andas och landa inuti. Det tar ingen tid.

Fast det får inte bli ett nytt "måste".

Kom att tänka på Bodil Jönssons "Tio tankar om tid".

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2015-10-28 19:48

Jag har ett stort behov av att göra ingenting och är riktigt bra på det! Jag brukar ta med mig katterna ut och sätta mig på en sten i skogsbacken bakom huset och bara sitta där. Det låter kanske heltrist för en del, men för mig är det aktiv vila och helt underbart.

Sajtvärd Katter iFokus

2015-10-31 12:26

Nu är jag tillbaka efter en veckas paus från skrivandet här. Jag är tyvärr otroligt dålig på att göra ingenting. Har som ett led i det fått nu mindfulness utskriven av läkare. För att lära mig att göra ingenting. Egentligen är det rätt så märkligt att vi ska behöva lära oss att vila. Att stress har blivit ett mera naturligt tillstånd än vila. 😕

Har dock blivit bättre nu på att ta små stunder, och precis som du skriver Magi-cat, andas och landa inuti. Oavsett om jag är på jobbet eller hemma så tar jag mig en lite stund varje dag att koppla bort alla tankar och bara landa i ingenting, i här och nu.

2015-12-06 09:54

Nu när många stressar i juletider behöver vi en påminnelse om att stanna upp. Glöm inte att vila, andas och gå ut i naturen! 🌺