Annons:
Etikettövrigt
Läst 9038 ggr
Ria74
2015-10-29 11:28

Hur får man lämna som timanställd?

Tänkte höra med er förskollärare och föräldrar som jobbar som timanställda, hur får ni lämna på förskolan?

Just nu har jag en fast dag i veckan jag jobbar och resten är timanställning och det kan ju bli med kort varsel jag blir inringd. Oftast på morgonen den dagen jag ska jobba. Jag ringde förskolan igår för att fråga hur vi skulle göra och dom verkade helt oförstående för att jag skulle kunna lämna med kort varsel. Dom kunde aldrig ta henne förrän tidigast 8.30 och ha henne som senast till 13.30.

Detta funkar ju inte alls med mina tider som är 7.15-15.45 sen restid på det eftersom jag inte jobbar i samma by som vi har förskolan. Som det är nu får jag lita på goodwill från vänner, föräldrar och bekanta som kan ta henne dom extra timmarna men det kommer ju inte att funka i längden.

Vad har ni för erfarenheter av barnsomsorg som timanställd?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Sagolikt
2015-10-29 11:52
#1

Låter helkonstigt, du får nog ta ett samtal till förskolechefen.

Hos oss har timanställdas barn standardtiden 9-14 (som om föräldrarna är arbetslösa) men meddelar vilka tider som är aktuella vid dagar med jobb, t ex "när jag blir inringd behöver barnet vara här 7-17". Då är det inget mer med det utan bara att lämna barnet (såvida förskolan har öppet, naturligtvis). Jag vet inte om någon annan instans kräver intyg på arbetade dagar i efterhand.

Vixxen
2015-10-29 11:53
#2

Kan fritidsplats i kombination med förskolan fungera bättre?

Ria74
2015-10-29 12:13
#3

#1 Det var förskolechefen jag pratade med. Jag trodde ju också att jag bara kunde berätta vilka tider som gällde om jag jobbade och jobbade jag då så fick hon vara där och var jag hemma var hon med hemma såklart men det gick inte alls.

#2 Vad är fritidsplats?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande