Etikettövrigt
2015-10-29 11:28

Hur får man lämna som timanställd?

Tänkte höra med er förskollärare och föräldrar som jobbar som timanställda, hur får ni lämna på förskolan?

Just nu har jag en fast dag i veckan jag jobbar och resten är timanställning och det kan ju bli med kort varsel jag blir inringd. Oftast på morgonen den dagen jag ska jobba. Jag ringde förskolan igår för att fråga hur vi skulle göra och dom verkade helt oförstående för att jag skulle kunna lämna med kort varsel. Dom kunde aldrig ta henne förrän tidigast 8.30 och ha henne som senast till 13.30.

Detta funkar ju inte alls med mina tider som är 7.15-15.45 sen restid på det eftersom jag inte jobbar i samma by som vi har förskolan. Som det är nu får jag lita på goodwill från vänner, föräldrar och bekanta som kan ta henne dom extra timmarna men det kommer ju inte att funka i längden.

Vad har ni för erfarenheter av barnsomsorg som timanställd?

Sagolikt
2015-10-29 11:52

Låter helkonstigt, du får nog ta ett samtal till förskolechefen.

Hos oss har timanställdas barn standardtiden 9-14 (som om föräldrarna är arbetslösa) men meddelar vilka tider som är aktuella vid dagar med jobb, t ex "när jag blir inringd behöver barnet vara här 7-17". Då är det inget mer med det utan bara att lämna barnet (såvida förskolan har öppet, naturligtvis). Jag vet inte om någon annan instans kräver intyg på arbetade dagar i efterhand.

Vixxen
2015-10-29 11:53

Kan fritidsplats i kombination med förskolan fungera bättre?

2015-10-29 12:13

#1 Det var förskolechefen jag pratade med. Jag trodde ju också att jag bara kunde berätta vilka tider som gällde om jag jobbade och jobbade jag då så fick hon vara där och var jag hemma var hon med hemma såklart men det gick inte alls.

#2 Vad är fritidsplats?

Vixxen
2015-10-29 12:21

#3 Nej en plats på Fritids fungerar nog inte… Hur gammal är din dotter?

2015-10-29 12:22

#4 Nej, fritids kan hon inte vara på hon är bara 2,5 år än.

2015-10-29 12:24

Klart att du har rätt att ha ditt barn på förskolan när du arbetar! Man får helt enkelt se till att det finns beredskap för att ditt barn kan behöva omsorg med kort varsel. I vissa kommuner kan man behöva anmäla och betala för heltid istället för deltid, även om man oftast inte utnyttjar full tid.

2015-10-29 12:53

#6 Vi betalar maxtaxan för heltid redan så de borde inte bero på det. Förskolechefen skyllde på att dom hade många barn vid öppning och stängning och kunde därför inte ha henne då. Problemet är att det sätter ju mig ganska rejält i klistret, jag har ju ingen möjlighet att välja min arbetstid.

2015-10-29 13:34

#7 Är det för många barn får de sätta in mer personal!  Att barnens vistelsetider kan ändras är något förskolan får ta med i beräkningen, man kan inte utgå ifrån att deltidsbarn alltid kommer att gå deltid. Är det en kommunal eller privat förskola?

2015-10-29 13:43

#8 Det är en privat förskola. Nej, jag var ju klar med från början att så fort jag fick mer arbete behövde vi mer tid och det så hon då var inga problem. Men nu när det väl gäller är det bara problem. Hade inte dottern trivts så bra som hon gör hade jag försökt byta. Idag t ex var jag tvungen att tacka nej till jobb eftersom dom skulle på fortbildning. Nästa fredag är det likadant och då hade jag redan sagt ja till jobb så nu får jag pussla med vänner och bekanta som kan passa henne den dagen, suck.

2015-10-29 14:00

#9 Prata med förskolechefen igen. Om hon nekar gå till nästa beslutsfattare i organisationen. Det är ju värdelöst att betala heltid för barnomsorg, men ändå inte ha möjlighet att arbeta p.g.a. så begränsade vistelsetider.

2015-10-31 13:49

#9 Det är väl kanske det som är nackdelen med privata förskolor. De kan ju sätta upp regler lite efter eget tycke. På en kommunal förskola kan och får inte detta hända. Arbetar föräldrar så måste barnen få komma till förskolan. Om det blir i som i detta fall att man inte har fasta tider och kan bli inringd, så har föräldrarna  alltid haft möjlighet att ringa så fort de vet (ofta samma dag) och komma med barnet. Ibland kan det blir många olika, "konstiga" tider, som att barnet kommer först på e.m. eller att barnet kommer bara en gång i veckan o.s.v Då har vi kommit överens med föräldrarna att lämna varje dag och har en kortare dag oavsett om föräldrarna ska jobba eller inte. Mest för barnens skull och de ska få lite mera sammanhang.

Det du skriver i #0: "Dom kunde aldrig ta henne förrän tidigast 8.30 och ha henne som senast till 13.30" låter mycket märkligt! Varför kan de inte det? Jag tycker att de inte är speciellt tillmötesgående varken mot dig som förälder eller mot ditt barn.

2015-10-31 13:53

#10 Jag får prata med henne igen på måndag och göra om det inte kan gå att läsa. Annars får jag söka annan förskola. #11 Skälet att hon bara får vara där dom tiderna är att dom skyller på personalbrist vid tidigare och senare på dagen. Nånstans känner jag väl att betalar jag för heltidsförskoleplats så ska jag kunna ha henne där från 7.00 i alla fall. Här dom gör lite personal får hon ju sätta in fler.