Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1507 ggr
Loris M
10/31/15, 5:46 PM

Prova på läraryrket?

I Skolverkets serie Lärarkandidaterna kastas tre oerfarna unga personer in i läraryrket, med hjälp av landets vassaste Pedagoger. Kommer de att bli avskräckta eller älska det? Och har de det i sig? På Skolverkets sida "För det vidare" kan du titta på lärarkandidaterna. 

Tanken är rätt så rolig tycker jag och det blir även tydligt varför man måste ha en utbildning. Att stå och undervisa handlar inte enbart om att förmedla utan även om att samspela med eleverna och vara uppmärksam på vad som händer i klassen. Något som kandidaterna missar. 

Ibland kan man stöta på en uppfattning hos en del människor att vem som helst kan jobba i förskolan och skolan (speciellt i förskolan) bara man tycker om barn och är snäll, rolig och omtänksam. Allt från uttråkade och skoltrötta ungdomar som ännu inte listat ut vilka de är eller vad meningen med livet är. Till outbildade vuxna som egentligen vill jobba med något helt annat. 

En av kandidaterna säger i det andra avsnittet (av sex sammanlagt): 

"Jag har inte riktigt tänkt att undervisa yngre barn. Det ska bli kul. Men jag är barnvakt ibland och det är typ det roligaste jag vet."…..  Och att vara lärare är (typ) inte samma sak. 😃 Men de är modiga tycker jag som ställer upp. De får prova på under de sex avsnitten att lära ut, att stå inför folk och prata, att leda m.m. som egentligen är bara en liten del av läraryrket. Har ni sett dessa klipp?

Annons:
Tjeja
10/31/15, 5:53 PM
#1

Kul grej och bra programidé! Ska försöka titta på de programmen!  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Loris M
10/31/15, 5:56 PM
#2

#1 Ja, det är roligt! 😃Jag har tittat på två av dem och ska titta på resten. De är rätt så korta, men roliga. Stakars barn sitter och räcker upp handen i all evighet men kandidaterna tittar inte ens på klassen. Fullt upptagna med sig själva och sin undervisning. 😃

Loris M
11/19/15, 7:10 PM
#3

Det verkar som att Skolverkets kampanj "För det vidare" har gett resultat. 

"Vår kampanj för att locka fler att vilja bli lärare, "Fördetvidare", är nu nominerad till 100-wattaren i kategorin långsiktighet. Kampanjen startade 2011 och sedan dess har andelen ansökningar till lärarutbildningen ökat med 75 procent. Tävlingen avgörs den 4 december. /…/ Jämfört med 2011 har nästan 75 procent fler behöriga sökt till lärarutbildningen 2015 (källa Universitets- och högskolerådet).

Källa

Roligt! Det behövs fler lärare!

Loris M
11/19/15, 7:38 PM
#4

Här kan ni se statistiken över hur många sökte till lärare och hur många blev antagna under 2015. Samt hur det ser ut för några andra yrken.

Upp till toppen
Annons: