Annons:
Etikettspecialpedagogik
Läst 4595 ggr
Loris M
2015-11-03 18:52

Djursholmare köper sina barn diagnoser!?

Japp! Det kan man tydligen göra om man bor i Djursholm och är välställd! 😐

Mikael Holmqvist, ledarskapsforskare och professor i företagsekonomi vid Stockholm universitet, har nyligen skrivit en bok på inte mindre än 740 sidor med titeln "Djursholm: Sveriges ledarsamhälle". Efter att ha gjort omfattande intervjuer med skolpersonal och elever på skolor i Djursholm, menar han att diagnosen dyslexi är mycket vanlig bland elever. Han konstaterar även att föräldrarna till studiesvaga elever utreder sina barn för dyslexi som regel hos privata logopeder. Något som ger dem det de är ute efter. Enligt Holmqvist källor ställer privata logopeder diagnosen dyslexi i hundra procent (?!) av sina utredningar. Vilket kan jämföras med 50% när det gäller landstingets mottagningar. Han menar att: 

"– Ja, om du har ett barn som sackar efter i skolan och du söker en förklaring och vill ge barnet de fördelar som diagnosen ger. Varför inte gå till en mottagning där du med hundra procents säkerhet får det du är ute efter? Det går uppenbarligen att shoppa runt. /…/ Diagnosen dyslexi är del av skolkulturen i Djursholm och används ibland för att hjälpa allmänt studiesvaga elever till högre betyg. Och höga betyg är viktiga för Djursholms aura och status, säger Mikael Holmqvist." 

Fördelen med dyslexi är följande enligt Holmqvist: 

"– Elever som har diagnosen får till exempel förlängd provtid och kan göra prov muntligt i stället för skriftligt. Det gynnar Djursholmseleverna som ofta är verbala och kommunikativa". Det finns tydligen ett talesätt bland dessa elever "Dysse i Djursan" som tvärtemot vad man kanske tror inte är stigmatiserande, utan snarare associeras med framgång.😐

Källa 

Annons:
Magi-cat
2015-11-03 18:58
#1

#0 Jag har just börjat läsa i den boken. Man tappar hakan hela tiden. 😮

Helt otroligt, att bara komma på tanken att köpa diagnoser ("Dysse i Djursan") till sina barn….😕

Mycket intressant bok.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-11-03 19:02
#2

#1 Visst är det tragiskt! 😕Berätta gärna om boken om du finner fler uppseendeväckande fenomen!

Niklas
2015-11-04 08:21
#3

Har det gjorts någon undersökning av ifall de ställda diagnoserna är felaktiga?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
2015-11-04 08:56
#4

#3 Jag har inte läst boken så jag kan inte uttala mig om det. Har läst bara diverse artiklar. Enligt Holmqvist är dyslektiker överrepresenterade på Viktor Rydbergs gymnasium. Så antigen har ovanligt många dyslektiker samlats här eller också är diagnoserna felställda. 

Uppgiften om att privata logopeder alltid ställer diagnosen kan hända är lite överdriven. Om det bygger enbart på landstingets logopeders uttalanden och inte någon undersökning. Vad jag förstår så har Holmqvist bett om att få statistiken från Danderyds kommun men inte fått det.

Niklas
2015-11-04 09:57
#5

#4: Jag tänker mig att många går genom skolan odiagnosticerade men med de här svårigheterna. Har föräldrarna råd behöver de inte stå i köer och slåss för en utredning, utan kan betala för att få hjälp på en gång. Därför kanske diagnosticering är vanligare i områden med fler välbeställda familjer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
2015-11-04 10:26
#6

#5 Så kan det ju också vara förstås. Men jag tror inte att den stora skillnaden (om den nu är riktig) där barn hos privata logopeder blir diagnosticerade i dubbelt så stor utsträckning, beror på det. Sjukvården för barn är gratis och skolan har blivit mycket duktigare på att uppmärksamma svårigheter. Även i förskolan görs stora satsningar och man pratar allt oftare om vikten tidig intervention för att tidigt upptäcka framförallt barn med dyslexi. Föräldrarna behöver inte stå ensamma, med andra ord.

Annons:
Niklas
2015-11-04 10:36
#7

#6: Fast riktigt så ser inte verkligheten ut överallt. Även när det historiskt sett går fort är det ingenting jämfört med att boka tid och ha utredning och eventuell diagnos klart om en månad. Eller är det din erfarenhet att det fungerar så om man går den traditionella vägen? De fall jag känner till har inte gått så snabbt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
2015-11-04 10:43
#8

#7 Nej, det går inte snabbt. Jag håller med dig om att utredningen kan gå lite trögt, för det är en massa människor som ska kopplas in, som ska utreda, diskutera…. Men barnen får hjälp. Det är det jag menar. Det är inte så vanligt längre att barnen inte får diagnosen (även om det fortfarande händer) just för att kunskapen har ökat.

Niklas
2015-11-04 12:08
#9

Jasså, då förstår jag hur du menar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zepp
2015-11-06 18:46
#10

Mm.. dyslexi och annat.. tror nog (min lilla fördom) att i Djursholm saknas inte så mycket resurser.. utan om någon elev har problem så ser man till att få någon hjälp.. eller åtminstone någon diagnos.

Den hjälpen kanske hade varit bättre till gagn i något annat område ioförsej.

Men har man resurser så använder man dessa för ens barns bästa.. tror jag alla föräldrar gör?

Dvs det är så samhället ser ut.. och är man född att bli arvtagare till någon koncern så får man knappast bli en drop out!

Så länge de använder sina resurser på sina barn så är jag inte så himla mycket emot detta.

Det är orättvist mot andra.. men de andra barnen skulle inte få det bättre för att djursholmsbarnen fick sämre förutsättningar hur som helst.. det är så det ser ut.. resurserna är inte alltid helt jämlikt fördelade.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2015-11-07 08:09
#11

" En annan lärare uttryckte: ”Vi slår i taket med diagnostiserade elever. ’Varför blir det inte MVG?’ I stället för att säga som det är, att eleven inte är begåvad nog eller inte arbetar hårt nog, ger man honom eller henne en diagnos”. En dyslexidiagnos, till exempel, ger den enskilde eleven fördelar i form av förlängd provtid och möjlighet till att göra prov muntligt. På en av toppskolorna i Djursholm hade man länge till och med en dyslexikvot, som till slut blev så populär bland föräldrar och elever att man var tvungen att ta bort den."

Tänkvärd bok, på många sätt.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/i-klassamhallet-ignoreras-kunnande-och-meriter/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-01 17:45
#12

Jag har läst lite mer i boken nu och den är mycket intressant. Föräldrarna är starka och mäktiga och har enorma krav på skolan/förskolan. Det kan upplevas som utmanande och inspirerande för lärarna, att de verkligen måste vara pålästa och teoretiskt i högtrim. Men också att trycket från föräldrarna att barnen ska lyckas i skolan är starkt och knepigt att hantera.

I en klass upplevde läraren att det var svårt med ordningen i klassen. Vad hände? Tog föräldrarna itu med sina barn?

Nej, de skickade läraren på helgkurs i pedagogik! Föräldrarna gick samman och betalade!

Föräldrarna kan öva påtryckning på läraren indirekt eller mer direkt, som att låta dem veta att de minsann är advokater etc…

Djursholmarna är över lag trevliga, väluppfostrade och belevade. Det är när något går dem emot, det behöver inte ens vara något stort, som titlarna understryks och till slut kan trevligheten förbytas i sin motsats.

Om lärarna får föräldrarna emot sig kan de bli ordentligt utskällda eller t.o.m. att föräldrar driver kampanj mot dem så de slutar eller får sparken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2015-12-01 20:28
#13

Felet är inte så mycket folket i Djursholm, utan så såg det ut i de flesta skolor innan det fria skolvalet!

Dvs föräldrar månar om sina barn, och de ser till att alla resurser används som tänkas kan!

Det var de angagerade föräldrarna som såg till att skolpolitikerna skötte sig!

Det kom som regel alla elever till del!

Numera väljer den angagerade föräldern skola i stället.. varvid hela skolresultatet sjunkit!

En skola utan angagerade föräldrar slutar inte väl.. det kan vi se nu.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Loris M
2015-12-01 20:47
#14

#13 Nja, håller nog inte riktigt med. Jag är inte heller en förespråkare för det fria skolvalet och anser att det slagit ut väldigt fel. Men jag skulle inte säga att det var så här det såg ut i skolorna innan det fria skolvalet infördes. 

Det fria skolvalet bidrog till att skolor blivit mera segregerade. De engagerade föräldrar som känner till sina egna och sina barns rättigheter fick möjlighet att välja en bra skola. Men en väldigt stor del föräldrar som inte har samma kunskaper om sina möjligheter att välja skola eller som inte har tid eller råd att skjutsa sina barn till skolor som inte ligger i närheten, eller som helt enkelt inte vill eller orkar engagera sig. De fick "nöja sig med"  med en vanlig kommunal skola med kanske inte de bästa förutsättningar.

Att föräldrar lägger sig i undervisningen eller skickar lärare på helgkurser med sina egna pengar, hör nog inte till vanligheter. Varken idag eller före det fria skolvalet. Det är bara några få skolor"förunnat".

Magi-cat
2015-12-01 20:56
#15

Läser man boken ser man snart att det är ett väldigt speciellt klimat där. Det är många kommentarer från enkäter med lärare och rektorer som visar vilken skillnad det är mot "vanliga" samhällen och skolor. Mycket fascinerande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2015-12-01 21:11
#16

#14

Klart att det är skillnad mellan Djursholm och förorterna, det har jag alldrig ifrågasatt!

Min lilla fördom om Djursholm och liknade områden är att det skiljer på föräldrar/engagemang/vad föräldrarna är vana vid att kunna begära/kräva!

Felet är fortfarande att den typen av föräldrar numera är så gott som försvunna ur vissa skolor.. de behövs!

I princip är jag inte emot det fria skolvalet.. men i kombo med neddragna resurser till skolan.. vilket är ett faktum, och möjligheten för angagerade föräldrar att välja annan skola för sina barn, så har resultatet varit förödande hitintills!

Fritt skolval och ökade resurser vore en helt annan sak!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
2015-12-02 08:02
#17

#16 

Jag tror att jag reagerade på den här meningen främst:

"Felet är inte så mycket folket i Djursholm, utan så såg det ut i de flesta skolor innan det fria skolvalet!", men jag kanske missuppfattade. Men visst är det så att det skulle behövas fler engagerade föräldrar i "vanliga" skolor också. Även om just dessa föräldrar som beskrivs i boken har passerat gränsen till rimlig föräldrainflytande, kan jag tycka.

Magi-cat
2015-12-02 08:22
#18

Visst behövs det engagerade föräldrar.
Som många röster i boken beskriver det finns det ett enormt engagemang i Djursholm, men det gäller mer prestation, betyg och anseende än själva barnet. 
Föräldrar kan vara enormt engagerade i betygen men märkligt vilsna när det gäller enkla vardagliga saker som att lära barnen ta på sig jackan rätt eller knäppa skor. (Det gäller naturligtvis inte alla.)

Föräldrarna jobbar hårt, många är toppar i samhället och ofta bortresta en vecka eller två. Barnen har allt, precis allt, när det gäller det materiella men blir ofta inte sedda.

Fusk t.ex.. (Vad som beskrivs i #0 är ju också ett slags fusk.) Att fuska i skolan eller idrotten ses inte så hårt - om man inte blir upptäckt. Högre upp i klasserna kan uppsatser köpas.
Men, säger lärare, hur ska barnen lära sig att man inte får fuska när föräldrarna inte lär ut det?

En episod som fastnade i minnet som lite typisk var en lärare som berättade om ett föräldramöte som var något stormigt och läraren som höll i det kunde inte styra upp det riktigt.
Då stiger en pappa upp, utropar myndigt "jag tar befälet" (😮😃) och gjorde en analys av skolans problem och levererade ett åtgärdsprogram i 5-6 punkter. Alla satt och gapade och alla älskade det…
Pappan hade väl en topposition av något slag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-02-03 08:30
#19

Hittade en video från UR (ca 15 min.) där ungdomar berättar hur de ser på politik, deras tillvaro m.m.

"Vi besöker Viktor Rydberg Gymnasium, en friskola i Djursholm norr om Stockholm, och pratar med ungdomar. Många invånare i Danderyds kommun är höginkomsttagare och förmögna, och flertalet röstar borgerligt. Även om ungdomarna tycker att det mesta är bra i Djursholm så finns det frågor som de anser att politikerna bör ta tag i, som exempelvis de slitna idrottsanläggningarna i kommunen och det ökande bruket av alkohol och droger i allt lägre åldrar. Ungdomarna jämför sig med jämnåriga som växer upp på landet i Norrland och tror att de i Djursholm fokuserar mer på utbildning, karriär och framtid."

http://www.ur.se/Produkter/155416-Personligt-val-I-Djursholm

Upp till toppen
Annons: