Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 1504 ggr
Loris M
2015-11-04 10:16

Lärare åtalas för hets mot folkgrupp

"Läraren skrev en kommentar på Facebook med innebörden att muslimer borde grillas på glödande galler och att det skulle vara ett bra sätt att göra sig av med terrorister. Nu åtalas han för hets mot folkgrupp." Källa 

Det var hans kollegor som reagerade på uttalandet och kommunen gjorde en anmälan när de fick kännedom om det. Till arbetsgivaren har mannen sagt att: "…han inte uppfattat att hans kommentar var synliga för andra än ”den avsedda kretsen”. 🤢 

Alltså… skulle det vara hans försvar? När man jobbar med barn med många olika bakgrunder och när man valt ett läraryrke så har man också valt att jobba för att alla barn och deras föräldrar ska känna sig respekterade. Man ska jobba för att ingen ska känna sig kränkt p.g.a. kön, klass, etnicitet, funktionshinder. Man ska jobba för att alla barn ska ha samma rättigheter och som lärare ska man vara öppen för skilda uppfattningar och levnadssätt. En lärare ska bland annat förmedla de demokratiska värden som det svenska samhället vilar på. Samt enligt Skollagen och andra styrdokument klart ta avstånd som strider mot dessa värden….. os.v. Läser inte läraren sin egna styrdokument? Eller är det okej att tycka så här så länge ingen annan än den "avsedda kretsen" vet om det? 

Det är inte så här i alla fall man bygger upp en bra relation med barnens föräldrar. Något som en lärare också ska göra.

Annons:
RobinEH
2015-11-04 10:25
#1

"Eller är det okej att tycka så här så länge ingen annan än den "avsedda kretsen" vet om det? "

Vem skadar det om enbart sprids inom en privat krets? Var man har rätt att tycka vad den vill. Problemet är ju snarare om denne låter sitt tyckande påverka andra, i detta fall de barn som undervisas av honom. Finns gott om folk som kan separera sin tro från sitt arbete, frågan är om det är värt och chansa när det gäller en sak som denne.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Loris M
2015-11-04 10:30
#2

#1 Fast, tro och extrema åsikter som strider mot de styrdokument som man ska jobba efter, tycker inte jag går att jämföra. 

På din fråga vem det skadar…. det skadar direkt de elever som läraren undervisar. Ser han på dem som potentiella terrorister, tror jag inte att han kan förhålla sig opartisk när det kommer till bemötande och bedömning av prestationer.

[NeferNefer]
2015-11-04 21:00
#3

Jag tycker knappast att hets mot folkgrupper är en "tro". Det är dessutom olagligt. Bra att han blev avslöjad.

Upp till toppen
Annons: