Annons:
Etiketterotdiverse
Läst 1935 ggr
Anonym
Anonym
2015-11-06 18:11

Läraren tog mitt barns dator :(

Har en fundering som jag vill höra vad ni tycker. Idag kom min dotter hem utan datorn och sa att läraren tagit den för att hon spelat korsord. Det var precis i slutet av lektionen och hon var klar med uppgiften de skulle göra. Min dotter är 10 år. Jag förstår att barnen ska jobba med datorer när de är i skolan men det här känns lite drastiskt. Det här är ren och skär bestraffning och jag trodde inte att man sysslade med sånt på skolan nuförtiden :( Hon får dator på måndag. Det var två till elever som fick sina datorer låsta och det händer ofta, så fort de kommer på någon att göra annat på datorn än skolarbete.

Tycker ni att det här är okej? Skulle ni prata med läraren om ni råkade ut för samma?

Annons:
TjockaBerta
2015-11-06 18:16
#1

Jag skulle inte tala med läraren utan jag skulle förklara för mitt barn att man måste följa de regler som gäller i klassen.

>>>Malum domesticum<<<

wille_wille
2015-11-06 18:20
#2

Jag ser inte problemet? Din dotter och två andra elever använder skoldatorn till annat än skolarbete under skoltid. Som "straff" ska hon klara sig utan den över helgen. Två dagar.

Hur tycker du att skolan ska visa att det är fel då? Prata med eleverna? Fungerar det på tio-åringar att säga "ni får inte använda skoldatorn till annat" och de lyssnar på det?

Jag tycker du ska prata med läraren och berömma denne för att hen vågar säga ifrån istället för att bara stå och inte våga göra något som de flesta lärare gör.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Anonym
Anonym
2015-11-06 18:20
#3

#1 Jag förstår det. det är inte så att hon inte förstår eller att jag inte pratat med henne. Men när man slänger in en dator på varenda tioåring, kan man verkligen vänta sig att de ska sitta och göra skolarbete hela tiden utan att bli frestade att gå in på någon annan sida?

Aleya
2015-11-06 18:21
#4

Ja, jag tycker det var rätt. Inte alls hårt. Man har dator i skolan för att lära sig och inte för att leka. Bestraffning och konsekvenser verkar tyvärr många föräldrar inte lära sina barn i dagens samhälle. Så det är ju bra att skolan lär ungarna rätt och fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2015-11-06 18:25
#5

Det är ju bra, om datorn bara ska används till skolarbete och ditt barn vet om det så är det väl bara bra att barnet lär sig att följa regler.

Med tanke på allt annat som det går att göra på en helg så är det väl inget svårt straff.

Det hade varit en annan sak om ditt barn inte vetat om reglen och ditt barn ändå skulle ha straffats för det.

l'm back

Zepp
2015-11-06 18:26
#6

Bäst är att tala både med läraren och med dottern!

Dels kan läraren och dottern haft en dålig dag.. dels så kan det handla om missupfattningar från bägge sidor.. lika bra att reda ut det hela!

Red ut det hela som förälder med läraren.. och sen vad gör man när man är klar med en uppgift.. får man då lov att göra lite vad man vill.. det kanske man får, men kanske skall man meddela detta först.. osv?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Loris M
2015-11-06 18:27
#7

#0 Jag är lite kluven i frågan. Att köra med bestraffning är väl inte riktigt okej, samtidigt (som #2 redan skrivit) hur farligt är det egentligen att hon får klara sig utan datorn i två dagar? 

Men jag håller med dig också. Kan man vänta sig att en tioåring inte ska kika in på annat? Hur många vuxna klarar det? Jag läste för ett tag sedan en undersökning (kommer inte ihåg siffror nu) där många av oss ägnar en stor del av sin arbetstid åt att titta igenom vad som händer på Facebook m.m. Ska våra chefer i så fall göra samma sak som läraren?

Men, om du tog väldigt illa vid dig, prata med läraren. Hur tänker hen och på vilket sätt hjälper det här. Annars tycker inte jag att det är så farligt och jag skulle inte prata med läraren.

Anonym
Anonym
2015-11-06 18:33
#8

Det var värst vad ni var eniga. Tack för era svar i alla fall.

Loris M
2015-11-06 18:34
#9

#8 Ibland får man ett annat svar än vad man hoppas på! 😇

Zepp
2015-11-06 18:38
#10

Jag tycker definitivt att man skall prata med läraren.. speciellt om dottern blivit upprörd.. över något som upplevts som en bestraffning!

Inte säkert att läraren såg det så/avsåg det?

Litta det här man läst om i mannaminne om elever som upplevt det som att de blir straffade för att de är duktiga och högpresterande?

Visar det sig att läraren är en idiot.. så får man förklara för dottern att så är fallet och hur man gör för att ändå göra rätt.. utan att det leder till något.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2015-11-06 18:44
#11

#8 Varför ser du detta som bestraffning? På en högstadieskola där en av mina kollegors barn går får föräldrarna mail när barnen inte gjort som det är sagt gällande regler (att datorn ska användas endast för skolarbete och att tisdagar så får man inte använda mobilen på hela dagen) Ser det som en bra metod. Då många unga inte verkar kunna koncentrera sig med allt "brus" i klassrummet. Egentligen skulle jag vilja vara krass och säga att barn gör som vuxna gör och inte som dom säger. Så det är vi vuxnas fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

wille_wille
2015-11-06 18:55
#12

#7 Varför skulle bestraffning inte vara ok?

Från 6:an och uppåt "bestraffas" man med dåliga betyg om man inte sköter skolan. Man kan bestraffas med avstängning eller relegering om man inte beter sig som man ska i skolan. I vuxenlivet kan man bli bestraffad med sparken om man inte sköter sitt jobb eller med böter/fängelse om man bryter regler. Finns så otroligt många olika bestraffningar som väntar så jag förstår inte problemet i att man börjar visa tidigt vad som inte är ett ok beteende.

Man kommer troligtvis få betydligt större problem att visa vad som är ok/inte om man börjar med det i 6:an än om man börjar visa det tidigt.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Zepp
2015-11-06 19:03
#13

Om man får en "bestraffning" skall man veta varför.. annars är det ingen nytta med straffet.

Kan mycket väl vara ett "straff" för felaktig användning av skoldatorn.. och då är det en sak för föräldern att förklara.

Men först.. prata med läraren.. innan man gör en höna av en fjäder!

Det där med att man upplever att "straffet" inte var rätt eller oproportionerligt rycker undan alla förutsättningar för att förstå regler.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Loris M
2015-11-06 19:05
#14

#7 Därför att straff är förlegat och det borde läraren veta. Straff  löser situationen för stunden men inte långsiktigt. Man får helt enkelt prata med eleverna och tillsammans komma överens om regler och konsekvenser.

wille_wille
2015-11-06 19:06
#15

#13

Står så här i #1

"Idag kom min dotter hem utan datorn och sa att läraren tagit den för att hon spelat korsord."

Jag ser det som att dottern har förstått varför läraren har tagit datorn, alltså för att hon har använt den till annat än skolarbete under skoltid.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

wille_wille
2015-11-06 19:40
#16

#14 Gick klart grundskolan för ca 5 månader sen och har därmed 10 års färsk erfarenhet av hur dåligt "prata om regler och konsekvenser" fungerar.

På barn i mellanstadieålder fungerade det inte alls.

Om straff inte fungerar är det ju bara att vi stänger ner alla fängelser, slutar med böter och förbjuder arbetsgivare från att avskeda folk då 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Loris M
2015-11-06 20:00
#17

#16 Varken skolan eller systemet är perfekt. Jag säger inte något annat. 🙂Men som lärare får man utbildning i att hantera sådant på annat sätt än att straffa.

På barn i mellanstadieålder fungerade det inte alls

Jo, det gör det. 😛Visserligen har jag jobbat med barn som är mellan 1-5 år gamla, men kan de prata och resonera om regler och konsekvenser, kan även mellanstadieelever.

wille_wille
2015-11-06 20:03
#18

En sak att kunna resonera om det, en annan sak att kunna följa det 🙂

Vad jag upplevde så fungerade det inte under min mellanstadietid, men det kanske bara var min skola…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

LinaLj
2015-11-06 21:58
#19

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att lära barn om konsekvenser av beteende. Det är ju något som man har nytta av i hela livet. Om jag väljer att följa reglerna så får jag ha min dator, om jag väljer att bryta mot reglerna så får jag inte ha min dator. Det är ju ett väldigt bra tillfälle att prata med din dotter om att det är hon som har möjlighet att bestämma vilka val hon gör. Det är inget negativt, utan jag skulle vända det till ett tillfälle att stärka henne och ge henne självkänsla genom att få henne att förstå att hon nu är så pass gammal att hon själv kan börja påverka sitt liv.

Om hon förstår det redan nu och därför aktivt börjar välja hur hon agerar så kommer hon få det mycket bättre i framtiden och det kommer göra henne till en starkare person. För hur man än vänder och vrider på det så kommer hon förr eller senare ut i en värld där varje handling har en konsekvens.

Loris M
2015-11-06 22:02
#20

#19 Sant! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: