Etiketterpedagogiska-dilemmansvåra-samtal
2015-11-07 09:40

Konsekvenser eller straff?

Jag läste en annan intressant diskussion här och började fundera. Vad är skillnaden mellan straff och konsekvens? Som jag har förstått det är det okej att lära barnen att saker får konsekvenser. Däremot är det inte okej att straffa dem när de bryter mot regler. När är en konsekvens av ett regelbrott en bestraffning? Vilka typer av konsekvenser är okej för att uppnå regelefterlevnad?

Magi-cat
2015-11-07 09:51

Ett litet exempel på konsekvens: Ett barn vägrade sätta på sig västen som de måste ha när de leker utanför förskolans inhägnade område. Barnet slapp västen, men måste då stanna innanför staketet.

En bestraffning skulle varit t.ex. om det västvägrande barnet inte skulle fått någon efterrätt den dagen eller blivit fråntagen några andra rättigheter.

En konsekvens är följdriktig medan bestraffning är mer orelaterad.

Konsekvens är ok medan bestraffning av små barn känns gammaldags och förlegad. Jag har en känsla av att det bestraffade barnet inte lär sig något av det, i alla fall inget positivt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2015-11-07 11:01

#0 Jätte bra och viktig fråga! Jag tror att du menar den här tråden. Jag märkte själv efter att jag kommenterat att jag var lite kluven och otydlig. Kanske mest för att det handlade om skolan. Jag kan tänka mig att lärare i skolan ibland använder sig av metoder som, vad det verkar som, både föräldrar och lärare tycker är okej. I förskolan är samma metoder inte tänkbara.

Även om frågan är komplex, så tycker jag att Magi-cat förklarar skillnaden väldigt bra. Vi måste lära barnen att ett visst handlande får konsekvenser, det ingår i vårt uppdrag. Att fostra och överföra de etiska och värdepedagogiska principer. Men straffa får vi inte göra. Vi kan ta ett annat vanligt exempel på förskolan där förskollärare låter barnet ha inflytande men samtidigt får känna på konsekvenserna av sitt handlande. Utan att straffa. Det är vanligt när man ska gå ut mitt i vintern att något barn vägrar ta på sig vantar eller jacka. Som pedagog är det säkert vanligast att man efter en stunds resonerande säger: Okej, vi går ut så får du säga till om du ändrar dig! När barnen varit ute en stund brukar de ju upptäcka att det är kallt och går in och hämtar jackan (även om den del kan stå ut väldigt länge tills de börjar bli blå 🥶 :)). Att straffa barnet skulle vara att inte låta det gå ut om barnet inte tar på sig jackan.

Hur man som pedagog väljer att göra påverkar vad barnet lär sig. Precis som Magi-cat skriver, straff är förlegat (förutom att det är fel) och barnen lär sig inte det vi vill. I det första fallet när vi låter barnet gå ut utan jacka, lär sig barnet att man bli kall - bäst att ta på sig jackan nästa gång. I det andra fallet lär sig barnet att vuxna är dumma och kan bestämma över barn. Utan att för den delen förstå varför.

2015-11-08 12:17

Tack för era upplysande resonemang! Om man ska överföra dem till exempelvis regelbrott och dåligt uppförande, vad är rätt respektive fel sätt då?

2015-11-08 15:09

#3 Kan du inte precisera lite mer? Vilka regler tänker du på? Tänker du på regler som pedagogerna sätter upp själva (ex. alla ska sitta med på samlingen, inte kasta boll inomhus, plocka undan efter sig efter avslutat aktivitet). Eller tänker du på regler som handlar mer om värdegrund, som ex. när ett barn slår eller biter ett annat, uttrycker sig kränkande mot någon….

Man ska fortfarande inte straffa i något av fallen, men som pedagog skulle jag förhålla mig olika till dessa situationer.

2015-11-08 16:44

Sen tänker jag också att det är viktigt (som vi skrivit om i en annan tråd) när man pratar om regler/straff att det är viktigt att skilja på roller som förälder och som förskolepedagog.

Ett av mina barn strulade rätt nyligen och struntade i det vi bestämt. Jag drog in hans månadspeng i en månad. Det är inte ett dugg pedagogiskt men det är effektivt. Dessutom är han gammal nog att förstå "straffets" innebörd. Som förälder får jag och kan göra så här. Men som pedagog får jag inte (och skulle aldrig) använda min makt som den vuxne att dra in barnens förmåner.

2015-11-09 09:41

#4: Jag tänkte inte på några specifika fall utan generellt. Hur hade du hanterat ditt barn om det var en elev i stället?

2015-11-09 14:20

#6 Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar. Hur hade jag hanterat en inte så specifik (?!) situation som handlar om straff/dåligt uppförande när det gäller mitt eget barn? Som pedagog? Som förälder? Eftersom du skriver elev så antar jag att du inte menar förskolebarn? Du får nog hjälpa mig här om jag ska kunna svara.

2015-11-09 17:03

#7: "Ett av mina barn strulade rätt nyligen och struntade i det vi bestämt." Tänk dig att du är pedagog till barnet. Hur skulle du hantera det?

2015-11-10 10:21

#8 Jag tycker att det är svårt att svara på. Den situationen som jag hade hemma med mitt barn kan aldrig uppstå på förskolan. Det är olika situationer och olika sammanhang. Olika roller som inte ska blandas.

Generellt, så anser jag att man som pedagog ska kunna prata med barn om regler och tillsammans förhandla fram dem. Men även vara beredd på att ompröva de regler jag som pedagog har. Många gånger har vi själva satt upp dem. Sen finns det regler där man inte ska förhandla med barnen, som att man inte får skada någon annan. Så vad gör man vid sådana regelbrott? (eller andra regelbrott)Man pratar, diskuterar och förebygger. Försöker förstå varför situationen uppstått och vad jag som pedagog kan göra för att det inte ska hända igen. Men straffar gör man inte.

2015-11-10 10:23

#9: Okej.