Etikettövrigt
2015-11-07 14:45

Sunt att ha långtråkigt?

Artikel av Jesper Juul:

"Våra institutioner och deras Pedagoger är så duktiga och trovärdiga, att de ofta blir roll- modeller för föräldrarna och det betyder bland annat att en del föräldrar känner sig tvungna till att fortsätta där pedagogerna slutade, när de har hämtat barnen. Pressen kommer också från barnen som förväntar sig att bli underhållna på samma nivå också hemma, när det sen blir ett kortare lov börjar de få abstinens. De vänder sig till föräldrarna med sin långtråkighet eller ställer krav om underhållning och sysselsättning och vad skall de stackars föräldrarna göra? De med energi i överskott kan skapa stimulerande program för dagen och de trötta kan försöka att slippa undan med en hög tecknade filmer och lite dåligt samvete. Mitt förslag är att låta dem ha tråkigt och att göra det med gott samvete."

Gör vi barnen (och oss själva) en tjänst genom att låta dem "ha tråkigt" ibland? 🙂Att lära sig tålamod och att komma ut på andra sidan rastlösheten? Att ta långtråkighet som ett verktyg att komma i inre balans och hitta kreativitet? En meditativ paus mellan aktiviteterna…

Det ligger nog mycket i det, tycker jag.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2015-11-07 15:31

Jag gillar Jesper Juul! 🙂 Han blev väldigt känd på 1990-talet och i början av 2000-talet och det var ungefär då som jag slukade i mig hans böcker. Jag tror att hans framgångar till stor del beror på att han vågar säga (och har även en arena som författare där han kan göra det) det som många föräldrar tänker.

För er som inte känner till honom så är han en dansk familjeterapeut och författare och även förälder för (om jag minns rätt) fem barn. Han har skrivit bl.a. "Ditt kompetenta barn". Han är verkligen en förespråkare för att barn ska vara med och bestämma och respekteras, men att även föräldrar ska våga ta sitt ansvar som vuxna. Det ligger mycket i det han säger, att föräldrarna känner sig tvungna att ta vid där pedagogerna slutade. Något som egentligen inte ens går att jämföra. Många gånger när jag arbetade som förskollärare var jag tvungen att relatera till min roll som förälder i samtal med föräldrar för att de ska förstå att det är olika uppdrag och olika roller vi har kring deras barn. Många gånger kan de fråga: Hur gör ni? (i diverse situationer på förskolan) och då har jag inte sällan berättat att jag som en pedagog med mångårig utbildning i pedagogik, gör en massa fel som förälder. Och det är okej. Men kan inte vara pedagog åt sitt barn.

Barnen idag får inte ha tråkigt, varken på förskolan eller hemma för då känner vi oss som dåliga föräldrar/pedagoger. Jag vet att jag många gånger även tyckte synd om barnen som direkt efter förskolan ska iväg med sina engagerade och duktiga föräldrar på diverse aktiviteter. Många gånger tänkte jag, kan de inte få ta det lite lugnt nu. Men det kan man inte säga som pedagog. Det här är viktigt att uppmärksammas inte minst idag när vi lägger ut våra liv på Fecebook så alla kan se hur fantastiska liv och barn vi har. Det blir lätt att många föräldrar känner sig otillräckliga.

Magi-cat
2015-11-07 16:43

#1 Men kan inte vara pedagog åt sitt barn.

Jätteviktigt det du säger, alltihop, men just den meningen fastnade jag speciellt för. Man är förälder, inte pedagog till de egna barnen. Många föräldrar slits med ambitionerna att "räcka till" och att vara engagerad perfekt förälder.

Att få höra av en som J. Juul att det är ok att "ha tråkigt" och finna fantasin i det kan kännas som en lättnad. Och ge som ny färg åt vardagen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen