Annons:
Etikettsamhällsdebatt
Läst 1313 ggr
Loris M
2015-11-15 11:42

Kärlek till alla!

❤️

Annons:
[Moon Light]
2015-11-15 11:48
#1

Underbar och rörande film❤️,mer kärlek till Alla på vår jord 🌺❤️🌺

[NeferNefer]
2015-11-15 18:00
#2

❤️🎈❤️

OberonsMatte
2015-11-16 18:06
#3

Fint och värmande att se i dessa tider då hat och rädsla försöker ta över. ❤️

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
2015-11-16 18:10
#4

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
2015-11-20 15:43
#5

Vad tusan har de här med förskolan att göra? Jag hade tänkt att skriva en tråd här inne om min fyraåring. Men detta stället verkar bara vara en annan nyans av /namn på en annan sajt/. Och det hjälper knappast mig och mitt barn. 

Inlägget redigerat av Loris M

Loris M
2015-11-20 16:00
#6

#5 Om du tittar på diskussionskategorin så ser du att det står "Samhällsdebatt". Jag har gjort en sådan kategorin för att vi ska kunna diskutera sådant som händer och är aktuellt i samhället i stort.

Sen tänker jag att det visst har med förskolan att göra. Förskola är en mötesplats för människor med många olika bakgrunder. Alla som arbetar i förskolan/skolan ska ta ställning mot rasism och främlingsfientlighet eftersom det går emot de grundläggande värderingar som förskolans styrdokument (skollagen, läroplanen) vilar på. 

Jag tänker också att videon är talande. Barnen omfamnar och ser varandra precis så här. De ser andra barn med ödmjukhet och förståelse utan att lägga några värderingar i det. Vi vuxna har mycket att lära av barn. 

Men detta stället verkar bara vara en annan nyans av multikulturellt. Och det hjälper knappast mig och mitt barn.

Det här förstod jag inte. Vad menar du? Du är fortfarande välkommen att skriva ett inlägg och fråga om ditt barn. Som du märker, kan du göra det anonymt också.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-11-20 16:04
#7

Jag ser ingen anledning att diskutera mitt barn med ett gäng xxx som har startat en samhällsdebatt på ett forum som ska handla om förskolan. Nej jag tror nog att jag vänder mig till professionella människor istället. 
Det var det sista för mig Tack och hej. 

Inlägget redigerat av Loris M 

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-11-20 16:14
#9

Nu vill jag först betona att jag inte är någon pedagog på något sätt! (Men tråden är allmän så jag säger några ord som jag har på ❤️)

Jag tänkte på att vi alla har något att lära av barn, hur de möter varandra helt över nationsgränser etc. 
Jag glömmer aldrig något som hände för länge sedan. Det skulle komma en grupp  flyktingar till en kommun. Många av de som redan bodde där var emot det och det ordnades protestmöten och namninsamlingar. De var rädda att villapriserna skulle sjunka, för skadegörelse och…ja…allt det där…främlingskap. De var osäkra.

Men så kom då dessa människor, flyktingarna. Barnen började förskolan/skolan. Ett barn tillfrågades om hur det var att möta de nya och svarade ungefär så här: "Först stod vi och tittade på varandra en stund, sedan började vi leka." Det var inte mer med det. 🤗

(Jag tror det gick bra i den kommunen sedan, när även de vuxna hade tittat en stund och vant sig. Även vuxna borde leka lite mer…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-20 16:14
#10

Kloka, fina, rakryggade Loris: låt oss ignorera trollet och ägna oss åt det viktiga. Kärlek och respekt åt alla människor, oavsett var de är födda, hur de ser ut, vilket kön de tillhör och vilken läggning och religion de har ❤️

Magi-cat
2015-11-20 16:17
#11

#10 Instämmer. ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-11-20 16:19
#12

#9 "Först stod vi och tittade på varandra en stund, sedan började vi leka." Det var inte mer med det. Kramas

Barn är så fantastiska!! ❤️Precis så här enkelt är det, men vi vuxna vill gärna krångla till det.

#10 Tack! 🤗

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2015-11-20 16:44
#15

#13 Jag tror att du är samma som den första anonyma. Dina felstavningar är rätt så fejkade. Sluta trolla är du snäll! 

Om jag råkar ha fel i ovanstående så får du gärna utveckla dina inlägg och berätta hur du menar.

[Moon Light]
2015-11-20 16:50
#16

Loris klart du har samma troll som trollar och det var mig då en käck en som orkar hålla på i en tråd som enbart handlar om allas lika värde,att en del orkar engagera sig jag fattar inte 😓

Sååååå anonym i # 13 finner du det här hotande också om jag får fråga ,kan det bli mer fint än så här ❤️ Barn i all enkelhet precis som det Magi-Cat skriver om.

Kärlek utan gränser kallas det ❤️

Glöm inte hur många barn som utsätts för rasism,mobbing med mera så nog hör det hemma på en sajt som förskolan.

Loris M
2015-11-20 18:03
#17

#16 Visst är det tröttsamt, men nu har jag rensat i tråden. 😉

Håller med dig i övrigt. Många ämnen och mycket av det som händer i samhället berör skolan/förskolan i högsta grad precis som du skriver. Det är ju där som vi lägger grunden för ett demokratiskt tänkande hos barnen.

Upp till toppen
Annons: